Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A9 III - test aparatu

12 kwietnia 2024
Maciej Latałło Komentarze: 56

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie, na początku tego rozdziału prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Na wykresie do ISO 800 nie zauważamy większych załamań, ale dla kolejnych nastaw wartości szumu dla składowych RGY zbliżają się do siebie, zamiast oddalać. Z pewnością zachodzi zatem jakaś redukcja zakłóceń, choć nie jest ona drastyczna.

Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW

W A9 III przewidziano możliwość reguluacji stopnia odszumiania plików JPEG. W menu dostępne są trzy opcje intensywności tego procesu: wyłączona, niska i normalna. Na poniższych wycinkach prezentujemy wyniki działania wszystkich trzech ustawień odszumiania dostępnych w A9 III, dla ISO 12800 i 25600.


----- R E K L A M A -----

ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 25600
Odszumianie wyłączone
Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW

Naszym zdaniem najlepiej wypada ustawienie „niskie”, zapewniając korzystny kompromis między poziomem szumu i szczegółowością. Widać to wyraźnie dla nastawy ISO 25600, gdzie różnica w jakości obrazu pomiędzy nastawami "wyłączona" a "niskie" jest faktycznie istotna.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A9 III wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Canona R3 i Nikona Z8. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Podobnie jak przy porównaniu JPEG-ów, także w RAW-ach widać bardzo podobne odwzorowanie detali w A9 III i EOS-ie R3. Jak na aparaty z 24-megapikselowymi matrycami radzą sobie generalnie dobrze, choć naturalnie muszą uznać wyższość 45-megapikselowego sensora w Nikonie Z8.

Wizualny poziom szumu szybciej rośnie w A9 III niż w EOS-ie R3, co widać już od ISO 3200. Nie jest to może drastyczna różnica, aczkolwiek zakłócenia obrazu w Alfie przeszkadzają jednak w większym stopniu. Jeszcze wyższy szum widać na wycinkach z Nikona, co jednak szczególnie nie dziwi, biorąc pod uwagę znacznie większe upakowanie pikseli w zastosowanym w nim sensorze.

Sprawdźmy teraz wyniki pomiarów poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach.

Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW

Szum narasta wykładniczo aż do czułości ISO 12800. Przy kolejnej wartości widzimy załamanie (liniowy wzrost), choć jest ono raczej niewielkie. Z pewnością zachodzi niezbyt silna redukcja sygnału. Co ciekawe, generalnie poziom szumu w A9 III stoi na zbliżonym poziomie jak u poprzednika.

Dla uproszczenia porównań poziomu szumu pomiędzy omawianymi aparatami, pokazujemy także wykres z wartościami składowej luminancji.

Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW

Najwyższy szum w naszym zestawieniu generuje aparat Nikona. Dla ISO 6400 ustępuje on A9 III o ok. 1 EV. Różnica pomiędzy Alfą i Canonem jest subtelniejsza i wynosi blisko 1/2 EV na korzyść EOS-a.

Tradycyjnie prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W A9 III na najniższych czułościach średni poziom sygnału utrzymuje się na poziomie 512. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 255–767, a jedyny wyjątek zrobiliśmy dla maksymalnej nastawy ISO 51200 (zakres: 0-2047). Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.


RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
125 Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
250 Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW


Histogramy do nastawy ISO 6400 nie budzą większych zastrzeżeń, bowiem swoim kształtem przypominają rozkład Poissona. Dopiero dla wyższych nastaw zaczynają się mocno wypłaszczać i przybierać charakterystykę grzebieniową. Przy maksymalnej, rozszerzonej nastawie widzimy zupełnie inną charakterystykę, spowodowaną najprawdopodobniej aż czterokrotnym zwiększeniem biasu. W każdym razie, poziom szumu jest wyraźnie wyższy niż u poprzednika.

Wygląd darków byłby zupełnie prawidłowy, gdyby nie jeden szczegół. Na najwyższych czułościach, dokładnie pośrodku widać delikatną, pionową linię podziału, jakby obszar kadru składał się z dwóch nieidentycznych części składowych. W związku z tym, przeszła nam przez głowę myśl, jakoby sensor w A9 III mógł powstać przez połączenie dwóch mniejszych układów, jak ma to miejsce np. w niektórych modelach kamer Arri (Alexa LF oraz Alexa Mini LF). Nie mamy jednak na to konkretnych dowodów, dlatego nasze dywagacje należy traktować jedynie w kategorii luźnych przypuszczeń.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
125 512 9.7
250 512 9.9
400 513 14.4
800 514 22.14
1600 517 44
3200 521 70.8
6400 529 145
12800 543 302
25600 527 301
51200 2129 669

Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG. Tu, na maksymalnym ISO, także widać wyżej opisaną linię podziału.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
125 Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
250 Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9 III - Szumy i jakość obrazu w RAW