Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25 mm f/1.7 ASPH - test obiektywu

19 września 2019

6. Dystorsja

Optycy odpowiedzialni za projektowanie obiektywów systemu Mikro 4/3 często decydują się na rezygnację z korygowania dystorsji i zostawienie tego procesu oprogramowaniu aparatu. Najczęściej nie odbywa się to kosztem pola widzenia, bo to podawane w specyfikacjach jest już wartością po korekcie dystorsji. Zaletą takiego podejścia jest więcej stopni swobody w korygowaniu innych wad optycznych, natomiast wadą mniejsza efektywna rozdzielczość zdjęć, bo po skorygowaniu dystorsji obraz jest przycinany, przez co nie wszystkie piksele matrycy są wykorzystywane w ostatecznym rozrachunku.

W przypadku obiektywu Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10–25 mm f/1.7 ASPH zastosowano podobne podejście, co jasno pokazuje porównanie obrazów JPEG z RAW-ami wywołanymi programem dcraw.

W przypadku JPEG-ów szanse na dojrzenie dystorsji mamy w zasadzie tylko na ogniskowej 10 mm, gdzie mamy do czynienia z niewielką beczką o wartości −1.24%. Na 12 mm wada ta jest już praktycznie zerowa i wynosi +0.16%. Z bardzo podobnym poziomem mamy do czynienia na ogniskowych 14 i 18 mm, gdzie odnotowane przez nas wartości to odpowiednio +0.14% i +0.20%. Na 25 mm wynik jest jeszcze mniejszy i wynosi tylko +0.08%.

----- R E K L A M A -----

Zupełnie inaczej sytuacja wygląda na RAW-ach. Na najszerszym kącie widzenia dystorsja beczkowa jest ogromna i sięga −5.98%. Nawet na 12 mm wciąż jest ona duża, bo wynosi tam −3.89%. Łatwo dojrzymy ją też na ogniskowej 14 mm, bo odnotowany przez nas tam wynik to −2.30%. Dopiero na ogniskowych 18 i 25 mm możemy mówić o niewielkim poziomie tej wady, bo sięga ona tam odpowiednio −0.52% i +0.78%.

Olympus E-M5 II, JPEG, 10 mm
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25 mm f/1.7 ASPH - Dystorsja
Olympus E-M5 II, JPEG, 12 mm
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25 mm f/1.7 ASPH - Dystorsja
Olympus E-M5 II, JPEG, 14 mm
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25 mm f/1.7 ASPH - Dystorsja
Olympus E-M5 II, JPEG, 18 mm
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25 mm f/1.7 ASPH - Dystorsja
Olympus E-M5 II, JPEG, 25 mm
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25 mm f/1.7 ASPH - Dystorsja

Olympus E-M5 II, RAW, 10 mm
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25 mm f/1.7 ASPH - Dystorsja
Olympus E-M5 II, RAW, 12 mm
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25 mm f/1.7 ASPH - Dystorsja
Olympus E-M5 II, RAW, 14 mm
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25 mm f/1.7 ASPH - Dystorsja
Olympus E-M5 II, RAW, 18 mm
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25 mm f/1.7 ASPH - Dystorsja
Olympus E-M5 II, RAW, 25 mm
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25 mm f/1.7 ASPH - Dystorsja