Fujifilm X-E5 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- Duży (L) – 7728×5152 pikseli,
- Średni (M) – 5472×3648 pikseli,
- Mały (S) – 3888×2592 pikseli.
- jasne oraz ciemne tony – w zakresie od −2 do +4 z krokiem jednostkowym,
- kolor, wyostrzanie, poziom redukcji szumu – w zakresie od −4 do +4 z krokiem jednostkowym.
Dodatkowo w menu fotografowania znajdziemy funkcję „Symulacja filmu”, która odnosi się do zmiany kolorystyki zdjęcia w sposób imitujący użycie konkretnego rodzaju kliszy fotograficznej:
- Provia/Standard – standardowa kolorystyka,
- Velvia – wzmocnione kolory przydatne przy fotografii krajobrazowej,
- Astia – profil dedykowany do fotografii portretowej,
- Reala Ace - zmniejszona saturacja, miękksze cienie i silniej zaakcentowane światła,
- Classic Chrome – zmiękczona kolorystyka z podniesionym kontrastem obszarów zacienionych,
- PRO Neg Hi – profil kontrastowy, dedykowany do ogólnie pojętej fotografii,
- PRO Neg Std – zmiękczona kolorystyka z uwydatnionymi barwami skóry, dedykowany do fotografii portretowej,
- Classic Neg – wzmocnione kolory i kontrastowa tonacja dla zwiększenia głębi obrazu,
- Nostalgic Neg – ocieplone jasne tony i wzbogacone tony ciemne, dające efekt wydrukowanego zdjęcia,
- Eterna – łagodny kolor i bogate tony ciemne dające filmowy wygląd,
- Eterna Bleach Bypass – kontrastowy profil o niskim nasyceniu symulujący efekt „bleach bypass”,
- Acros – zapewnia głębszą czerń i lepsze uwydatnienie szczegółów,
- Acros z symulacją użycia żółtego filtru korekcyjnego,
- Acros z symulacją użycia czerwonego filtru korekcyjnego,
- Acros z symulacją użycia zielonego filtru korekcyjnego,
- Czarno-biały,
- Czarno-biały z symulacją użycia żółtego filtru korekcyjnego,
- Czarno-biały z symulacją użycia czerwonego filtru korekcyjnego,
- Czarno-biały z symulacją użycia zielonego filtru korekcyjnego,
- Sepia.
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Testowany aparat oferuje czułości w zakresie od ISO 125 do 12800 z możliwością rozszerzenia o wartość L – 64 (80, 100) ISO, a także H – 25600 oraz 51200. Oprócz tego mamy także trzy tryby Auto – w każdym z nich możemy zaprogramować dolną i górną granicę czułości oraz najdłuższy żądany czas naświetlania. Zacznijmy od standardowego porównania naszej scenki na każdej z czułości. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą aparatów Nikon Zfc i Sony A6700.
Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
Różnica w rozdzielczości zdjęć pomiędzy aparatem Fujifilm a konkurencją wyraźnie rzuca się w oczy. Tym samym, X-E5 góruje w kategorii odtworzenia detali na niskich czułościach ISO. Trzeba też przyznać, że szczegółowość pozostaje na bardzo dobrym poziomie nawet przy nastawach rzędu ISO 1600. Szum nie rzuca się w oczy do ISO 3200, musi być zatem redukowany, podobnie zresztą jak u konkurentów. W każdym razie naszym zdaniem lepiej tej wartości nie przekraczać. Choć poziom detali przy ISO 6400 nie spada jakość drastycznie, to ogólne pogorszenie jakości jest już dostrzegalne. Jeśli chodzi o kompromis pomiędzy wpływem szumu na wysokich ISO a szczegółowością, naszym zdaniem X-E5 wypada w powyższym zestawieniu najlepiej.
Wyostrzanie
Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.
| Ostrość −4 |
![]() |
![]() |
| Ostrość 0 |
![]() |
![]() |
| Ostrość +4 |
![]() |
![]() |
Naszym zdaniem, obraz przy ustawieniu „0” jest już przeostrzony, widoczny jest także efekt halo na kontrastowych krawędziach. Optimum powinno się zatem znajdować w okolicy nastawy „-2”. Z pewnością odradzamy maksymalne wyostrzanie.
Filtry cyfrowe
Aparat X-E5 dysponuje zestawem kilkunastu filtrów cyfrowych:
- aparat zabawka,
- miniatura,
- kolor pop,
- wysoka tonacja,
- niska tonacja,
- dynamiczny ton,
- obraz miękki,
- kolor częściowy
- czerwony,
- pomarańczowy,
- żółty,
- zielony,
- niebieski,
- fioletowy.
Przykładowe zdjęcia z użyciem każdego z filtrów można zobaczyć np. w teście Fujifilm X-S20.
Zdjęcia panoramiczne
Przed rozpoczęciem tworzenia panoramy możemy zadecydować o jej kącie oraz kierunku prowadzenia aparatu. Ustawiamy także balans bieli i tryb symulacji filmu. Wykonywanie tego typu fotografii jest stosunkowo proste: wystarczy wcisnąć spust migawki i przesuwać aparat. Po zakończeniu tej operacji aparat tworzy wynikowy plik będący sklejeniem wszystkich pobranych automatycznie kadrów. Do dyspozycji mamy dwa rozmiary panoram, a rozdzielczości wynikowych zdjęć są następujące:
- panorama 120 stopni:
- pozioma – 6400×1440 pikseli,
- pionowa – 2160×6400 pikseli,
- panorama 180 stopni:
- pozioma – 9600×1440 pikseli,
- pionowa – 2160×9600 pikseli.
Przykładowe zdjęcia panoramiczne można zobaczyć np. w teście X-T30 II.
Funkcja zwiększania zakresu dynamicznego
Podobnie jak inne modele serii X, także opisywany aparat wyposażony jest w programową funkcję zwiększania zakresu tonalnego. W menu jakości obrazu, pod pozycją „Zakres dynamiczny”, odnajdziemy cztery pozycje: auto, 100%, 200% i 400%. Ustawienie 100% jest wartością domyślną, natomiast ustawienia 200% i 400% stają się aktywne dopiero po zwiększeniu czułości do odpowiednio ISO 250 i ISO 500.
Przykładowe zdjęcia z użyciem funkcji „Zakres dynamiczny” można zobaczyć np. w teście X-T3.
Efekt koloru chrom
X-E5 wyposażono w funkcję dostępną w kilku innych modelach, mianowicie „Efekt koloru chrom.”. Polega ona na zwiększeniu kontrastu barwnego we wszystkich odcieniach poza niebieskim. Do dyspozycji mamy dwie opcji intensywności (słaby oraz silny). Przykładowe zdjęcia można zobaczyć np. w teście X-S20.
Color Chrome FX Niebieski
Kolejna funkcja to „Color Chrome FX Niebieski”. Polega ona na zwiększeniu kontrastu barwnego w odcieniach niebieskiego, co przyda się np. na ujęciach, gdzie niebo odgrywa istotną rolę. Do dyspozycji mamy dwie opcji intensywności (słaby oraz silny). Przykładowe zdjęcia można zobaczyć np. w teście X-S20.

















Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.