Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor AF 50 mm f/1.8D - test obiektywu

23 lutego 2007

5. Aberracja chromatyczna

Aberracja chromatyczna nie da nam się we znaki przy pracy z Nikkorem 1.8/50. Efekty jej działania możemy zobaczyć tylko w okolicach maksymalnego otworu względnego i wada ta dość szybko maleje wraz z przymykaniem przysłony, by dla f/4.0 zbliżyć się do poziomu uznawanego za mały. Z drugiej strony konkurencyjne konstrukcje Canona czy Sony radzą sobie z aberracją znacznie lepiej, więc Nikkor wypada na ich tle przeciętnie.

Nikon Nikkor AF 50 mm f/1.8D - Aberracja chromatyczna


Wyjaśnienia wymaga jeszcze jedna rzecz. Uważnych Czytelników może zdziwić fakt, że aberracja na mniejszej matrycy D200 jest większa niż na pełnej klatce D3x. To efekt przyjętych przez nas jednostek pomiarowych. Gdyby wyrazić aberrację w pikselach, byłaby ona większa na D200. Problem z wyrażaniem aberracji w pikselach jest jednak taki, że metoda ta krzywdzi aparaty o mniejszych komórkach. Nasza metoda polega więc na podawaniu wartości procentowych uzyskiwanych poprzez podzielenie wyniku pomiaru aberracji w pikselach przez rozmiar kadru wyrażony także w pikselach. To pozwala na uniezależnienie się od wielkości pikseli, ale powoduje także, że pomiary na pełnej klatce są dzielone przez większą liczbę, a więc w efekcie dają mniejszy wynik wyrażony w procentach, co widać na naszym wykresie.

----- R E K L A M A -----

Nikon Nikkor AF 50 mm f/1.8D - Aberracja chromatyczna