Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm X-T50 - test aparatu

23 maja 2025
Maciej Latałło Komentarze: 13

6. Jakość obrazu JPEG

Przy zapisie plików JPEG w X-T50 do wyboru mamy dwie opcje jakości zdjęcia: FINE i NORMAL. Dostępnych jest pięć wartości proporcji (3:2, 4:3, 16:9, 1:1 i 5:4) oraz trzy rozmiary obrazu (L, M i S). Rozdzielczości zdjęć dla pełnego pokrycia sensora (proporcje 3:2) wynoszą:
  • Duży (L) – 7728×5152 pikseli,
  • Średni (M) – 5472×3648 pikseli,
  • Mały (S) – 3888×2592 pikseli.
W menu fotografowania lub w szybkim menu podręcznym odnajdziemy kilka opcji dotyczących zapisywanych zdjęć JPEG. Możemy dzięki nim kontrolować następujące parametry:
  • jasne oraz ciemne tony – w zakresie od −2 do +4 z krokiem jednostkowym,
  • kolor, wyostrzanie, poziom redukcji szumu – w zakresie od −4 do +4 z krokiem jednostkowym.

Dodatkowo w menu fotografowania znajdziemy funkcję „Symulacja filmu”, która odnosi się do zmiany kolorystyki zdjęcia w sposób imitujący użycie konkretnego rodzaju kliszy fotograficznej:

  • Provia/Standard – standardowa kolorystyka,
  • Velvia – wzmocnione kolory przydatne przy fotografii krajobrazowej,
  • Astia – profil dedykowany do fotografii portretowej,
  • Reala Ace - zmniejszona saturacja, miękksze cienie i silniej zaakcentowane światła,
  • Classic Chrome – zmiękczona kolorystyka z podniesionym kontrastem obszarów zacienionych,
  • PRO Neg Hi – profil kontrastowy, dedykowany do ogólnie pojętej fotografii,
  • PRO Neg Std – zmiękczona kolorystyka z uwydatnionymi barwami skóry, dedykowany do fotografii portretowej,
  • Classic Neg – wzmocnione kolory i kontrastowa tonacja dla zwiększenia głębi obrazu,
  • Nostalgic Neg – ocieplone jasne tony i wzbogacone tony ciemne, dające efekt wydrukowanego zdjęcia,
  • ETERNA – łagodny kolor i bogate tony ciemne dające filmowy wygląd,
  • ETERNA BLEACH BYPASS – kontrastowy profil o niskim nasyceniu symulujący efekt „bleach bypass”,
  • Acros – zapewnia głębszą czerń i lepsze uwydatnienie szczegółów,
  • Acros z symulacją użycia żółtego filtru korekcyjnego,
  • Acros z symulacją użycia czerwonego filtru korekcyjnego,
  • Acros z symulacją użycia zielonego filtru korekcyjnego,
  • Czarno-biały,
  • Czarno-biały z symulacją użycia żółtego filtru korekcyjnego,
  • Czarno-biały z symulacją użycia czerwonego filtru korekcyjnego,
  • Czarno-biały z symulacją użycia zielonego filtru korekcyjnego,
  • Sepia.
Efekty działania poszczególnych ustawień można zobaczyć np. w teście Fujifilm X-S20.

Standardowe porównanie jakości JPEG-ów



----- R E K L A M A -----

Testowany aparat oferuje czułości w zakresie od ISO 125 do 12800 z możliwością rozszerzenia o wartość L – 64 (80, 100) ISO, a także H – 25600 oraz 51200. Oprócz tego mamy także trzy tryby Auto – w każdym z nich możemy zaprogramować dolną i górną granicę czułości oraz najdłuższy żądany czas naświetlania. Zacznijmy od standardowego porównania naszej scenki na każdej z czułości. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą aparatów Canon EOS R7 i Panasonic GH7.

Fujifilm X-T50 - Jakość obrazu JPEG


Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Matryca aparatu Fujifilm ma wyższą rozdzielczość niż układy konkurencji i w powyższym zestawieniu łatwo to zauważyć. Widać też gołym okiem, że stopień wyostrzania JPEG-ów w GH7 jest wyższy niż w EOS-ie R7 i X-T50. Jeśli chodzi o wyższe nastawy ISO, bezlusterkowiec Fujifilm radzi sobie bardzo dobrze do ISO 3200. Kolejna też może być w pewnych sytuacjach użyteczna, natomiast jej przekraczanie nie jest naszym zdaniem wskazane. W przypadku EOS-a R7, poziom widocznego szumu przy ISO 6400 wydaje się nieco niższy niż w X-T50, natomiast szczegółowość obrazu pozostawia już sporo do życzenia. GH7 ustępuje naszym zdaniem X-T50 pod względem jakości obrazu na wyższych czułościach i w jego przypadku nastawa ISO 3200 pozostaje maksymalną użyteczną.

Wyostrzanie

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−4
Fujifilm X-T50 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T50 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Fujifilm X-T50 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T50 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+4
Fujifilm X-T50 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T50 - Jakość obrazu JPEG

Najlepszy efekt wyostrzania uzyskamy na ustawieniu z okolic środka skali. Widoczny jest wprawdzie nieco efekt halo, niemniej daje on przyjemniejszy („ostrzejszy”) dla oka obraz niż przy ustawieniu −4. Przy maksymalnym stopniu zdjęcia są już z kolei wyraźnie przeostrzone i niezbyt przyjemne w odbiorze.

Filtry cyfrowe

Aparat X-T50 dysponuje zestawem kilkunastu filtrów cyfrowych:

  • aparat zabawka,
  • miniatura,
  • kolor pop,
  • wysoka tonacja,
  • niska tonacja,
  • dynamiczny ton,
  • obraz miękki,
  • kolor częściowy
    • czerwony,
    • pomarańczowy,
    • żółty,
    • zielony,
    • niebieski,
    • fioletowy.

Przykładowe zdjęcia z użyciem każdego z filtrów można zobaczyć np. w teście Fujifilm X-S20.

Zdjęcia panoramiczne

Przed rozpoczęciem tworzenia panoramy możemy zadecydować o jej kącie oraz kierunku prowadzenia aparatu. Ustawiamy także balans bieli i tryb symulacji filmu. Wykonywanie tego typu fotografii jest stosunkowo proste: wystarczy wcisnąć spust migawki i przesuwać aparat. Po zakończeniu tej operacji aparat tworzy wynikowy plik będący sklejeniem wszystkich pobranych automatycznie kadrów. Do dyspozycji mamy dwa rozmiary panoram, a rozdzielczości wynikowych zdjęć są następujące:

  • panorama 120 stopni:
    • pozioma – 6400×1440 pikseli,
    • pionowa – 2160×6400 pikseli,
  • panorama 180 stopni:
    • pozioma – 9600×1440 pikseli,
    • pionowa – 2160×9600 pikseli.
Panoramy możemy wykonywać dobierając parametry ekspozycji samodzielnie. To ważne, bowiem zostawiając dobór czasu naświetlania automatyce, ten nierzadko okazuje się zbyt długi, efektem czego zdjęcia bywają poruszone.

Przykładowe zdjęcia panoramiczne można zobaczyć np. w teście X-T30 II.

Funkcja zwiększania zakresu dynamicznego

Podobnie jak inne modele serii X, także opisywany aparat wyposażony jest w programową funkcję zwiększania zakresu tonalnego. W menu jakości obrazu, pod pozycją „Zakres dynamiczny”, odnajdziemy cztery pozycje: auto, 100%, 200% i 400%. Ustawienie 100% jest wartością domyślną, natomiast ustawienia 200% i 400% stają się aktywne dopiero po zwiększeniu czułości do odpowiednio ISO 250 i ISO 500.

Przykładowe zdjęcia z użyciem funkcji „Zakres dynamiczny” można zobaczyć np. w teście X-T3.

Efekt koloru chrom

X-T50 wyposażono w funkcję dostępną w kilku innych modelach, mianowicie „Efekt koloru chrom.”. Polega ona na zwiększeniu kontrastu barwnego we wszystkich odcieniach poza niebieskim. Do dyspozycji mamy dwie opcji intensywności (słaby oraz silny). Przykładowe zdjęcia można zobaczyć np. w teście X-S20.

Color Chrome FX Niebieski

Kolejna funkcja to „Color Chrome FX Niebieski”. Polega ona na zwiększeniu kontrastu barwnego w odcieniach niebieskiego, co przyda się np. na ujęciach, gdzie niebo odgrywa istotną rolę. Do dyspozycji mamy dwie opcji intensywności (słaby oraz silny). Przykładowe zdjęcia można zobaczyć np. w teście X-S20.

----- R E K L A M A -----

MAJÓWKOWE SZALEŃSTWO - RABATY DO 3500zł

Eizo CG319X - NOWY

19998 zł 18498 zł
Raty 20x0%. Zostaw swój sprzęt w rozliczeniu.