|
|
|
Aparat: Fujifilm X-E1
Parametry: 12 mm, f/2.0, exp. 1/200 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4896 x 3264 pix, 4.12 MB
|
Aparat: Fujifilm X-E1
Parametry: 12 mm, f/2.0, exp. 1/75 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4896 x 3264 pix, 3.63 MB
|
Aparat: Fujifilm X-E1
Parametry: 12 mm, f/2.0, exp. 1/3800 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4896 x 3264 pix, 5.24 MB
|
|
|
|
Aparat: Fujifilm X-E1
Parametry: 12 mm, f/2.0, exp. 1/3500 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 4896 x 3264 pix, 3.43 MB
|
Aparat: Fujifilm X-E1
Parametry: 12 mm, f/2.0, exp. 1/85 sek., ISO 400
Plik: JPEG, 4896 x 3264 pix, 4.29 MB
|
Aparat: Fujifilm X-E1
Parametry: 12 mm, f/2.0, exp. 1/4000 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4896 x 3264 pix, 6.05 MB
|
|
|
|
Aparat: Fujifilm X-E1
Parametry: 12 mm, f/2.0, exp. 1/4000 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4896 x 3264 pix, 5.38 MB
|
Aparat: Fujifilm X-E1
Parametry: 12 mm, f/2.0, exp. 1/2500 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 4896 x 3264 pix, 4.23 MB
|
Aparat: Fujifilm X-E1
Parametry: 12 mm, f/2.8, exp. 1/3000 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4896 x 3264 pix, 4.88 MB
|
|
|
|
Aparat: Fujifilm X-E1
Parametry: 12 mm, f/2.8, exp. 1/60 sek., ISO 400
Plik: JPEG, 4896 x 3264 pix, 4.3 MB
|
Aparat: Fujifilm X-E1
Parametry: 12 mm, f/2.8, exp. 1/4000 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4896 x 3264 pix, 4.38 MB
|
Aparat: Fujifilm X-E1
Parametry: 12 mm, f/2.8, exp. 1/45 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4896 x 3264 pix, 3.71 MB
|
|
|
|
Aparat: Fujifilm X-E1
Parametry: 12 mm, f/2.8, exp. 1/3000 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4896 x 3264 pix, 6.12 MB
|
Aparat: Fujifilm X-E1
Parametry: 12 mm, f/2.8, exp. 1/3000 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4896 x 3264 pix, 6.21 MB
|
Aparat: Fujifilm X-E1
Parametry: 12 mm, f/2.8, exp. 1/3000 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4896 x 3264 pix, 5.53 MB
|
|
|
|
Aparat: Fujifilm X-E1
Parametry: 12 mm, f/4.0, exp. 1/1800 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4896 x 3264 pix, 4.62 MB
|
Aparat: Fujifilm X-E1
Parametry: 12 mm, f/4.0, exp. 1/1600 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4896 x 3264 pix, 6.72 MB
|
Aparat: Fujifilm X-E1
Parametry: 12 mm, f/4.0, exp. 1/1600 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4896 x 3264 pix, 6.33 MB
|
|
|
|
Aparat: Fujifilm X-E1
Parametry: 12 mm, f/4.0, exp. 1/1900 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4896 x 3264 pix, 5.29 MB
|
Aparat: Fujifilm X-E1
Parametry: 12 mm, f/4.0, exp. 1/1300 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4896 x 3264 pix, 5.65 MB
|
Aparat: Fujifilm X-E1
Parametry: 12 mm, f/4.0, exp. 1/1600 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4896 x 3264 pix, 5.67 MB
|
|
|
|
Aparat: Fujifilm X-E1
Parametry: 12 mm, f/5.6, exp. 1/450 sek., ISO 100
Plik: JPEG, 4896 x 3264 pix, 4.52 MB
|
Aparat: Fujifilm X-E1
Parametry: 12 mm, f/5.6, exp. 1/800 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4896 x 3264 pix, 6.28 MB
|
Aparat: Fujifilm X-E1
Parametry: 12 mm, f/5.6, exp. 1/750 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4896 x 3264 pix, 6.39 MB
|
|
|
|
Aparat: Fujifilm X-E1
Parametry: 12 mm, f/5.6, exp. 1/800 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4896 x 3264 pix, 5.82 MB
|
Aparat: Fujifilm X-E1
Parametry: 12 mm, f/5.6, exp. 1/850 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4896 x 3264 pix, 6.44 MB
|
Aparat: Fujifilm X-E1
Parametry: 12 mm, f/5.6, exp. 1/800 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4896 x 3264 pix, 5.62 MB
|
|
|
|
Aparat: Fujifilm X-E1
Parametry: 12 mm, f/8.0, exp. 1/400 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4896 x 3264 pix, 5.16 MB
|
Aparat: Fujifilm X-E1
Parametry: 12 mm, f/8.0, exp. 1/320 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4896 x 3264 pix, 5.58 MB
|
Aparat: Fujifilm X-E1
Parametry: 12 mm, f/11.0, exp. 1/210 sek., ISO 200
Plik: JPEG, 4896 x 3264 pix, 6.1 MB
|
Super! Podobaja mi sie te sample. To bedzie moj nastepny obiektyw.
szkoda że nie pełnoklatkowy... mógłby nawet być ciemniejszy o 2 EV... ;-)
Ciut aberruje, mała dystorsja... Parametry świetne, fajne szkiełko :-)
@cube - jest Voigtlander 12/5.6. Aaaa, nie podpeniesz, sorry...
Czy on nadaje się tylko do bezlusterkowców czy również do lustrzanek?
Druid, do wszystkiego z APS-C, jak sądzę
Co do sampli - bardzo BARDZO fajny obiektyw, czekam na teścik.
Boję się tylko o dystorsję, bo ostrość, koma i winieta wydają się być rozsądnie skorygowane.
Tylko do bezlusterkowcow.
Michel, a czemu miałbym nie podpiąć? ten wojtek jest za ciemny i nie da się na nim uzyskać dobrej jakosci na brzegach.
druid - tylko do bezlusterkowców. goornik - do lustrzanek się nie nadaje. To działa w drugą stronę :)
OK, nie wiedziałem....
Czy bardzo się ośmieszę, jeśli zapytam o wersję z bagnetem "Nikon 1"?
Tyle, że na Nikon 1 to nawet nie jest jakiś mocny szeroki kąt... Cały urok tego szkła to prawie 100 stopni przy świetle f/2.0. Nikt inny czegoś takiego nie oferuje.
@goornik - właśnie winieta ponoć jest spora na f/2.0, a dystorsja przyzwoita (wyczytane z wrażeń użytkownika na Nikoniarzach).
@cube - no na pewno nie do Canona...
A pełnoklatkowego 12/4 dla FF to chyba jeszcze nikt nie zrobił...
świetnie sample, szkoda, że do 4/3 to średnio atrakcyjna ogniskowa :(
Poza tym w Olku jest 2/12. I to dobry z AF.
@Arek, Szafir51 - czy ja wiem, czy 24mm to średnio atrakcyjna? Mnie by się tam podobała, a cena na poziomie 2/5 Olka 12 2.0 rekompensuje AF...
Supcio wygląda stosunkowo płytka głębia ostrości przy f2.0 na takim szerokim kącie.
Brawa dla Samyanga za stworzenie szkła o takich parametrach, jakość obrazu wydaje się być bardzo dobra. Z jednym małym wyjątkiem. Wiem, że to ocena "na oko", ale jest chyba jakiś problem z centrowaniem obiektywu. W lewym dolnym rogu jest sporo mniej ostro od prawego, szczególnie w okolicach maksymalnego otworu. Widziałem już też, że pierwsi testujący na to narzekali...
ja tam cenie te taniochy - Sigme za 30 i 60 mm a Samyanga wlasnie za ten obiektyw. Do MTF oczywiscie.... Jak na zastepstwo kompaktu- obiektywy musza byc tanie i dobre. Nie inaczej.
A pod NEXy będzie ?
Tak.
Absolutna rewelacja!
Wiadomo coś o cenie ?
Od niecałych 1300 zł ...
@sektoid
1249 zł, to szkło jest dostępne już w wielu sklepach od jakiegoś czasu.
Bardzo miłe szkiełko, jasne, niedrogie, optycznie chyba przyzwoite. Od pełnej dziury centrum bardzo ładne, rogi mniej (co zrozumiałe), szkoda troszkę, że po przysłonięciu brzegi także nieco miękkie, może to sprawa jakiejś krzywizny pola... pewnie w teście wyjdzie. Tak, czy inaczej - ładnie, za tę cenę - bardzo ładnie. Szkoda, że nie wcześniej, bo już się szarpnąłem na 10-18. Chociaż, może...
noumen - masz dobre oko :)
link prawy róg kadru: okna - spora aberracja chromatyczna. Poza tym nie pieję zachwytu nad ostrością, także w odniesieniu do 10mm.
Witam
Nie ma rewelacji. Ale za te pieniądze to bardzo przyzwoite, jasne i szerokie szkiełko.
Obiektyw jest dostępny do kupienia już w wielu miejscach.
Cena około 1300 zł.
Faktycznie produkowany wyłącznie do "bezlusterkowców"
link
Występuje też pod nazwą "Rokinon"
Pozdrawiam
@Arek: prawie 100stopni i 2,0=sigma 20/1,8 na FF prawie :)
sami wydaje się ostrzejszy o tyle procent o ile lat jest młodszy od sigmy :)
gorąco polecam to szkło wszystkim miłośnikom szerokiego kąta.(jedno i drugie)
@Zybi_S: całe szczęście, że "nie ma rewelacji" . po kilku ostatnich premierach "szkieł rewelacyjnych" miło się ogląda obiektyw: wyjątkowy~100stopni/f2,0 , bez większych wad ;), ultrajasny, ładny, lekki i w bardzo przystępnej cenie.
wiecej sampli: link
Mam ten obiektyw i moja sztuka jest zdecydowanie ostrzejsza na brzegach.
Mam małe pytanko do Samyanga czy raczej do jego importera. Rozumię że Samyang we własnym ekonomicznym interesie produkuje objektywy do bezlusterkowców APS-C z bagnetem do różnych marek czyli Fuji, Sony i Samsunga.
Czy jest możliwość kupienia extra pierścień bagnetu ( NEX, FYJI, NX ) w przypadku gdy chciałoby się zmienić czy dodać inną się markę aparatu?.
Mój problem jest taki że mam Ricoh-a GXR z przystawką do objektywów M i LTM.
Bardzo podoba mi się wasz fish-eye 8/2.8, tak bardzo że go nawet kupiłem. Niestety aby użyć go Z GXR musiałbym go jakoś przekonwertować co jest trochę skomplikowane a szkoda bo różnica jest wielkości milimetra.
Wielka szkoda że Samyang nie zdecydował się na uniwersalny bagnet Leica M, który za pomocą adapterów dałby się możliwość użycia tego samego objektywu na dowolnych aparatach bezlusterkowych.
Jestem pewien, że Samyang sprzedałby więcej objektywów z tego powodu.
DonYoorando - 5 stopni robi różnicę :) Poza tym sam nawet nie wiem czy ta Sigma jest wciąż produkowana.
A jak już tak ciurkamy po kilka stopni i po 1 mm to można jeszcze wspomnieć zupełnie unikalną Leikę
Summilux-M 21 mm f/1.4 ASPH. 92 stopnie przy świetle f/1.4.
A kiedy test ?
Po zdjęciach "darkshape" i jakimś zachodnim teście, stwierdziłem że szkiełko jest zwyczajnie cienkie. Po zdjęciach Optycznych, widzę że jednak obiektyw jest wart zakupu. Luke_S twierdzi że jego egzemplarz jest jeszcze lepszy (może kilka sampelków Luke?). Wynika z tego że jednak jest wyraźny rozrzut jakości i najlepiej wybierać z kilku egzemplarzy.
Obiektyw w teście jest lekko nieosiowy. Prawa strona kadru jest nieco słabsza od lewej.
Akurat teraz nie mam żadnych sampli, siedzę w robocie. Na razie tylko jeden przykład, który już wrzucałem do sieci:
link
link
link
Wysokie iso, pełen kadr i cropy ze środka i brzegu, bawiłem się ekspozycją i kolorami, ale wyostrzania nie dodawałem.
Acha, zapomniałem dodać, że to pełna dziura.
Dzięki, ładnie i detalicznie to wygląda. Chociaż widzę dość miękkie rogi (ale w samym narożniku), które (wg zdjęć darkshape'a) znikają dopiero po mocniejszym przymknięciu.
Znalazłem jeszcze jedną galerie zdjęć z tego obiektywu i widzę że pracuje on bardzo dobrze pod światło - tzn nie ma brzydkich flar od jasnych, punktowych źródeł światła (Słońce, latarnie uliczne itp.), które są zmorą wielu szerokokątnych szkieł dla bezlusterkowców.
I tutaj pytanie do Arka. Czy możliwe że powiększenie ostatniej soczewki (tej najbliżej matrycy), a co za tym idzie bardziej równoległe padanie promieni na brzegi matrycy, mogło mieć wpływ na znacznie mniejsze występowanie tego typu flar?
tutaj przyklad takich flar w przypadku Samyang'a 7.5mm f/3.5 (dla m4/3):
- link
Pytam dlatego bo to był wg mnie największy feler fiszajów dla bezlusterkowców od Samyanga, a w nowej rewizji soczewka ta została znacznie powiększona.
Flary są, tutaj moje przykłady:
link
link
Ale zdjęcia pod słońce robi się właśnie dla flar, bo inaczej po co? :D Natomiast na moim pierwszym zdjęciu nie widać miękkich rogów, bo przy tej wielkości obrazka to po prostu niemożliwe, aby je dojrzeć. Poza tym trzeba mieć na uwadze, że to było f/2, więc obiektyw nie pracuje jeszcze na hiperfokalnej. Rogi kadru, czyli chodnik w tym przypadku i liście na drzewie, są znacznie bliżej, niż budynek, na który została ustawiona ostrość - nie mieszczą się w GO.
Fiszaja Samyanga też mam, jak będę miał czas, to zrobię jakieś porównanie.
Ups... są i to dość intensywne. Szukając plusów, powiedziałbym ze będą fajne przy filmowaniu ;)
Tylko chodziło mi o nieco innego rodzaju flary - mianowicie te powstałe na wskutek odbijania się promieni światła pomiędzy matrycą a filtrem AA/UV - bo chyba właśnie w taki sposób powstają te które podlinkowałem.
Publikacja tych zdjęć jako przykładowych nie ma większego sensu bo czego one są przykładem ?
Najgorszych ustawień korpusu których nikt nie używa ?
Nawet amator jak robi jpg to stosuje ustawienia standardowe a profesjonalista i tak wybierze tryb raw w którym sobie wszystko sam określi w odpowiednim sofcie.
10 chyba jednak jest lepsza przynajmniej jeśli chodzi o flary a ostrość też pewnie nie jest gorsza od tej 12...
Luke_S, na tak brutalnie i nieudolnie obrobionych zdjęciach ciężko cokolwiek ocenić, zdecydowanie lepszym materiałem są zdjęcia zamieszczone tutaj przez redakcję.
To są zdjęcia, na których można ocenić ostrość i flary. Ta "brutalna i nieudolna" obróbka, polegająca głównie na podciągnięciu cieni i podbiciu nasycenia kolorów, nie miała być przedmiotem dyskusji. Szczególnie opinia kogoś, kto zachwyca się zdjęciami na Optycznych, jest dla mnie mało istotna, mówiąc łagodnie.
Popieram Luke_S :-)
Pokazał flary a dowiedział się że brutalnie i nieudolnie obrabia zdjęcia ? :-(
Na zdjęciach redakcji żadnej flary nie widać więc redakcja przygotowała lepszy materiał ? :-)
Pokrętna logika....
A tu mam przykład, jak rozkłada się ostrość, kiedy GO nie jest problemem, czyli tzw. test ścienny ;) Zdjęcie jest co prawda z ręki, na iso 1600, bo chciałem tylko sprawdzić dystorsję, ale przy okazji daje jakieś pojęcie o rozdzielczości:
link
link
link
Tradycyjnie cały kadr, środek i prawy górny róg (na poprzednim przykładzie był crop z lewego brzegu). Tym razem bez żadnej obróbki.
@Luke_S - właśnie zaprezentowałeś świetny przykład jak NIE POWINNO się testować jasnych i szerokokątnych obiektywów. Niestety ten sam błąd popełnia wielu testujących, którzy nie wiedząc co to jest krzywizna uznają obiektyw za optycznie słaby, a w rzeczywistości oferujący wyrównaną ostrość w całym polu widzenia. Polecam lekturkę na ten temat:: link
...oczywiście miałem na myśli "krzywiznę pola".
Testując obiektyw cechujący się krzywizną pola (zdecydowana większość jasnych szkieł dostępnych na rynku) należy znacznie zwiększyć odległość od fotografowanej płaszczyzny oraz ustawić ostrość tak, aby fotografowana płaszczyzna zmieściła się w płaszczyźnie ostrości (głębi) obiektywu. Nie trzymając się tej zasady można w prosty sposób wypaczyć wyniki testu ostrości, robiąc to z premedytacją bądź nieświadomie.
A ktoś mi powie jak ostrzyć takim obiektywem manualnym bez podglądu 100%.
W NEX 5 czy A6000 jak masz firmowy obiektyw to przełącza się na chwilę na 100% a przy takim manualu to co na chybił trafił ? Bo po peakach to niekoniecznie trafia się w punkt który się chce mieć ostry.
@Aligator - Na ekranie LCD masz podpowiedzi który przycisk za co odpowiada. Włączasz lupkę i uzyskujesz powiększenie jakie Ci odpowiada,. także z obiektywem manualnym. Nie ma z tym żadnego problemu.
Poza tym przy takiej ogniskowej, ostrzenie to naprawde zaden problem...