Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - test obiektywu

22 lipca 2019

6. Dystorsja

Firma Fujifilm różnie podchodzi do korygowania dystorsji. Czasami próbuje walczyć z nią za pomocą optyki, czasami zupełnie odpuszcza sobie jej klasyczne korygowanie i walkę z nią pozostawia oprogramowaniu aparatu. To drugie podejście byłoby zrozumiałe, gdybyśmy mieli do czynienia z małym naleśnikiem. Tam zawsze są jakieś kompromisy i odpuszczenie sobie korygowania dystorsji, a przez to skupienie się na lepszym skorygowaniu innych wad optycznych, jest dobrym pomysłem. Fujinon XF 2.8/16 nie jest jednak naleśnikiem więc myślałem, że optycy spróbują choć trochę skorygować dystorsję prawidłowym układem optycznym. Nie spróbowali…

Efekt jaki jest, każdy widzi. A w zasadzie każdy, kto spróbuje wywołać RAW-a niezależnym oprogramowaniem. Zobaczy wtedy monstrualną dystorsję beczkową o wartości −7.73%. Gdy będziemy pracować na JPEG-ach, albo wywołamy RAW-y oprogramowaniem producenta, dostaniemy pięknie skorygowany obrazek, na którym ujrzymy śladową dystorsję poduszkową o wartości +0.29%.

Nie musimy chyba po raz kolejny dodawać, że operacja korygowania tak dużej dystorsji wiąże się z mocnym przycinaniem obrazu, a potem „pompowaniem” pikseli, żeby wrócić z rozdzielczością do poziomu 24 Mpix.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Fujifilm X-T2, JPEG
Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - Dystorsja
Fujifilm X-T2, RAW
Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - Dystorsja