Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Panasonic Leica DG Summilux 9 mm f/1.7 ASPH - test obiektywu

28 grudnia 2022

8. Winietowanie

Spójrzmy na poniższe miniaturki, żeby ocenić, jak wygląda winietowanie testowanego obiektywu na plikach JPEG uzyskanych przy pomocy Olympusa O-MD E-M5 Mark II.

Olympus E-M5 II, JPEG, f/1.7 Olympus E-M5 II, JPEG, f/2.0
Panasonic Leica DG Summilux 9 mm f/1.7 ASPH - Winietowanie Panasonic Leica DG Summilux 9 mm f/1.7 ASPH - Winietowanie
Olympus E-M5 II, JPEG, f/2.8 Olympus E-M5 II, JPEG, f/4.0
Panasonic Leica DG Summilux 9 mm f/1.7 ASPH - Winietowanie Panasonic Leica DG Summilux 9 mm f/1.7 ASPH - Winietowanie


Na maksymalnym otworze względnym spadek jasności w rogach kadru wynosi 45% (−1.72 EV). Nie jest to wynik mały, ale biorąc pod uwagę światło f/1.7 i kąt widzenia obiektywu, można uznać go za wybijający się na plus na tle konkurencji. Obiektyw czerpie tutaj pełnymi garściami z zalet wynikających z zastosowania mniejszego detektora.

----- R E K L A M A -----

Przymknięcie przysłony do f/2.0 powoduje spadek winietowania do 36% (−1.28 EV), natomiast zastosowanie otworu f/2.8 zmniejsza tę wadę do 26% (−0.63 EV). Z jeszcze mniejszym poziomem wynoszącym 21% (−0.69 EV) mamy do czynienia na f/4.0, natomiast na f/5.6 spada on do 18% (−0.56 EV). Dalsze przymykanie przysłony zmniejsza winietowanie o co najwyżej 1%.

Ze względu na korygowanie dużej dystorsji beczkowej, przy przejściu od plików RAW do JPEG-ów obrazy są w zauważalnym stopniu przycinane, co wpływa na pomiary winietowania. Zobaczmy więc jak omawiana wada wygląda na nieskorygowanych plikach RAW.

Olympus E-M5 II, RAW, f/1.7 Olympus E-M5 II, RAW, f/2.0
Panasonic Leica DG Summilux 9 mm f/1.7 ASPH - Winietowanie Panasonic Leica DG Summilux 9 mm f/1.7 ASPH - Winietowanie
Olympus E-M5 II, RAW, f/2.8 Olympus E-M5 II, RAW, f/4.0
Panasonic Leica DG Summilux 9 mm f/1.7 ASPH - Winietowanie Panasonic Leica DG Summilux 9 mm f/1.7 ASPH - Winietowanie


Na maksymalnym otworze względnym winietowanie wynosi 49% (−1.96 EV), a więc jest o cztery punkty procentowe większe niż w przypadku JPEG-ów. Trochę większą różnicę widać na przysłonie f/2.0, gdzie omawiana wada sięga 43% (−1.63 EV). Na przysłonach f/2.8, f/4.0 i f/5.6, uzyskane przez nas wyniki to odpowiednio: 34% (−1.21 EV), 31% (−1.07 EV) oraz 26% (−0.86 EV). Z kolejnym, minimalnym spadkiem winietowania mamy do czynienia na przysłonie f/8.0, gdzie wada ta sięga 24% (−0.80 EV).

Olympus OM-D E-M5 Mark II, JPEG, f/1.7
Panasonic Leica DG Summilux 9 mm f/1.7 ASPH - Winietowanie
Olympus OM-D E-M5 Mark II, RAW, f/1.7
Panasonic Leica DG Summilux 9 mm f/1.7 ASPH - Winietowanie