Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus E-520 - test aparatu

Olympus E-520
14 sierpnia 2008
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 31

1. Wstęp

Olympus E-520 - Wstęp


Premiera aparatu Olympus E-520 odbyła się w 13 maja 2008 roku. Po tym jak na początku roku E-420 zastąpił E-410, a o następcy E-510 nic nie było wiadomo, spodziewano się zobaczyć aparat, który swoim zaawansowaniem wypełniał by lukę pomiędzy E-510 a E-3. Po dwóch miesiącach zobaczyliśmy jednak nowy model oznaczony symbolem E-520, który niczym szczególnym się nie wyróżniał, a różnice pomiędzy nim a poprzednikiem były tego samego typu co przejście z E-410 do E-420.


----- R E K L A M A -----

O premierze najnowszego Olympusa pisaliśmy 13 maja w artykule ''Olympus E-520 - bez większych zmian''. Tego samego dnia odbyła się polska konferencja prasowa z której zdawaliśmy relację na łamach naszego portalu: ''Konferencja prasowa - Olympus E-520''. Dzięki uprzejmości Olympus Polska, już po kilku dniach od premiery mogliśmy podzielić się z naszymi Czytelnikami galerią przykładowych zdjęć wykonanych E-520 (''Olympus E-520 - pierwsze zdjęcia''). Od razu pojawiły się komentarze i wątpliwości, czy aby na pewno jakość zdjęć nie zmieniła się od tych z E-510. Dane producenta nie wskazywały na to, by proces obrazowania w E-520 miał się zmienić.

Co nowego pojawiło się w E-520? Godny uwagi jest udoskonalony przez Olympusa podgląd obrazu na żywo. Firmy zaczynają dostrzegać zalety takiej funkcji, bo lustrzanki z możliwościami aparatu kompaktowego, cieszą się dużym powodzeniem wśród fotoamatorów. Rozwój Live View jest więc czynnikiem głównie marketingowym, aczkolwiek nawet zawodowcy widzą w nim spore atuty. Świetnie się sprawdza w makrofotografii, czy w takich sytuacjach jak fotografowanie ponad tłumem.

Olympus próbując zadowolić rzesze amatorów, którzy od aparatu wymagają dobrej jakości zdjęć przy jednoczesnej łatwej obsłudze, wprowadził funkcję wykrywania twarzy. Jest to gadżet obecny do tej pory w aparatach kompaktowych, co oczywiście nie przeszkadza w zaimplementowaniu go do lustrzanki. Nowością w menu jest także funkcja kompensacji cienia, dobierająca ekspozycję tak, by lepiej pokazać szczegóły w niedoświetlonych obszarach zdjęcia.

Z wizualnych zmian, jakie w stosunku do E-510 prezentuje E-520, mamy powiększony z 2.5 do 2.7 cala wyświetlacz LCD. Poza tym aparat przyspieszony został z 3 do 3.5 kl/s, a w menu pojawiła się możliwość zdalnego sterowania trzema grupami lamp błyskowych.

Czy te wszystkie zmiany można nazwać kosmetycznymi? W zasadzie tak, ale nie odmówiliśmy sobie przyjemności sprawdzenia, czy Olympus nie zmienił w swoim aparacie jeszcze czegoś. Zapraszamy zatem do kolejnego testu aparatu.

Aparat wypożyczył do testów sklep Fotozakupy.pl

Porównanie danych technicznych aparatu Olympusa E-520 z konkurencyjnymi modelami dostępne jest tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Olympus
Model E-520
Data premiery 2008-05-13
Liczba pikseli 10 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 3648 x 2736 (RAW, JPEG)
• 3200 x 2400 (JPEG)
• 2560 x 1920 (JPEG)
• 1600 x 1200 (JPEG)
• 1280 x 960 (JPEG)
• 1024 x 768 (JPEG)
• 640 x 480 (JPEG)
Matryca 17.3 x 13 mm (4/3) Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 11.8 MPix
mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków
Procesor obrazu TruePic III
Format zapisu JPEG (EXIF 2.2, DPOF, DCF),
RAW (12-bit, pliki .ORF), JPEG+RAW
• Rodzaje JPEG: SHQ/HQ/SQ
Zakres ISO Auto, 100 - 1600 ISO
Migawka szczelinowa sterowana elektronicznie, 60s - 1/4000s w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV, Bulb
Konstrukcja obiektywu Obiektywy systemu 4/3,
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x2.0
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo Nie
Ogniskowanie Detekcja fazowa TTL,
3-punktowy AF, możliwość automatycznego lub ręcznego wyboru punktów AF, funkcja wykrywania twarzy.
• W trybie Live View AF 11 strefowy oparty o detekcję kontrastu.
• Tryby AF: AF Pojedyncze zdjęcie, AF Pojedyncze zdjęcie + MF, Ciągły AF, Ciągły AF + MF, MF
• Zakres detekcji od 0 do 19 EV (ISO 100)
• Asysta AF: lampa błyskowa
• Podgląd głębi ostrości
Pomiar światła 49-strefowy TTL,
Tryby pomiaru:
• Digital ESP (matrycowy 49-strefowy),
• centralnie-ważony,
• punktowy (2% kadru),
• punktowy z jasnym tłem,
• punktowy z ciemnym tłem,
Zakres pomiaru: od 1 do 20 EV (dla 50mm, F2.0, ISO 100)
Technologii kompensacji cienia
Ostrość od zależne od obiektywu
Balans bieli Auto, Słońce, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (trzy rodzaje),
• ustawienia własne wg wzorca,
• ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2000 - 14 000 K),
• Korekcja balansu bieli
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3 EV
Bracketing: 3 klatki, w skoku co 1/3, 1/2, 2/3 lub 1.0 EV
Programy Auto, Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M),
• Programy tematyczne: Portret, Krajobraz, Makro, Sport, Nocny Portret,
• Tryby sytuacyjne (SCN): Portret na tle krajobrazu, Sceny nocne, Dzieci, Jasna tonacja, Ciemna tonacja, Tryb cyfrowej stabilizacji obrazu (DIS), Makrofotografie przyrody, Świece, Zachód słońca, Sztuczne ognie, Dokumenty, Plaża i śnieg, Panorama, Podwodna fotografia szerokokątna, Podwodna fotografia makro
Zdjęcia seryjne Szybkość 3.5 kl./s,
maksymalnie 8 zdjęć w formacie RAW, do zapełnienia karty w formacie JPEG,
Lampa błyskowa Typu pop-up, TTL, liczba przewodnia 12 (ISO 100).
• Synchronizacja do 1/180s
• Korekcja siły błysku +/- 3 EV w krokach co 1/3, 1/2 lub 1.0 EV
• Tryby pracy: AUTO, Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania na drugą kurtynę migawki, Błysk dopełniający, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania z redukcją czerwonych oczu, Wyłączenie lampy
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2s lub 12s
Karta pamięci Compact Flash Typu I/II, zgodność z Microdrive (kompatybilna ze standardem FAT 16/32), xD-Picture
LCD stały, 2.7 calowy, kolorowy TFT LCD (HyperCrystal II), 230 000 pikseli,
Jasność i balans kolorów regulowane w 15-stu poziomach.
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo z AF opartym o detekcje kontrastu, 100% pokrycie pola kadru
Wizjer Pentapryzmatyczny, powiększenie: x0.92, pokrycie: ok. 95%, korekcja dioptrii: od -3.0 do +1.0, punkt oczny: 14mm, matówka stała Neo Lumi-Micron
Komunikacja i złącza Uniwersalne złącze USB 2.0 Hi Speed / wyjście wideo (NTSC/PAL),
• Opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą pilota RM-1 lub wężyka spustowego RM-UC1,
• Obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), PIM III
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy PS-BLM-1 (pojemność 1500 mAh),
Opcjonalnie 3 baterie litowe CR123A poprzez gniazdo PS-LBH1
• Opcjonalnie zasilacz sieciowy AC-2
Akcesoria Akumulator BLM-1, ładowarka BCM-2, pasek na ramie, kabel USB, kabel wideo, instrukcja, sterowniki, zakrywka wizjera EP-4, oprogramowanie:
• OLYMPUS Master 2
Waga 475g (bez akumulatora)
ok. 560g (z akumulatorem i kartą CF)
Wymiary 136 x 91.5 x 68 mm
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Polskie menu.


Poprzedni rozdział