Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Jak testujemy lustrzanki cyfrowe?

30 marca 2006

8. Zakres i dynamika tonalna

Pośród danych pozyskanych z matrycy możemy rozróżnić dwie będące skrajnymi rejestrowanymi wartościami. Pierwsza z nich to najjaśniejszy odcień, niebędący jednak przepaleniem, podczas gdy druga to najciemniejszy ton znajdujący się powyżej poziomu szumu. Wzajemną odległość między tak zdefiniowanymi wartościami nazywamy dynamiką tonalną, a liczbę rozróżnialnych poziomów pomiędzy najjaśniejszym a najciemniejszym rejestrowanym odcieniem - zakresem tonalnym.

By wyznaczyć te wartości, w specjalnie przygotowanych warunkach oświetleniowych fotografujemy wzorniki Kodak Q14 oraz Stouffer T4110.

Jak testujemy lustrzanki cyfrowe? - Zakres i dynamika tonalna


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tak pozyskane zdjęcia w formacie RAW są dalej poddawane analizie, dzięki której określamy m.in. takie parametry matrycy, jak szum przetwarzania i współczynnik wzmocnienia jednostkowego. Ważną informacją jest, że używana przez nas metoda analizuje surowe pliki bez demozaikowania, rozbijając je na grupy z fotodiod dla poszczególnych filtrów kolorów podstawowych. Każda z tych grup podlega niezależnej analizie, a finalnie prezentujemy wartości uśrednione analiz w postaci wykresów. Przy wyznaczaniu wartości szumu uznajemy, że nie może on być mniejszy od poziomu kwantyzacji przetwornika analogowo-cyfrowego.

W wypadku dynamiki tonalnej prezentujemy wykres przedstawiający dla każdej ze zmierzonych wartości ISO wielkości SNR - stosunku maksymalnego użytecznego sygnału do poziomu szumu - dla progów 1 (niska jakość), 2 (średnia jakość), 4 (dobra jakość) oraz 10 (bardzo dobra jakość). Wartość SNR jako bezwymiarową zwykło się przedstawiać w decybelach (20 * log10) jednak w przypadku naszych testów postanowiliśmy używać bliższej fotografom prezentacji: EV (log2). Dodatkowy wykres przedstawia pełne krzywe SNR, które umożliwiają określenie innych progów jakości i odpowiadającym im dynamikom tonalnym. Oś OX prezentuje zakres zapisu danych - 0EV oznacza wartość 4096 dla 12 bitowego przetwarzania danych oraz 16384 dla 14 bitowego. Zakres tonalny natomiast przestawiany jest używając wartości oznaczających ilość dostępnych przejść tonalnych, która to po zlogarytmowaniu może być zaprezentowana jako ilość dostępnych bitów danych dla poszczególnych kanałów koloru. Ponieważ docelowy zapis to RGB, wartości zaprezentowane na wykresie możemy przemnożyć przez 3 by mieć zgrubny ogląd na oferowaną przez matrycę rozdzielczość koloru dla każdej z testowanych czułości.

Dla wizualnej oceny zakresu i dynamiki tonalnej prezentujemy wycinki zdjęć w formacie JPEG tablicy Stouffer T4110. Dodatkowo fotografujemy specjalnie przygotowaną scenkę testowa przy tym samym oświetleniu wykorzystując czułości ISO 100 oraz ISO 1600.

Starsze testy zakresu (sprzed 20 listopada 2013 roku) były wykonywane przy użyciu oprogramowania Imatest. Zainteresowanych szczegółami związanymi z pracą procedury Stepchart odsyłamy do strony producenta programu Imatest.