Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - test obiektywu

6 września 2019

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO koryguje komę dobrze, choć nie wybitnie. W rogach pełnej klatki widać niewielkie zniekształcenie punktowego obrazu diody. W tej kategorii Canon 2.8/100 Macro zachowywał się lepiej, natomiast Samyang 2.8/100 Macro nieco gorzej.

Centrum, f/2.8 Róg APS-C, f/2.8 Róg FF, f/2.8
Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - Koma, astygmatyzm i bokeh Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - Koma, astygmatyzm i bokeh Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/4.0 Róg APS-C, f/4.0 Róg FF, f/4.0
Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - Koma, astygmatyzm i bokeh Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - Koma, astygmatyzm i bokeh Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - Koma, astygmatyzm i bokeh


Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50 wyniósł 4.9%, a więc możemy uznać go za niewielki. Warto przy tym dodać, że główny wpływ na ten wynik miała przysłona f/2.8, bo od f/4.0 astygmatyzm jest już praktycznie niezauważalny.

----- R E K L A M A -----

Jeśli chodzi o wygląd obrazów pozaogniskowych, trudno mieć tutaj zastrzeżenia. Krążki pokazują równy rozkład światła, bez żadnych lokalnych ekstremów. Nawet obwódka na brzegu kadru, której natężenie rośnie wraz z przymykaniem przysłony, nie jest mocno uciążliwa. Widać jednak wpływ winietowania mechanicznego, które pozostaje zauważalne nawet dla przysłony f/5.6.

Centrum, f/2.8 Róg APS-C, f/2.8 Róg FF, f/2.8
Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - Koma, astygmatyzm i bokeh Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - Koma, astygmatyzm i bokeh Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/4.0 Róg APS-C, f/4.0 Róg FF, f/4.0
Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - Koma, astygmatyzm i bokeh Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - Koma, astygmatyzm i bokeh Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/5.6 Róg APS-C, f/5.6 Róg FF, f/5.6
Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - Koma, astygmatyzm i bokeh Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - Koma, astygmatyzm i bokeh Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - Koma, astygmatyzm i bokeh