Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony E 15 mm f/1.4 G - test obiektywu

1 czerwca 2022

4. Rozdzielczość obrazu

Ponieważ Sony E 15 mm f/1.4 G jest obiektywem przeznaczonym do pokrycia matrycy APS-C, zdecydowaliśmy się sprawdzić jego rozdzielczość w oparciu o aparat Sony A7R III używany w trybie APS-C. Jeśli wyniki wyrażamy w lpmm (czyli dokładnie tak, jak robimy to w naszych testach), osiągi na matrycy APS-C mogą być tutaj bezpośrednio porównywane do rezultatów obiektywów pełnoklatkowych testowanych w oparciu o ten aparat. Tak więc, w przypadku tego bezlusterkowca za poziom przyzwoitości uznajemy wyniki na poziomie 39–41 lpmm, a najlepsze obiektywy stałoogniskowe notują rezultaty sięgające poziomu 75–80 lpmm, natomiast rekordziści przekraczają lekko wartość 80 lpmm. Jak dotychczas, najlepsze rezultaty odnotowały obiektywy: Voigtlander Apo Lanthar 50 mm f/2 E (81.0 lpmm), Sigma C 65 mm f/2 DG DN (82.7 lpmm) oraz Sony FE 20 mm f/1.8 G (83.7 lpmm).

Zobaczmy, jak na tym tle wyglądają osiągi obiektywu Sony E 14 mm f/1.4 G. Wyniki, jakie uzyskał on w centrum kadru oraz na brzegu matrycy APS-C są zaprezentowane poniżej.

Sony E 15 mm f/1.4 G - Rozdzielczość obrazu

----- R E K L A M A -----


Jeśli chodzi o centrum kadru, trudno się tutaj długo rozwodzić – wyniki są po prostu świetne. Już na maksymalnym otworze względnym mamy do czynienia z bardzo wysokim poziomem ponad 63 lpmm, który gwarantuje uzyskiwanie ostrych obrazów. Wraz z przymykaniem przysłony jakość obrazu jeszcze się poprawia i szerokie maksimum występuje dla przysłon f/2.8 i f/4.0, gdzie MTF-y lekko przekraczają 80 lpmm. Mamy więc do czynienia z osiągami godnymi najlepszych stałek, a nawet, w granicach błędów pomiarowych, ocierającymi się o rekordy.

Warto jeszcze rzucić okiem na porównanie osiągów nowego modelu Sony do chwalonej przez nas Sigmy C 16 mm f/1.4 DC DN. Odpowiedni wykres znajduje się poniżej.

Sony E 15 mm f/1.4 G - Rozdzielczość obrazu


Zgodnie z oczekiwaniami, począwszy od przysłony f/5.6 obiektywy są od siebie nierozróżnialne, bo tam jesteśmy już odcięci od wad optyki i o jakości obrazu decyduje głównie dyfrakcja. Na przysłonach f/2.8 i f/4.0 widać lekką przewagę Sony, ale jest ona w zasadzie na granicy błędów pomiarowych. Najistotniejsze jest jednak to, co widzimy na f/1.4 i f/2.0, a tam Sony wypada już zauważalnie lepiej od swego tańszego konkurenta.

Jeśli chodzi o brzeg kadru, nie spodziewaliśmy się tutaj fajerwerków. Obiektyw ma trudne do skorygowania parametry, a jednocześnie zapewniono mu umiarkowane rozmiary. W efekcie osiągi na brzegu są wyraźnie gorsze niż w centrum, ale to wcale nie oznacza, że są obiektywnie złe. Nawet w okolicach maksymalnego otworu względnego mamy rezultaty sięgające okolic 50 lpmm, a więc bezpiecznie powyżej poziomu przyzwoitości. W maksimum swoich osiągów obiektyw zbliża się do 60 lpmm, a więc pozwala uzyskiwać obrazy bardzo dobrej jakości i to w całym kadrze dość szerokiego przecież pola widzenia.

Warto jeszcze nadmienić, że także na brzegu kadru Sony wypada lepiej od konkurencyjnej Sigmy i to w zasadzie na każdej istotnej wartości przysłony.

Podsumowanie tego rozdziału może być więc tylko i wyłącznie pozytywne. Sony wykonało jasny i szerokokątny obiektyw, który osiąga świetną rozdzielczość w centrum kadru i dobre osiągi na brzegu. Nic dodać, nic ująć.

Na końcu tego rozdziału tradycyjnie przedstawiamy wycinki zdjęć naszej tablicy do pomiarów rozdzielczości pobrane z plików JPEG, zapisywanych równolegle z RAW-ami użytymi do powyższej analizy.

Sony A7R III, JPEG, f/1.4
Sony E 15 mm f/1.4 G - Rozdzielczość obrazu
Sony A7R III, JPEG, f/2.8
Sony E 15 mm f/1.4 G - Rozdzielczość obrazu