Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - test obiektywu
5. Aberracja chromatyczna i sferyczna
Aberracja chromatyczna
Literki APO w nazwie obiektywu do czegoś jednak zobowiązują i Laowa nie rzuca tutaj słów na wiatr. Poniższe zdjęcie wyraźnie pokazuje, że testowany obiektyw nie ma problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Nawet na maksymalnym otworze względnym i w dalekich nieostrościach zafarby są znikome i praktycznie niezauważalne.
Jak wygląda korygowanie poprzecznej aberracji chromatycznej? Rzućmy okiem na poniższy wykres.
Widać wyraźnie, że aberracja szybko maleje wraz z przymykaniem przysłony. Najwyższe wyniki jakie notujemy to granica poziomu umiarkowanego i średniego, a więc nawet w okolicach maksymalnego otworu względnego nie mamy poważniejszych powodów do narzekań. Gdy zastosujemy typowe przysłony robocze dla obiektywu makro, aberracja chromatyczna przestaje przeszkadzać zupełnie bo sięga tam poziomu bardzo małego.
Canon 5D III, RAW, f/2.8 | Canon 5D III, RAW, f/16.0 |
Aberracja sferyczna
Obiektyw nie pokazywał żadnego efektu "pływania" ogniska, więc nie mamy powodów, aby podejrzewać iż aberracja sferyczna jest korygowana źle. Świadczą też o tym bardzo wysokie MTF-y, które widzieliśmy na f/2.8. Wada ta nie jest jednak korygowana zupełnie idealnie i widać to w rozogniskowanych krążkach światła. Ten uzyskany przed ogniskiem ma miękki brzeg, a ten za ogniskiem charakteryzuje się występowaniem zauważalnie jaśniejszej obwódki.
Canon 5D III, f/2.8, przed | Canon 5D III, f/2.8, za |