Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 50 mm f/1.2 GM - test obiektywu

16 marca 2021

8. Winietowanie

Najpierw sprawdzimy, jak winietowanie wygląda na mniejszej matrycy APS-C. Odpowiednie miniaturki znajdują się poniżej.

A7R III, APS-C, f/1.2 A7R III, APS-C, f/1.4
Sony FE 50 mm f/1.2 GM - Winietowanie Sony FE 50 mm f/1.2 GM - Winietowanie


Na maksymalnym otworze względnym winietowanie daje się zauważyć, bo sięga tam ono 28% (−0.97 EV), ale nie jest to efekt duży. Po lekkim przymknięciu, na f/1.4 omawiana wada zmniejsza się do 18% (−0.56 EV). Problemy kończą się całkowicie na przysłonie f/2.0, gdzie winietowanie spada do niezauważalnej wartości 9% (−0.28 EV).

----- R E K L A M A -----

Po przejściu na większą matrycę pełnoklatkową winietowanie znacznie bardziej daje się we znaki i wyraźnie widać to na poniższych zdjęciach.

A7R III, FF, f/1.2 A7R III, FF, f/1.4
Sony FE 50 mm f/1.2 GM - Winietowanie Sony FE 50 mm f/1.2 GM - Winietowanie
A7R III, FF, f/2.0 A7R III, FF, f/2.8
Sony FE 50 mm f/1.2 GM - Winietowanie Sony FE 50 mm f/1.2 GM - Winietowanie


Ubytek światła na maksymalnym otworze względnym jest naprawdę duży, bo sięga aż 63% (−2.89 EV). Choć biorąc pod uwagę rozmiary obiektywu i świetne światło, spodziewałem się tutaj winietowania większego niż 3 EV. Tymczasem jesteśmy poniżej tego poziomu i do pewnego stopnia można uznać to za miłą niespodziankę. Wystarczy przecież przypomnieć tutaj niechlubne osiągi obiektywu Voigtlander Nokton 50 mm f/1.2, który winietował na poziomie 71%.

Spadek jasności w rogach kadru zauważalnie zmniejsza się na przysłonie f/1.4, gdzie sięga 56% (−2.35 EV). Na f/2.0 odnotowaliśmy wynik 37% (−1.31 EV), a na f/2.8 rezultat 30% (−1.03 EV). Wynik uzyskany na przysłonie f/4.0 był tylko odrobinę lepszy i sięgał 29% (−1.00 EV). Dalsze przymykanie przysłony nie miało już mierzalnego wpływu na omawianą wadę.

Sony A7R III, JPEG, f/1.2
Sony FE 50 mm f/1.2 GM - Winietowanie