Fujifilm X-E5 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Fujifilm X-E5 posiada 9-stopniową skalę odszumiania JPEG-ów. W poniższej tabelce prezentujemy wycinki zdjęć obrazujące intensywność odszumiania na minimalnym (−4), średnim (0) oraz maksymalnym (+4) poziomie, na zdjęciach wykonanych przy czułości ISO 6400 i 12800.
| ISO 6400 | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ISO 12800 | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z X-E5 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Dla porównania ponownie prezentujemy zdjęcia z aparatów Nikon Zfc i Sony A6700. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
40-megapikselowy sensor X-E5 ma sporą przewagę w rozdzielczości względem konkurentów, natomiast wizualnie szczegółowość niewyostrzonych RAW-ów nie wydaje się aż tak wysoka. Jeśli chodzi o poziom szumu, najwyższą używalną nastawą jest naszym zdaniem ISO 3200. Najkorzystniej w tej kategorii wypada aparat Nikona, bowiem w jego przypadku można jeszcze korzystać z czułości ISO 6400.
Sprawdźmy teraz, jak nasza wizualna ocena przekłada się na konkretne liczby. Wyniki naszych pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy na poniższym wykresie.

Szum narasta wykładniczo w całym zakresie czułości, w związku z czym przebieg nie budzi zastrzeżeń.
Spójrzmy jeszcze na porównanie poziomu szumu pomiędzy testowanym modelem a aparatami konkurencji. W tym celu zestawiamy ze sobą na wykresie wartości składowej luminancji.

Dla nastawy ISO 6400 najniższym szumem w naszych zestawieniu może się pochwalić aparat Nikona. Główny bohater niniejszego testu, X-E5, ustępuje mu o ok. 1/2 EV. Bezlusterkowiec Fujifilm ma natomiast minimalną przewagę nad OM-5 i trochę większą A6700 (ok. 1/3 EV).
Prezentujemy również wykres wykonany na postawie 48-bitowych TIFF-ów.

Darki
Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG, jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Natomiast surowe pliki wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób TIFF-y konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku X-E5 zakres ten wynosi od 800 do 1200. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.| RAW | |||
| ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
| 64 | ![]() |
![]() |
![]() |
| 125 | ![]() |
![]() |
![]() |
| 200 | ![]() |
![]() |
![]() |
| 400 | ![]() |
![]() |
![]() |
| 800 | ![]() |
![]() |
![]() |
| 1600 | ![]() |
![]() |
![]() |
| 3200 | ![]() |
![]() |
![]() |
| 6400 | ![]() |
![]() |
![]() |
| 12800 | ![]() |
![]() |
![]() |
| 25600 | ![]() |
![]() |
![]() |
| 51200 | ![]() |
![]() |
![]() |
Jeżeli chodzi o wygląd histogramów, to do ISO 1600 ich kształt nie budzi większych zastrzeżeń. Dalej widzimy zaburzenie kształtu rozkładu Poissona. Same darki natomiast wyglądają naprawdę dobrze, a niejednorodności jakie obserwujemy, są w zasadzie minimalne. Co ciekawe, nie widać tutaj różnic w jasności niektórych plików, jak to miało miejsce w teście X-T50.
Warto jeszcze dodać, że Fujifilm po kilku latach zdecydowało się poprawić błąd wskazań czasu przy długich naświetlaniach. Do tej pory, większość aparatów tej firmy zapisywała w EXIF-ie nieprawidłową wartość. Np. darki wykonywane z czasem 180 sekund, miały w metadanych zapisaną ekspozycję 200 sekund. Podobnie jak w modelach X100VI i X-M5 i X-T50, także w X-E5 zostało to wreszcie skorygowane i problem ten już nie występuje.
| ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
| 64 | 1022 | 3.5 |
| 125 | 1022 | 3.6 |
| 200 | 1022 | 4.9 |
| 400 | 1022 | 7.5 |
| 800 | 1019 | 12.9 |
| 1600 | 1013 | 25.3 |
| 3200 | 1006 | 54 |
| 6400 | 1011 | 100 |
| 12800 | 1021 | 160 |
| 25600 | 1019 | 168 |
| 51200 | 1017 | 156 |
Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.
| JPEG | |||
| ISO | Dark Frame | Crop | |
| 64 | ![]() |
![]() | |
| 125 | ![]() |
![]() | |
| 200 | ![]() |
![]() | |
| 400 | ![]() |
![]() | |
| 800 | ![]() |
![]() | |
| 1600 | ![]() |
![]() | |
| 3200 | ![]() |
![]() | |
| 6400 | ![]() |
![]() | |
| 12800 | ![]() |
![]() | |
| 25600 | ![]() |
![]() | |
| 51200 | ![]() |
![]() | |


































































Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.