Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - test obiektywu

15 czerwca 2020

8. Winietowanie

Zobaczmy najpierw, jak Nikkor Z 24–70 mm f/4 S radzi sobie z winietowaniem na matrycy APS-C/DX przy użyciu formatu JPEG. Odpowiednie miniaturki znajdują się poniżej.

Z7, APS-C, JPEG, 24 mm, f/4.0 Z7, APS-C, JPEG, 24 mm, f/5.6
Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - Winietowanie Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - Winietowanie
Z7, APS-C, JPEG, 45 mm, f/4.0 Z7, APS-C, JPEG, 45 mm, f/5.6
Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - Winietowanie Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - Winietowanie
Z7, APS-C, JPEG, 70 mm, f/4.0 Z7, APS-C, JPEG, 70 mm, f/5.6
Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - Winietowanie Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - Winietowanie


W korpusie Nikon Z7 jest możliwość wyłączenia korygowania winietowania i tak uczyniliśmy. Prezentowane powyżej pliki JPEG nie są więc korygowane pod względem tej wady.

----- R E K L A M A -----

Warto jednak zaznaczyć, że pomimo braku korygowania winietowania, korpus i obiektyw wymuszają korygowanie dystorsji. Po jej skorygowaniu obraz jest przycinany, z tego względu winietowanie na plikach RAW, które nie podlegają żadnym operacjom, jest większe niż na omawianych dotychczas JPEG-ach. Ponieważ w formacie APS-C/DX dystorsja była umiarkowana, przycinanie nie jest duże. Nie będziemy więc tutaj prezentować miniaturek wywołanych neutralnym oprogramowaniem RAW-ów, lecz dodamy tylko, że wyniki dla tego formatu są o 1–3% wyższe niż dla JPEG-ów.

Miniaturki wyraźnie jednak pokazują, że winietowanie na mniejszej matrycy nie jest uciążliwe. Na kombinacji ogniskowej 24 mm i światła f/4.0 spadek jasności w rogach kadru wynosi tylko 13% (−0.40 EV) i spada do prawie niezauważalnej wartości 11% (−0.32 EV) po przymknięciu do f/5.6.

W środku zakresu ogniskowych wyniki są bardzo podobne. Na f/4.0 winietowanie wynosi 13% (−0.39 EV) i zmniejsza się do tylko 8% (−0.23 EV) po zastosowaniu przysłony f/5.6.

Prawie nic nie zmienia się po przejściu do maksymalnej ogniskowej, gdzie na f/4.0 omawiana wada sięga 14% (−0.43 EV), by na f/5.6 spaść do wartości 7% (−0.20 EV).

Zachowanie na pełnej klatce jest bardziej skomplikowane i tutaj zajmiemy się dokładnie oboma typami plików. Analizę rozpoczniemy od formatu JPEG. Odpowiednie miniaturki można obejrzeć poniżej.

Z7, FF, JPEG, 24 mm, f/4.0 Z7, FF, JPEG, 24 mm, f/5.6
Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - Winietowanie Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - Winietowanie
Z7, FF, JPEG, 45 mm, f/4.0 Z7, FF, JPEG, 45 mm, f/5.6
Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - Winietowanie Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - Winietowanie
Z7, FF, JPEG, 70 mm, f/4.0 Z7, FF, JPEG, 70 mm, f/5.6
Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - Winietowanie Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - Winietowanie


Trudna kombinacja najszerszego dostępnego kąta widzenia i światła f/4.0 wiąże się ze stratą 51% (−2.09 EV) światła w rogach kadru. To naprawdę słaby wynik. Tylko trochę lepiej jest po przymknięciu przysłony. Na f/5.6 i f/8.0 uzyskane przez nas rezultaty to odpowiednio 37% (−1.32 EV) i 28% (−0.97 EV). Dalsze przymykanie przysłony ma już znikomy wpływ na winietowanie, bo zatrzymuje się ono na poziomie 27% (−0.92 EV).

Na ogniskowej 45 mm sytuacja jest lepsza. Na f/4.0 winietowanie wynosi 32% (−1.11 EV) i spada do 26% (−0.88 EV) po przymknięciu przysłony do f/5.6. Na f/8.0 i f/11.0 wada ta sięga odpowiednio 21% (−0.68 EV) i 19% (−0.60 EV) i przestaje reagować na dalsze zmniejszanie otworu względnego.

Powrót większych problemów obserwujemy na maksymalnej ogniskowej. Na f/4.0 musimy liczyć się z utratą 48% (−1.90 EV) światła w rogach, a na f/5.6 ubytek ten wynosi 32% (−1.10 EV). Wyniki robią się umiarkowane na przysłonach f/8.0 i f/11, gdzie odnotowaliśmy rezultaty odpowiednio: 19% (−0.62 EV) i 15% (−0.47 EV).

Zgodnie z obietnicą, przejdziemy teraz do omówienia zachowania na plikach RAW wywołanych programem dcraw. Uzyskane przez nas miniaturki są zaprezentowane w poniższej tabeli.

Z7, FF, RAW, 24 mm, f/4.0 Z7, FF, RAW, 24 mm, f/5.6
Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - Winietowanie Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - Winietowanie
Z7, FF, RAW, 45 mm, f/4.0 Z7, FF, RAW, 45 mm, f/5.6
Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - Winietowanie Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - Winietowanie
Z7, FF, RAW, 70 mm, f/4.0 Z7, FF, RAW, 70 mm, f/5.6
Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - Winietowanie Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - Winietowanie


Zgodnie z oczekiwaniami wyniki są tutaj jeszcze wyższe. Na kombinacji 24 mm i światła f/4.0 winietowanie wynosi aż 62% (−2.78 EV). Nawet na przysłonie f/5.6 jest ono ogromne i sięga 50% (−2.02 EV). Nie będziemy mieli problemów z jego dojrzeniem na przysłonach f/8.0 i f/11.0, gdzie odnotowane przez nas wyniki to odpowiednio: 40% (−1.47 EV) i 34% (−1.19 EV). Dalsze przymykanie przysłony nie ma już mierzalnego wpływu na omawianą wadę.

Użycie ogniskowej 45 mm i maksymalnego otworu względnego wiążę się ze stratą jasności w rogach wynoszącą 36% (−1.31 EV). Tutaj różnica w stosunku do plików JPEG jest wyraźnie mniejsza, bo także dystorsja jest mniejsza i pliki są przycinane w mniejszym stopniu. Na f/5.6 winietowanie zmniejsza się do 30% (−1.05 EV), a na f/8.0 spada do 25% (−0.84 EV). Dalszy minimalny spadek widzimy jeszcze dla przysłony f/11.0, gdzie uzyskaliśmy wynik 22% (−0.71 EV).

Wzrost dystorsji na ogniskowej 70 mm powoduje ponowny wzrost różnic w winietowaniu pomiędzy plikami JPEG i RAW. Na f/4.0 omawiana wada sięga bardzo dużego poziomu 54% (−2.23 EV) i spada do 39% (−1.46 EV) po przymknięciu przysłony do f/5.6. Winietowanie robi się umiarkowane dla przysłon f/8.0 i f/11.0, gdzie zmierzone przez nas wartości wynoszą odpowiednio 26% (−0.89 EV) i 18% (−0.59 EV).

Nikon Z7, 24 mm, JPEG, f/4.0
Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - Winietowanie
Nikon Z7, 45 mm, JPEG, f/4.0
Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - Winietowanie
Nikon Z7, 70 mm, JPEG, f/4.0
Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - Winietowanie