Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 50 mm f/1.2 GM - test obiektywu

16 marca 2021

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Pomimo swojego świetnego światła, Sony 1.2/50 GM dobrze poradził sobie z korygowaniem podłużnej aberracji chromatycznej. Nawet na maksymalnym otworze względnym zabarwienia obrazów pozaogniskowych są niewielkie i trzeba się uważnie przyglądać, żeby coś tam dojrzeć. Problemy kończą się całkowicie, po nawet lekkim przymknięciu przysłony.

Sony FE 50 mm f/1.2 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Zobaczmy teraz, jak testowany obiektyw koryguje poprzeczną aberrację chromatyczną. Odpowiedni wykres znajduje się poniżej.
----- R E K L A M A -----

Sony FE 50 mm f/1.2 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Najmniejszy poziom tej wady notujemy w okolicach maksymalnego otworu względnego i tam trzyma się ona wartości 0.03–0.04%, a więc uznawanych za praktycznie niezauważalne. Wraz z przymykaniem przysłony aberracja rośnie, ale maksymalnie dociera do okolic 0.06–0.07%, a więc poziomu wciąż uznawanego za niewielki. W tej kategorii też nie mamy więc powodów do narzekań.

A7R III, RAW, f/1.2 A7R III, RAW, f/8.0
Sony FE 50 mm f/1.2 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 50 mm f/1.2 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Na pierwszych zdjęciach z niniejszego rozdziału, nawet po dokładnej inspekcji, trudno dojrzeć efekt pływania ogniska. Pewne ślady niedokorygowania aberracji sferycznej widać jednak w krążkach światła uzyskanych przed i za ogniskiem. W pierwszym przypadku mamy miękkie brzegi, a w drugim jaśniejszą obwódkę. Efekt nie jest jednak mocny.

Problemy z aberracją sferyczną są więc zaakcentowane, ale konstruktorom optyki bardziej chyba chodziło tutaj o zadbanie o wygląd nieostrości. Brak pływania ogniska i rewelacyjna jakość obrazu na przysłonie f/1.2 pozwalają sądzić, że aberracja sferyczna jest jednak trzymana w rozsądnych granicach.

A7R III, f/1.2, przed A7R III, f/1.2, za
Sony FE 50 mm f/1.2 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 50 mm f/1.2 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna