Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon Z5 II - test aparatu

8 lipca 2025
Maciej Latałło Komentarze: 59

6. Jakość obrazu JPEG

Zdjęcia JPEG w Nikonie Z5 II (przy pokryciu FX 36×24) możemy zapisywać w 3 rozmiarach: Dużym (6048×4024, 24.3 Mpix), Średnim (4528×3016, 13.7 Mpix) oraz Małym (3024×2016, 6.1 Mpix).

Stopień kompresji pliku JPEG można ustawić na trzy sposoby: Fine (1:4), Normal (1:8) i Basic (1:16). Dodatkowo, trzy powyższe ustawienia występują także w połączeniu z symbolem gwiazdki (★), który oznacza kompresję zapewniającą maksymalną jakość plików. Podstawowymi parametrami obrazu możemy sterować z poziomu funkcji Picture Control, którą odnajdziemy w menu fotografowania. Znajduje się tam kilka zdefiniowanych ustawień stylu obrazu:

  • Automatycznie,
  • Standardowe,
  • Neutralne,
  • Żywe,
  • Monochromatyczne,
  • Monochromatyczne płaskie,
  • Monochromatyczne głębokie tony,
  • Portret,
  • Bogate tony portretowe,
  • Krajobraz,
  • Równomierne.
W obrębie poszczególnych stylów mamy dodatkowo możliwość regulacji (z krokiem 1 lub 0.25) następujących parametrów:
  • dostępne w stylach Standardowe, Żywe, Portret i Krajobraz:
    • Szybka korekta – wartości w skali od −2 do +2 pozwalają ograniczyć lub spotęgować efekt charakterystyczny dla danego stylu,
  • dostępne we wszystkich stylach:
    • wyostrzanie – w skali od −3 do 9,
    • wyostrzanie środkowego zakresu – w skali od −5 do +5,
    • przejrzystość – automatyczne lub w skali od −5 do +5,
    • kontrast – automatyczny lub w skali od −3 do +3,
    • jasność – w skali od −1 do +1,
  • dostępne we wszystkich stylach z wyjątkiem Monochromatyczne:
    • nasycenie – automatyczne lub w skali od −3 do +3,
    • odcień – w skali od −3 do +3 (w stronę ujemną czerwienie zyskują odcień fioletowy, błękity zielony, a zielenie żółty, natomiast w stronę dodatnią czerwienie zyskują odcień pomarańczowy, zielenie niebieski, a błękity fioletowy),
  • dostępne jedynie w stylu Monochromatyczne:
    • efekty filtrów – symulacja wpływu filtrów barwnych na zdjęcia czarno-białe (wyłączony, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony),
    • zabarwienie – czarno-białe (B&W), sepia, zimnoniebieskie (Cyanotype), czerwone (Red), żółte (Yellow), zielone (Green), niebiesko-zielone (Blue Green), niebieskie (Blue), niebiesko-fioletowe (Purple Blue), czerwono-fioletowe (Red Purple) – w skali od 0 do 8.
Aparat pozwala także na zdefiniowanie własnych stylów Picture Control i zapisanie ich w pamięci.

Mamy także szereg filtrów kolorystycznych, w obrębie funkcji Picture Control. Do wyboru mamy następujące pozycje: Sen, Poranek, Pop, Niedziela, Smutek, Dramat, Cisza, Surowość, Melancholia, Czystość, Dżins, Zabawka, Sepia, Błękit, Czerwień, Róż, Węgiel, Grafit, Binarny, Czerń. Przykładowe zdjęcia wykonane z wypisanymi filtrami można zobaczyć w teście Nikona Z7.


----- R E K L A M A -----

W Nikonie Z5 II mamy natywny zakres czułości od ISO 100 do 64000. Istnieje również możliwość rozszerzenia zakresu o czułości programowe, w dół do ISO 50 (Lo1) oraz w górę do ISO 204800 (Hi1.7). Czułość możemy regulować z krokiem 1/6 (tylko w trybie wideo), 1/3 lub 1 EV, jedynie od wartości Hi1 przechodzimy od razu do Hi1.7.

Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i zerowym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą Canona R6 Mark II i Panasonika S5 II. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Nikon Z5 II - Jakość obrazu JPEG

Wszystkie trzy wybrane aparaty charakteryzują się podobną jakością JPEG-ów nie tylko przy niskich czułościach ISO, ale także tych nieco wyższych, np. ISO 3200. Widać natomiast, że wycinki w Lumiksie zostały lekko wyostrzone. Przy wyższych nastawach zaczynają się uwidaczniać różnice pomiędzy poszczególnymi modelami, np. mniejsza ostrość zdjęć z Nikona. Naszym zdaniem, przy ISO 12800 najlepiej prezentuje się obraz z EOS-a R6 Mark II. Jednak nawet dla tej nastawy w żadnym aparacie szum nie rzuca się zanadto w oczy, co oznacza, że musi być on redukowany.

Wyostrzanie

W Nikonie Z5 II mamy do dyspozycji taką samą jak innych „Zetkach” skalę wyostrzania, w przedziale wartości od −3 do 9. Jak w praktyce wygląda obraz przy wyostrzaniu ustawionym na 0, 4, 9 oraz auto można zaobserwować w poniższej tabelce. Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.

Nikon Z5 II, ISO 100
wyostrzenie -3
Nikon Z5 II - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 II - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0
Nikon Z5 II - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 II - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 4
Nikon Z5 II - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 II - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 9
Nikon Z5 II - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 II - Jakość obrazu JPEG

Przy ustawieniu zerowym obraz jest wyraźnie ostrzejszy, niż przy ujemnym. Z kolei przy stopniu „4” szczegóły wydają się ciut zbyt mocno uwydatnione. Z tego względu nie polecamy przekraczać tego ustawienia, a w szczególności korzystać z najwyższego.

Tryb HDR i funkcja D-Lighting (ADL)

Nikon Z5 II został wyposażony w dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej JPEG-ów: Aktywną funkcję D-Lighting (ADL) oraz HDR (High Dynamic Range). Ta pierwsza polega na modyfikacji krzywej tonalnej pliku JPEG i ma następujące stopnie intensywności:

  • niska,
  • normalna,
  • wysoka,
  • bardzo wysoka 1,
  • bardzo wysoka 2,
  • automatyczna.
Działanie funkcji HDR oparte jest z kolei o wykonanie i połączenie ze sobą trzech ekspozycji. Do wyboru mamy następujące stopnie "siły" HDR: niska, normalna, wysoka, bardzo wysoka, auto. Mamy także możliwość zapisania składowych zdjęć w formacie RAW.

Przykładowe zdjęcia ilustrujące działanie funkcji D-Lighting oraz HDR można zobaczyć w teście Nikona Z8.

----- R E K L A M A -----

OFERTA NA BEZLUSTERKOWCE CANON

Canon R5 Mark II

20498 zł 18298 zł

Canon EOS RP

3498 zł 3068 zł

Canon R6 Mark II

8998 zł 8098 zł
SPRAWDŹ PEŁNĄ OFERTĘ SKLEPU!