Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus E-520 - test aparatu

14 sierpnia 2008
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 31

8. Zakres tonalny

Zakres tonalny to pięta Achillesa lustrzanek E-Systemu. Z powodu dużego szumu, dynamika tonalna nie osiąga zadowalających wyników. Wystarczy spojrzeć na poniższy wykres, by uświadomić sobie, że pod tym względem nic się nie zmieniło. E-520 jak i bliźniacze modele łącznie z zaawansowanym E-3 cechuje to samo zachowanie pod względem zakresu tonalnego.

Olympus E-520 - Zakres tonalny


Wartości dla wysokiej jakości zdjęć, czyli dynamiki tonalnej liczonej przy stosunku szumu do sygnału SNR=0.1, są analogiczne do pozostałych lustrzanek Olympusa. Maksymalna wartość dla ISO 100 osiąga poziom tylko 5.8 EV. To podobny wynik do tego jakim charakteryzował się, krytykowany przez nas w tej kategorii, Canon 450D.


----- R E K L A M A -----

Przykład E-520 pokazuje jak bardzo całkowity zakres tonalny może fałszować możliwości aparatu. Definicja całkowitego zakresu tonalnego nie bierze pod uwagę żadnych czynników typu: wyostrzenie, szum. Nie jest to więc miarodajny sposób porównywania aparatów (a co ciekawe, jest stosowany przez większość serwisów poświęconych fotografii). W Olympusie sięga on niemal 10 EV i to po środku zakresu czułości. Jest to sprzeczne z typowym zachowaniem, w którym zakres maleje zwykle wraz ze wzrostem czułości. Oczywiście owe 10 EV nie ma żadnego związku z realnymi możliwościami aparatu, które, jak pokazują pomiary zakresu wyrażone stosunkiem sygnału do szumu, są co najwyżej przeciętne.

Wartości zakresu tonalnego na wykresie są obliczone na zdjęciach 48-bitowych wywołanych ze zdjęć RAW. Wizualnie zakres tonalny na plikach JPEG możemy ocenić poniżej na wycinkach tablicy Stouffer 4410. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Olympus E-520 - Zakres tonalny
200 Olympus E-520 - Zakres tonalny
400 Olympus E-520 - Zakres tonalny
800 Olympus E-520 - Zakres tonalny
1600 Olympus E-520 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Olympus E-520 - Zakres tonalny
200 Olympus E-520 - Zakres tonalny
400 Olympus E-520 - Zakres tonalny
800 Olympus E-520 - Zakres tonalny
1600 Olympus E-520 - Zakres tonalny


Sprawdźmy teraz zachowanie dynamiki tonalnej przy korekcji zdjęcia. Dwie nocne fotografie wykonaliśmy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.

Olympus E-520 - Zakres tonalny


100 ISO
0 EV
+4 EV
E-520
Olympus E-520 - Zakres tonalny Olympus E-520 - Zakres tonalny
A200
Olympus E-520 - Zakres tonalny Olympus E-520 - Zakres tonalny
450D
Olympus E-520 - Zakres tonalny Olympus E-520 - Zakres tonalny
1600 ISO
E-520
Olympus E-520 - Zakres tonalny Olympus E-520 - Zakres tonalny
A200
Olympus E-520 - Zakres tonalny Olympus E-520 - Zakres tonalny
450D
Olympus E-520 - Zakres tonalny Olympus E-520 - Zakres tonalny


Mała dynamika tonalna jaką widzieliśmy na wykresie daje teraz znać o sobie. Zarówno E-520 jak i 450D, mające mały zakres tonalny dla wysokiej jakości zdjęcia dla ISO 100, bardzo słabo reagują na wyciąganie szczegółów. Wyraźnie widać różnice w porównaniu do Sony A200, która charakteryzowała się dynamiką o 1 EV większą. Dla maksymalnej czułości ISO 1600 widać małą przewagę Canona. E-520 ma tutaj najsłabszy wynik. U niego szczegóły giną w pstrokatym szumie.

Olympus gorzej niż A200 radzi sobie też przy korekcji jasnych obszarów. Natomiast przy czułościach ISO 100 i 1600 reakcja jest podobna jak w przypadku Canona - przyciemnienie zdjęcia o -4 EV niewiele zmienia w jego wyglądzie.

100 ISO
0 EV
-4 EV
E-520
Olympus E-520 - Zakres tonalny Olympus E-520 - Zakres tonalny
A200
Olympus E-520 - Zakres tonalny Olympus E-520 - Zakres tonalny
450D
Olympus E-520 - Zakres tonalny Olympus E-520 - Zakres tonalny
1600 ISO
E-520
Olympus E-520 - Zakres tonalny Olympus E-520 - Zakres tonalny
A200
Olympus E-520 - Zakres tonalny Olympus E-520 - Zakres tonalny
450D
Olympus E-520 - Zakres tonalny Olympus E-520 - Zakres tonalny