Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D60 - test aparatu

23 lipca 2008
Szymon Starczewski Komentarze: 52

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer 4410 zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw.

Na wykresie prezentujemy wartości zakresu tonalnego całkowitego, dla zadanego poziomu szumów SNR=0.25 (dobra jakość), oraz dla poziomu szumów SNR=0.1 (wysoka jakość).

Nikon D60 - Zakres tonalny
Całkowity zakres tonalny dla D60 oscyluje w okolicach 7.5 EV. To jest tylko nieco mniej od tego co obserwowaliśmy dla Canona 450D. W D60, dla ISO 100 i ISO 200 zakres tonalny dla dobrej jakości zdjęcia jest na poziomie zakresu całkowitego. Natomiast dla wysokiej jakości zdjęcia maksymalna wartość zakresu tonalnego wypada dla ISO 100 i wynosi 6.4 EV czyli o 0.8 EV więcej dla 450D, co należy uznać za wynik co najmniej dobry.

----- R E K L A M A -----

Poniżej w tabeli przedstawiamy zestawienie wycinków naszej tablicy testowej ze zdjęć zapisanych jako JPEG. Zdjęcia te pochodzą z osobnej sesji. Ze względu na fakt, że aparat nie pozwala zapisywać razem z RAW-ami plików JPEG w najlepszej jakości zmuszeni byliśmy wykonać oddzielną sesję dla tego formatu. Nie trudno zauważyć, dziwne zachowanie dla ISO 1600 i jeszcze dziwniejsze dla ISO 3200. W tym ostatnim przypadku doszło nawet do jakiejś nieoczekiwanej zmiany balansu bieli ustawianej przez nas zawsze na światło słoneczne w tym przypadku.

ISO Granica bieli
100 Nikon D60 - Zakres tonalny
200 Nikon D60 - Zakres tonalny
400 Nikon D60 - Zakres tonalny
800 Nikon D60 - Zakres tonalny
1600 Nikon D60 - Zakres tonalny
3200 Nikon D60 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Nikon D60 - Zakres tonalny
200 Nikon D60 - Zakres tonalny
400 Nikon D60 - Zakres tonalny
800 Nikon D60 - Zakres tonalny
1600 Nikon D60 - Zakres tonalny
3200 Nikon D60 - Zakres tonalny

Zobaczmy teraz jak zachowuje się dynamika tonalna przy wyciąganiu szczegółów ze zdjęcia prześwietlonego lub niedoświetlonego. Dwa nocne zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.

Nikon D60 - Zakres tonalny

W tabelach poniżej zestawiliśmy ze sobą wycinki zdjęć z trzech aparatów: Nikon D60, Canon 450D i Sony A200.


100 ISO
0 EV
+4 EV
D60
Nikon D60 - Zakres tonalny Nikon D60 - Zakres tonalny
450D
Nikon D60 - Zakres tonalny Nikon D60 - Zakres tonalny
A200
Nikon D60 - Zakres tonalny Nikon D60 - Zakres tonalny
1600 ISO
0 EV
+4 EV
D60
Nikon D60 - Zakres tonalny Nikon D60 - Zakres tonalny
450D
Nikon D60 - Zakres tonalny Nikon D60 - Zakres tonalny
A200
Nikon D60 - Zakres tonalny Nikon D60 - Zakres tonalny

Widać wyraźnie, że w przypadku ISO 100, A200 wypada najlepiej. Nasz testowany D60 wydaje się plasować na drugiej pozycji i zostawia Canona w tyle. Dla ISO 1600 ciężko jest jednoznacznie wyrokować, aczkolwiek wydaje się, że A200 przegrało.

Jak wygląda sytuacja z obszarami prześwietlonymi możemy zobaczyć poniżej. W tym przypadku obie konkurencje zarówno na "dystansie" ISO 100 jak i ISO 1600 wygrywa A200, pokazując znacznie lepszą dynamikę tonalną. Niestety Nikon D60, podobnie zresztą jak Canon 450D nie popisał się w tej kategorii. Porównywalne wyniki z testów przeprowadzonych na tablicy szarości, potwierdzają się w powyższych i poniższych przykładach, świadcząc jednocześnie o słabej formie obu zawodników.

100 ISO
0 EV
-4 EV
D60
Nikon D60 - Zakres tonalny Nikon D60 - Zakres tonalny
450D
Nikon D60 - Zakres tonalny Nikon D60 - Zakres tonalny
A200
Nikon D60 - Zakres tonalny Nikon D60 - Zakres tonalny
1600 ISO
0 EV
-4 EV
D60
Nikon D60 - Zakres tonalny Nikon D60 - Zakres tonalny
450D
Nikon D60 - Zakres tonalny Nikon D60 - Zakres tonalny
A200
Nikon D60 - Zakres tonalny Nikon D60 - Zakres tonalny