Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Irix 150 mm f/2.8 MACRO 1:1 Dragonfly - test obiektywu

25 lutego 2019

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Irix 150 mm f/2.8 MACRO 1:1 świetnie koryguje komę. Nawet w rogu pełnej klatki i na maksymalnym otworze względnym obraz diody nie jest zniekształcony w najmniejszym stopniu. W zasadzie wszystkie sześć miniaturek zaprezentowanych poniżej możnaby pozamieniać miejscami i nikt nie zauważyłby różnicy.

Centrum, f/2.8 Róg APS-C, f/2.8 Róg FF, f/2.8
Irix 150 mm f/2.8 MACRO 1:1 Dragonfly - Koma, astygmatyzm i bokeh Irix 150 mm f/2.8 MACRO 1:1 Dragonfly - Koma, astygmatyzm i bokeh Irix 150 mm f/2.8 MACRO 1:1 Dragonfly - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/4.0 Róg APS-C, f/4.0 Róg FF, f/4.0
Irix 150 mm f/2.8 MACRO 1:1 Dragonfly - Koma, astygmatyzm i bokeh Irix 150 mm f/2.8 MACRO 1:1 Dragonfly - Koma, astygmatyzm i bokeh Irix 150 mm f/2.8 MACRO 1:1 Dragonfly - Koma, astygmatyzm i bokeh


Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50, wyniósł aż 21%. Jest to wynik duży, oznaczający, że to właśnie astygmatyzm jest tą wadą, która mocno wpływa na obniżenie jakości obrazu w okolicach maksymalnego otworu względnego.

----- R E K L A M A -----

Jeśli chodzi o wygląd obrazów pozaogniskowych, trudno mieć najmniejsze zastrzeżenia. Krążki pokazują równy rozkład światła, bez żadnych lokalnych ekstremów. Nawet obwódka na brzegu kadru, której natężenie rośnie wraz z przymykaniem przysłony, nie jest mocno uciążliwa. Widać jednak wpływ winietowania mechanicznego, które znika dopiero dla przysłony f/5.6.

Centrum, f/2.8 Róg APS-C, f/2.8 Róg FF, f/2.8
Irix 150 mm f/2.8 MACRO 1:1 Dragonfly - Koma, astygmatyzm i bokeh Irix 150 mm f/2.8 MACRO 1:1 Dragonfly - Koma, astygmatyzm i bokeh Irix 150 mm f/2.8 MACRO 1:1 Dragonfly - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/4.0 Róg APS-C, f/4.0 Róg FF, f/4.0
Irix 150 mm f/2.8 MACRO 1:1 Dragonfly - Koma, astygmatyzm i bokeh Irix 150 mm f/2.8 MACRO 1:1 Dragonfly - Koma, astygmatyzm i bokeh Irix 150 mm f/2.8 MACRO 1:1 Dragonfly - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/5.6 Róg APS-C, f/5.6 Róg FF, f/5.6
Irix 150 mm f/2.8 MACRO 1:1 Dragonfly - Koma, astygmatyzm i bokeh Irix 150 mm f/2.8 MACRO 1:1 Dragonfly - Koma, astygmatyzm i bokeh Irix 150 mm f/2.8 MACRO 1:1 Dragonfly - Koma, astygmatyzm i bokeh