Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor AF 50 mm f/1.8D - test obiektywu

23 lutego 2007

7. Koma i astygmatyzm

Światłosilne obiektywy stałoogniskowe często mają problemy z komą. Nikkor 1.8/50 nie należy tu do wyjątków i koma w rogach kadru przy maksymalnym otworze względnym jest ogromna - żeby nie powiedzieć, iż wręcz podręcznikowa.

Przymykanie przysłony pomaga w stopniu znaczącym, choć nawet przy f/2.5-f/2.8 wada ta wciąż jest widoczna i punktowy obraz diody jest wyraźnie zdeformowany. Na pełnej klatce koma jest widoczna nawet dla przysłony f/4.0.

Nikon Nikkor AF 50 mm f/1.8D - Koma i astygmatyzm

----- R E K L A M A -----


Średnia wartość astygmatyzmu u Nikkora 1.8/50 zmierzona na D200 wyniosła 17%, co jest wielkością sporą. Jest to efekt tego co obserwujemy dla przysłon f/1.8 i f/2.0, gdzie właśnie astygmatyzm jest głównie odpowiedzialny za spadek jakości obrazu. Na pełnej klatce D3x, z racji większego oddalenia pól pomiarowych od osi optycznej instrumentu, obiektyw ma jeszcze trudniej. Tak więc osiągnięty wynik 20% wcale nas nie zdziwił i nie wzbudził naszego entuzjazmu. Czyżby za dużo plastiku w obudowie?