Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25 mm f/1.7 ASPH - test obiektywu

19 września 2019

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Poniższe zdjęcia wyraźnie pokazują, że testowany obiektyw nie ma problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Warto zaznaczyć, że w tej kategorii poprzeczka była zawieszona bardzo wysoko, bo mamy do czynienia z dobrym światłem i szerokim zakresem kątów widzenia.

Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25 mm f/1.7 ASPH - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25 mm f/1.7 ASPH - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Poniższy wykres pozwoli ocenić nam, jak Panaleica 10–25 mm radzi sobie z poprzeczną aberracją chromatyczną.

----- R E K L A M A -----

Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25 mm f/1.7 ASPH - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Obrazy praktycznie wolne od tej wady uzyskujemy tylko dla środka zakresu ogniskowych. W przypadku obu krańców zakresu aberracja jest większa. Na maksymalnej ogniskowej słabo zależy ona od wartości przysłony i trzyma się okolic 0.09–0.10%, a wiec wartości uznawanych przez nas za granicę poziomu małego i średniego. W przypadku największego kąta widzenia, aberracja chromatyczna jest mała tylko dla najbliższych okolic maksymalnego otworu względnego. Od przysłony f/2.8 zaczyna podchodzić pod wartości średnie.

E-M5 II, RAW, 17 mm, f/1.7 E-M5 II, RAW, 25 mm, f/1.7
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25 mm f/1.7 ASPH - Aberracja chromatyczna i sferyczna Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25 mm f/1.7 ASPH - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Na pierwszych zdjęciach z tego rozdziału widać wyraźnie, że obiektyw nie pokazuje efektu „pływania” ogniska. Krążki uzyskane przed i za ogniskiem nie są identyczne, ale nie pokazują też żadnych poważniejszych różnic. Wszystko to wskazuje na brak wyraźnych problemów z korygowaniem aberracji sferycznej.

Olympus E-M5 II, 25 mm, f/1.7, przed Olympus E-M5 II, 25 mm, f/1.7, za
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25 mm f/1.7 ASPH - Aberracja chromatyczna i sferyczna Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25 mm f/1.7 ASPH - Aberracja chromatyczna i sferyczna