Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony E PZ 10-20 mm f/4 G - test obiektywu

6 czerwca 2022

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

W obiektywie o takim świetle i kącie widzenia jak Sony PZ E 10–20 mm f/4 G nie spodziewamy się dużych problemów z podłużną aberracją chromatyczną. I faktycznie takich nie ma, co jasno pokazują poniższe zdjęcia.

Sony E PZ 10-20 mm f/4 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Dla odmiany, tego typu instrumenty często borykają się z poprzeczną aberracją chromatyczną. Zobaczmy, jak poradził sobie z nią testowany obiektyw.
----- R E K L A M A -----

Sony E PZ 10-20 mm f/4 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Widać wyraźnie, że wada ta maleje wraz ze wzrostem ogniskowej. Prawie wszystkie wartości trzymają się jednak przedziału od 0.04% do 0.06%, a to oznacza, że mówimy o poziomie bardzo małym i małym. Sony nie zasłużyło więc tutaj nawet na najmniejszą krytykę.

A7R III, RAW, 10 mm, f/16.0 A7R III, RAW, 20 mm, f/16.0
Sony E PZ 10-20 mm f/4 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony E PZ 10-20 mm f/4 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja sferyczna

Duża głębia ostrości dawana przez testowany obiektyw powoduje, że trudno w jego przypadku dojrzeć jakikolwiek efekt „pływania” ogniska. Aberracja sferyczna nie jest jednak korygowana idealnie, o czym przekonuje nas wygląd rozogniskowanych krążków światła uzyskanych przed i za ogniskiem. Różnice są bowiem wyraźne, a to świadczy o tym, że omawiana wada odciska swoje piętno na obrazie uzyskiwanym w okolicach maksymalnego otworu względnego.

A7R III, 20 mm, f/4, przed A7R III, 20 mm, f/4, za
Sony E PZ 10-20 mm f/4 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony E PZ 10-20 mm f/4 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna