Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Panasonic Leica DG Summilux 9 mm f/1.7 ASPH - test obiektywu

28 grudnia 2022

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Elementy niskodyspersyjne zastosowane w konstrukcji optycznej PanaLeiki świetnie wykonują swoją pracę, bo podłużnej aberracji chromatycznej nie widać nawet na maksymalnym otworze względnym. To zachowanie naprawdę godne pochwały, bo tak jasne obiektywy ultraszerokokątne zawsze są trudne do skorygowania pod tym względem.

Panasonic Leica DG Summilux 9 mm f/1.7 ASPH - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Zobaczmy jeszcze, jak wygląda kwestia korygowania poprzecznej aberracji chromatycznej. Odpowiedni wykres znajduje się poniżej.
----- R E K L A M A -----

Panasonic Leica DG Summilux 9 mm f/1.7 ASPH - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Wada ta słabo zależy od wartości przysłony i trzyma się przedziału 0.07–0.08%. Do ideału trochę więc zabrakło, ale nadal mamy do czynienia z wartościami małymi, choć momentami podchodzącymi pod średnie.

Olympus E-M5 II, RAW, f/1.7 Olympus E-M5 II, RAW, f/8.0
Panasonic Leica DG Summilux 9 mm f/1.7 ASPH - Aberracja chromatyczna i sferyczna Panasonic Leica DG Summilux 9 mm f/1.7 ASPH - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Aberracja sferyczna nie została skorygowana idealnie. Na pierwszych zdjęciach z niniejszego rozdziału można próbować dopatrzeć się bardzo lekkiego przesunięcia ogniska w kierunku większych odległości. Trochę większy efekt widzimy za to w przypadku rozogniskowanych krążków światła. Pierwszy z nich ma wyraźnie zaakcentowaną obwódkę, a drugi miękkie brzegi – to klasyczny objaw aberracji sferycznej.

Warto jednak nadmienić, że oba opisywane efekty nie są duże, więc aberracja sferyczna jest co najwyżej średnia.

Panasonic G9, f/1.7, przed Panasonic G9, f/1.7, za
Panasonic Leica DG Summilux 9 mm f/1.7 ASPH - Aberracja chromatyczna i sferyczna Panasonic Leica DG Summilux 9 mm f/1.7 ASPH - Aberracja chromatyczna i sferyczna