Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A6700 - test aparatu

6 października 2023
Maciej Latałło Komentarze: 87

2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Sony A6700 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

A6700 wprawdzie urósł nieco względem poprzednika, nadal pozostaje całkiem kompaktowym korpusem, który nie zajmie nam zbyt wiele miejsca w torbie lub plecaku. Szkielet wykonano ze stopów magnezu, a całość została uszczelniona. Dzięki temu, aparatu można używać nawet przy niezbyt korzystnych warunkach pogodowych. Sama jakość wykonania także nie daje żadnych powodów do narzekań. Rękojeść, podobnie jak część tylnej ścianki, pokryto gumowym tworzywem, zapewniającym dobrą przyczepność do skóry dłoni.

Jako ciekawostkę, na poniższych zdjęciach prezentujemy porównanie wizualne A6700 z A7CII (z lewej). Mimo, że ten drugi model jest pełnoklatkowy, różnice w wymiarach pomiędzy nimi są niewielkie. Na domiar tego, uchwyt A6700 jest nieco głębszy (a przez to wygodniejszy) niż w A7C II.


----- R E K L A M A -----

Sony A6700 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Sony A6700 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Sony A6700 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Sony A6700 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Sony A6700 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Zasilanie i gniazda

Aparat zasilany jest akumulatorem litowo-jonowym o oznaczeniu NP-FZ100, pojemności 2280 mAh i napięciu 7.2 V. Ogniwo to ma zapewniać możliwość wykonania 550 zdjęć przy korzystaniu z EVF i 570 zdjęć przy korzystaniu z LCD. Przy mieszanym używaniu wizjera i wyświetlacza byliśmy w stanie wykonać bez trudu ponad 600 zdjęć na jednym ładowaniu. Poziom naładowania ogniwa wyświetlany jest na żywo, z dokładnością do jednego procenta.

Komora na ogniwo znajduje się w dolnej części korpusu, po prawej stronie. Nie zachodzi więc konieczność odłączania aparatu od złączki statywowej, by wyjąć akumulator.

Na lewej ściance z kolei umieszczono pojedynczy slot na karty pamięci SD (SDHC, SDXC) z obsługą standardu UHS-II.

Złącza komunikacyjne także umieszczono na lewej ściance korpusu. Osłaniają je dwie zaślepki, pod którymi znajdziemy następujące porty:

  • górna zaślepka:
    • wejście mikrofonu zewnętrznego,
    • złącze USB 3.2 typu C.
  • dolna zaślepka:
    • mikrozłącze HDMI (typ D),
    • wyjście słuchawkowe.

Sony A6700 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Sony A6700 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Sony A6700 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Przy omawianiu złącz warto również dodać, że stopka Multi Interface pozwala montować liczne mikrofony cyfrowe i akcesoria audio dostępne w ofercie producenta, które zapewniają dźwięk lepszej jakości niż urządzenia podpinane do wejścia mini jack aparatu.

Przyciski

Układ elementów sterujących został nieco zmodyfikowany względem poprzednika. Podobnie jak w innych, najnowszych Alphach, klasyczne koło wyboru trybów pozbawiono nastaw związanych z filmowaniem. Wynika to z zastosowania pierścienia u jego nasady, pozwalającego wybrać tryb fotografowania, filmowania oraz filmów w przyspieszonym i zwolnionym tempie (S&Q). Opis zaczniemy tradycyjnie od górnej ścianki.

Sony A6700 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Po prawej stronie złącza Multi Interface znajduje się koło trybów pracy, oferujące następujące pozycje:
  • AUTO – tryb automatyczny,
  • P – tryb półautomatyczny,
  • A – tryb preselekcji przysłony,
  • S – tryb preselekcji czasu naświetlania,
  • M – tryb manualny,
  • 1, 2, 3 – tryby użytkownika,
U jego podstawy natomiast, umieszczono wspomniany już pierścień pozwalający wybrać tryb pracy aparatu:
  • fotografowanie,
  • filmowanie,
  • tryb S&Q (Slow and Quick motion) – filmowanie w trybie zwolnionym i przyspieszonym.
Po prawej stronie koła znajdziemy pokrętło sterujące, a nad nimi dwa programowalne przyciski: C2 oraz czerwony guzik nagrywania wideo. Powyżej, na wysuniętym względem korpusu uchwycie umieszczony został przycisk wyzwalania migawki zintegrowany z włącznikiem, a także przednie kółko nastawcze.

Zerknijmy teraz na tylną ściankę aparatu:

Sony A6700 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

W lewym górnym rogu mamy okienko wizjera z czujnikiem zbliżeniowym oraz pokrętłem regulacji dioptrii. Pośrodku górnej krawędzi umieszczono guzik uruchamiający główne MENU. Dalej na prawo widzimy dwa przyciski o podwójnej funkcji: AF-ON, który w trybie odtwarzania odpowiada za przybliżanie zdjęć oraz Fn uruchamiający podręczne menu i odpowiadający za wysyłanie zdjęć do smartfona w trybie odtwarzania. Następnie, idąc w dół, natkniemy się na wybierak wielokierunkowy. Zarówno przycisk środkowy, jak i kierunkowe są programowalne (z wyjątkiem górnego). Domyślnie prawy odpowiada za regulację czułości ISO, lewy za tryb pracy migawki, a dolny za kompensację ekspozycji. Wstępną funkcją przycisku środkowego jest aktywacja wyboru pola AF za pomocą przycisków wybieraka. Na samym dole znajdziemy tradycyjnie dwa przyciski: pierwszy odpowiada za przejście do trybu odtwarzania zdjęć, drugi z kolei, programowalny C3, w trybie odtwarzania służy do usuwania fotografii.

Jeden przycisk funkcyjny (C1) znajdziemy jeszcze na prawej ściance aparatu.

Sony A6700 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Na przodzie korpusu z kolei mamy tylko przycisk zwalniający blokadę obiektywu, leżący po lewej stronie bagnetu.

Model A6700 posiada spore możliwości konfiguracyjne. Zaprogramować możemy 9 przycisków w trybie fotografowania i filmowania oraz 4 przyciski w trybie odtwarzania. Modyfikacje dotyczą także pokręteł. Listę funkcji, jakie możemy przypisać przyciskom, pokazano na poniższym filmie.

W A6700 (tak samo jak w A1, czy A7 IV) mamy odświeżony układ menu względem starszych aparatów Alpha. Poszczególne opcje zostały pogrupowane na nowo i dodano nowy poziom podzakładek. Naszym zdaniem zmiana jest zdecydowanie na plus, bowiem znacznie łatwiej odnaleźć szukane pozycje. Mamy sześć zakładek (których poszczególne strony są dodatkowo pogrupowane) oraz Moje Menu.

Menu główne:

Menu fotografowania:

Menu ekspozycji i koloru:

Menu ostrości (autofokus):

Menu odtwarzania:

Menu sieci:

Menu ustawień:

W Moim Menu dostępnych jest do 5 zakładek, a w każdej z nich może mieścić się 6 pozycji. Dodawanie kolejnych pozycji do Mojego Menu jest bardzo proste – po wciśnięciu „dodaj pozycję” wystarczy wybrać żądaną nastawę menu z 32 opisanych zakładek, wybrać dla niej miejsce w pięciu dostępnych zakładkach Mojego Menu, a następnie, jeśli w tej zakładce są już zapisane inne pozycje, wybrać kolejność. Możliwe jest również sortowanie stworzonych wcześniej pozycji, a także usuwanie tych niechcianych, jak również wybranych stron, a nawet całego menu.

Menu podręczne Fn daje nam do dyspozycji 12 slotów (dwa rzędy po 6 ikon). Jego istotną zaletą jest możliwość samodzielnego określenia jego zawartości. Osobno ustalamy jego zawartość dla trybu fotografowania i filmowania.

Wyświetlacz

Sony A6700 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

W A6700 zastosowano 3-calowy ekran ciekłokrystaliczny typu TFT o rozdzielczości wynoszącej 1.037 miliona punktów. Ręcznej nastawy jasności można dokonywać w pięciostopniowej skali (od −2 do +2). Najsilniejsze podświetlenie zapewni opcja „Słoneczny dzień”. Ekran można odchylać I obracać (jak w A7 IV), co znacznie podnosi jego funkcjonalność.

Jakość wyświetlanego obrazu jest satysfakcjonująca, pozostaje on bowiem odpowiednio wyrazisty. Przy mocnym oświetleniu zewnętrznym w oczy rzuca się brak powłok antyrefleksyjnych – odbicia otoczenia będą nam trochę przeszkadzać w słoneczny dzień.

Ekran w A6700 wyposażono w dotykowy interfejs. Jego funkcjonalność jest znacznie szersza niż w starszych Alphach. Z jego pomocą nie tylko wybierzemy punkt autofokusa (wraz z ustawieniem ostrości), ale też zmienimy dowolną nastawę w menu głównym i funkcyjnym. W trybie odtwarzania możemy przeglądać i powiększać zdjęcia. Jest również możliwość określenia, czy dotyk ma działać tylko przy kadrowaniu na LCD, wizjerze, bądź obu oraz jaka część powierzchni ekranu pozostanie aktywna. W tej ostatniej kwestii do wyboru mamy:

  • cały ekran,
  • 1/2 po prawej lub lewej,
  • 1/4 po prawej lub lewej,
  • róg górny lewy / górny prawy / dolny lewy / dolny prawy.

Zmianą wyświetlanych na monitorze parametrów i informacji steruje przycisk DISP. Dostępne są następujące warianty:

  • Obraz z parametrami ekspozycji oraz informacjami, między innymi o karcie, na którą następuje zapis, proporcji boków, jakości zdjęć i filmów, procentowy wskaźnik naładowania baterii, ikonki informujące o tym, czy aktywna jest funkcja SteadyShot, sparowanie ze smartfonem, a także parametry ekspozycji przedstawione liczbowo oraz graficznie (przysłona i czas naświetlania). Do tego mamy jeszcze dwie pionowe kolumny po dwóch stronach kadru, zawierającymi informację o, między innymi, trybie wyzwalania migawki, nastawie ostrości, metodzie ostrości, trybie pomiaru światła, balansie bieli, stanie opcji rozszerzonej dynamiki, a także o strefie twórczej i profilu zdjęcia,
  • Obraz czysty, na dolnym panelu wymienione są jedynie parametry ekspozycji, u góry pojawia się również ikonka statusu diody wspomagającej AF,
  • j.w. plus histogram,
  • j.w. a zamiast histogramu mamy elektroniczną poziomicę,
  • brak podglądu fotografowanego obrazu, mamy dwie kolumny ikon odnoszących się do wybranych opcji zawartych w menu funkcyjnym, oprócz tego wyświetlane są parametry oraz drabinka ekspozycji, a także cyfrowa poziomica i histogram luminancji,
  • ekran wyłączony.
Dostępność każdego z nich możemy wybrać w menu aparatu. Warto również dodać, że przy parametrach ekspozycji w trybie M wyświetlany jest poziom niedoświetlenia/prześwietlenia względem pomiaru ekspozycji przez aparat wyrażony w EV. Jego zakres wynosi od 2 EV do +2 EV.

W trybie przeglądania zdjęć możemy oglądać pojedynczą fotografię w trybie pełnoekranowym oraz z wyświetleniem podstawowych parametrów naświetlania i informacji o pliku, a także w szczegółowym widoku z histogramem luminancji oraz dla poszczególnych kanałów RGB. Powiększenia widoku zdjęć dokonujemy przy pomocy przycisku z symbolem lupy oraz tylnego kółka sterującego (górne i przednie służą wówczas do przeglądania zdjęć w powiększeniu) lub dotykowo. Dotykowo możemy również przewijać w widoku powiększonego zdjęcia. Ekran miniatur obejmuje siatkę 3×3 lub 6×5 szt. W kolejnym widoku możemy zdecydować, czy chcemy oglądać zdjęcia, widok kalendarza, czy katalog z filmami.

Filmowanie

Tryb filmowania został przetestowany w tym materiale.

Wizjer

Sony A6700 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

A6700 ma wizjer elektroniczny typu XGA OLED o rozdzielczości 2.36 miliona punktów i powiększeniu 0.7x. Zapewnia 100-procentowe pokrycie kadru, a jego punkt oczny znajduje się w odległości 22 mm od soczewki. Korekcja dioptrii jest możliwa w zakresie od −4 do +3. Posiada on dwie szybkości odświeżania, które reguluje się ręcznie: standardową (50/60 kl/s) oraz szybką (100/120 kl/s). Niestety, wybranie wyższej wartości skutkuje obniżeniem rozdzielczości podglądu.

Podobnie jak w przypadku wyświetlacza, jasność można regulować ręcznie (w 5-stopniowej skali), bądź zdać się na automatykę aparatu. Informacje i wskaźniki wyświetlane w wizjerze zmieniamy także za pomocą klawisza DISP z wyjątkiem ustawienia „wizjer”, widoki są takie same, jak na wyświetlaczu. Dodatkowo, możliwe jest ustawienie (jednocześnie na ekranie i w wizjerze) linii pomocniczych – siatka kwadratowa, siatka 3×3, siatka kwadratowa + linie poziomie oraz brak.

Bezpośrednio przy okularze wizjera umieszczony został czujnik zbliżeniowy, który po przyłożeniu oka do celownika może wygasić ekran LCD (w zależności od ustawienia w menu). Warto zaznaczyć, że przy korzystaniu z wizjera aktywna jest funkcja przybliżenia części kadru, a także focus peaking, co znacznie usprawnia ręczne ostrzenie.

Jakość obrazu oglądanego w wizjerze niestety trochę rozczarowuje. Parametry wizjera są tak naprawdę lekko przestarzałe, co przekłada się na przeciętny komfort kadrowania. Nie ma natomiast problemu z zaszumieniem obrazu w ciemnym otoczeniu.