Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Venus Optics LAOWA 6 mm f/2 Zero-D MFT - test obiektywu

13 marca 2023

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Poniższe zdjęcia pokazują wyraźnie, że Venus Optics LAOWA 6 mm f/2 Zero-D MFT nie ma problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Choć zachowanie w tej kategorii jest trudne do oceny, bo parametry obiektywu powodują, że nawet fotografując z bliska i na maksymalnym otworze względnym trudno uzyskać duże obszary nieostrości.

Venus Optics LAOWA 6 mm f/2 Zero-D MFT - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Zobaczmy teraz, jak wygląda kwestia korygowania poprzecznej aberracji chromatycznej. Odpowiedni wykres znajduje się poniżej.

Venus Optics LAOWA 6 mm f/2 Zero-D MFT - Aberracja chromatyczna i sferyczna


----- R E K L A M A -----

Szanse dojrzenia tej wady mamy w zasadzie tylko na maksymalnym otworze względnym, gdzie wynosi ona 0.115% i jest to poziom uznawany za średni. Aberracja szybko jednak spada wraz z przymykaniem przysłony, przez co w przedziale f/2.8–4.0 jest ona mała, a od f/5.6 w górę bardzo mała.

Olympus E-M5 II, RAW, f/2.0 Olympus E-M5 II, RAW, f/8.0
Venus Optics LAOWA 6 mm f/2 Zero-D MFT - Aberracja chromatyczna i sferyczna Venus Optics LAOWA 6 mm f/2 Zero-D MFT - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Parametry testowanego obiektywu nie pozwalają na łatwą ocenę stopnia korygowania aberracji sferycznej. Bardzo duża głębia ostrości, jaką tutaj dostajemy, powoduje problemy w oszacowaniu, czy występuje zjawisko pływania ogniska, a jednocześnie mamy trudności z uzyskaniem rozogniskowanych krążków światła o dostatecznie dużym rozmiarze, jednocześnie po obu stronach ogniska.

Wydaje się jednak, że wraz z przejściem od f/2.0 do f/2.8 głębia ostrości przesuwa się w kierunku większych odległości. Dodatkowo, krążki światła, choć małe, pokazują istotne różnice w swoim wyglądzie. Swoje dokłada jakość obrazu na maksymalnym otworze względnym, która jest wyraźnie niższa od tego, co widzimy na f/2.8.

Wydaje się więc, że głównym czynnikiem ograniczającym jakość obrazu w centrum kadru na f/2.0 jest aberracja sferyczna, która jest jednak bardzo wydajnie ograniczana już po przymknięciu przysłony o 1 EV.

Olympus E-M5 II, f/2.0, przed Olympus E-M5 II, f/2.0, za
Venus Optics LAOWA 6 mm f/2 Zero-D MFT - Aberracja chromatyczna i sferyczna Venus Optics LAOWA 6 mm f/2 Zero-D MFT - Aberracja chromatyczna i sferyczna