Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - test obiektywu

15 czerwca 2020

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Na ogniskowej 50 mm problemy z podłużną aberracją chromatyczną praktycznie nie występują. Gdy przechodzimy do 70 mm, lekkie zabarwienia w obrazach pozaogniskowych zaczynają się pojawiać, ale nie jest to efekt wyraźny, a natężenie kolorów jest niewielkie. W tej kategorii testowany obiektyw nie zasłużył więc na krytykę.

Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna


----- R E K L A M A -----

Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Sprawdźmy teraz zachowanie pod względem poprzecznej aberracji chromatycznej. Na poniższych wykresach mamy przedstawioną zależność tej wady od ogniskowej i wartości przysłony, odpowiednio dla brzegu matrycy APS-C/DX i brzegu pełnej klatki.

Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Widać wyraźnie, że w przypadku obu typów detektorów ogniskowa 70 mm jest całkowicie wolna od wpływu omawianej wady. Zastrzeżeń nie można też mieć do zachowania w środku zakresu ogniskowych – tutaj mamy do czynienia z granicą poziomu znikomego i małego.

Największe szanse na dojrzenie poprzecznej aberracji chromatycznej mamy fotografując na najkrótszej ogniskowej. W okolicach maksymalnego otworu względnego zmierzone przez nas wartości docierają do okolic 0.1%, a więc do wartości uznawanych za średnie. Na szczęście przymykanie przysłony pozwala zmniejszyć omawianą wadę i po mocniejszym przymknięciu zaczyna ona dochodzić do poziomu małego.

Ogólne zachowanie w tej kategorii, jak na obiektyw zmiennoogniskowy, jest dobre. W znacznej większości przypadków nie powinniśmy mieć problemów z niechcianymi kolorami na zdjęciach.

Z7, RAW, 24 mm, f/4.0 Z7, RAW, 70 mm, f/8.0
Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Pierwsze ujęcia zaprezentowane w niniejszym rozdziale nie pokazują zauważalnego efektu „pływania” ogniska. Zaprezentowane poniżej zdjęcia krążków światła, uzyskane przed i za ogniskiem, też nie dają powodów do niepokoju. Nie widać tam dużych różnic, a to, co najbardziej rzuca się w oczy, to inne natężenie światła w samym centrum krążków.

Wszystko to pozwala wysunąć wniosek, że Nikkor Z 24–70 mm f/4 S nie ma poważniejszych problemów z korygowaniem aberracji sferycznej.

Nikon Z7, 70 mm, f/4.0, przed Nikon Z7, 70 mm, f/4.0, za
Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna