Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - test obiektywu

6 września 2019

8. Winietowanie

Zobaczmy najpierw, jak Laowa 2.8/100 Macro radzi sobie z winietowaniem na mniejszej matrycy Canona 50D. Odpowiednie miniaturki znajdują się poniżej.

Canon 50D, f/2.8 Canon 50D, f/4.0
Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - Winietowanie Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - Winietowanie


Tutaj problemów nie ma prawie wcale. Nawet na maksymalnym otworze względnym winietowanie jest umiarkowane, bo wynosi ono 20% (−0.65 EV). Dodatkowo znika ono praktycznie zupełnie po przymknięciu przysłony do f/4.0, gdzie uzyskany przez nas rezultat to 8% (−0.24 EV).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Zobaczmy teraz, jak sytuacja zmienia się po przejściu na pełną klatkę.

Canon 5D MkIII, f/2.8 Canon 5D MkIII, f/4.0
Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - Winietowanie Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - Winietowanie
Canon 5D MkIII, f/5.6 Canon 5D MkIII, f/8.0
Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - Winietowanie Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - Winietowanie


W tym przypadku wyniki są wyraźnie wyższe. Na f/2.8 musimy liczyć się ze spadkiem jasności obrazu w rogach kadru wynoszącym 46% (−1.78 EV). To wynik spory, choć porównywalny z osiągami konkurencji. Wystarczy przypomnieć, że Canon EF 100 mm f/2.8 L Macro IS USM notował tutaj rezultat wynoszący 43%, a Samyang 100 mm f/2.8 ED UMC MACRO trochę wyższy bo sięgający 49%.

Na szczęście przymykanie przysłony szybko poprawia sytuację. Na f/4.0 spadek jasności w rogach kadru sięga 24% (−0.80 EV), a na f/5.6 wynosi on już tylko 15% (−0.47 EV). Winietowanie robi się praktycznie całkowicie niezauważalne na przysłonach f/8 i f/11, gdzie uzyskane przez nas wyniki to odpowiednio 10% (−0.29 EV) oraz 5% (−0.16 EV).

Canon 5D MkIII, JPEG, f/2.8
Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - Winietowanie