Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - test obiektywu

6 września 2019

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Literki APO w nazwie obiektywu do czegoś jednak zobowiązują i Laowa nie rzuca tutaj słów na wiatr. Poniższe zdjęcie wyraźnie pokazuje, że testowany obiektyw nie ma problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Nawet na maksymalnym otworze względnym i w dalekich nieostrościach zafarby są znikome i praktycznie niezauważalne.

Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Jak wygląda korygowanie poprzecznej aberracji chromatycznej? Rzućmy okiem na poniższy wykres.
----- R E K L A M A -----

Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Widać wyraźnie, że aberracja szybko maleje wraz z przymykaniem przysłony. Najwyższe wyniki jakie notujemy to granica poziomu umiarkowanego i średniego, a więc nawet w okolicach maksymalnego otworu względnego nie mamy poważniejszych powodów do narzekań. Gdy zastosujemy typowe przysłony robocze dla obiektywu makro, aberracja chromatyczna przestaje przeszkadzać zupełnie bo sięga tam poziomu bardzo małego.

Canon 5D III, RAW, f/2.8 Canon 5D III, RAW, f/16.0
Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - Aberracja chromatyczna i sferyczna Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - Aberracja chromatyczna i sferyczna



Aberracja sferyczna

Obiektyw nie pokazywał żadnego efektu "pływania" ogniska, więc nie mamy powodów, aby podejrzewać iż aberracja sferyczna jest korygowana źle. Świadczą też o tym bardzo wysokie MTF-y, które widzieliśmy na f/2.8. Wada ta nie jest jednak korygowana zupełnie idealnie i widać to w rozogniskowanych krążkach światła. Ten uzyskany przed ogniskiem ma miękki brzeg, a ten za ogniskiem charakteryzuje się występowaniem zauważalnie jaśniejszej obwódki.

Canon 5D III, f/2.8, przed Canon 5D III, f/2.8, za
Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - Aberracja chromatyczna i sferyczna Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - Aberracja chromatyczna i sferyczna