Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D60 - test aparatu

23 lipca 2008
Szymon Starczewski Komentarze: 52

5. Balans bieli

Nikon D60 posiada następujące ustawienia balansu bieli:
  • Auto,
  • Słoneczny dzień,
  • Pochmurny dzień,
  • Cień,
  • Światło żarowe,
  • Światło jarzeniowe (7 rodzajów),
  • Balans lampy błyskowej,
  • Balans zdefiniowany przez użytkownika.


Chcąc użyć balansu zdefiniowanego, należy go najpierw ustawić z poziomu menu głównego, fotografując białą bądź szarą powierzchnię. Istnieje również możliwość skopiowania balansu bieli ze zdjęcia, zapisanego wcześniej na karcie. Może się okazać, że bardziej wymagającym użytkownikom będzie brakowało możliwości wyboru balansu bieli w skali Kelvina. Nie jest to jednak dokuczliwy problem przy czysto amatorskich zastosowaniach. Dodatkowo instrukcja aparatu podaje dokładne wartości temperatury dla każdego trybu balansu bieli. Może się to okazać przydatne, zwłaszcza przy korzystaniu z balansu bieli dla światła jarzeniowego, w przypadku którego mamy do wyboru aż 7 różnych rodzajów. Nie zawsze słowny opis danego rodzaju, daje dokładne wskazanie jakiego światła jarzeniowego dotyczy, zatem wartości temperatur w tym przypadku mogą okazać bardziej pomocne.

Istnieje również możliwość dokładnej regulacji balansu bieli dla poszczególnych trybów. Balans bieli można regulować na osi żółty – niebieski oraz osi zielony – purpura.


----- R E K L A M A -----

Poniżej prezentujemy pomiary balansu bieli wykonane na tablicy kolorów GretagMacbeth i przeanalizowane programem Imatest. W przypadku balansu bieli ustawionego na jeden z rodzajów światła jarzeniowego, w tabelce podane są opisy jakiego światła dotyczą i temperatury (dane z instrukcji aparatu). Tam gdzie było to możliwe balans bieli dla światła jarzeniowego przetestowaliśmy dla odpowiedniego (lub zbliżonego) rodzaju światła. Balans bieli dla rodzajów światła jarzeniowego od numeru 3 do 6 przetestowane zostały na świetle emitowanym z tradycyjnych podłużnych świetlówek. Nie znamy jednak dokładnej wartości temperatury emitowanego przez nie światła. Wyniki tych pomiarów zatem, mogą służyć raczej jako wskaźnik, który z tych rodzajów balansu bieli jest lepszy w takiej sytuacji.

Balans bieli. Światło. Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Balans bieli: Auto. Światło: słoneczne. Nikon D60 - Balans bieli Nikon D60 - Balans bieli
Balans bieli: Słońce. Światło: słoneczne. Nikon D60 - Balans bieli Nikon D60 - Balans bieli
Balans bieli: Auto. Światło: pochmurny dzień. Nikon D60 - Balans bieli Nikon D60 - Balans bieli
Balans bieli: Chmurka. Światło: pochmurny dzień. Nikon D60 - Balans bieli Nikon D60 - Balans bieli
Balans bieli: Auto. Światło: cień. Nikon D60 - Balans bieli Nikon D60 - Balans bieli
Balans bieli: Cień. Światło: cień. Nikon D60 - Balans bieli Nikon D60 - Balans bieli
Balans bieli: Auto. Światło: żarowe (3000K). Nikon D60 - Balans bieli Nikon D60 - Balans bieli
Balans bieli: Żarówka. Światło: żarowe (3000K). Nikon D60 - Balans bieli Nikon D60 - Balans bieli
Balans bieli: Manualny. Światło: żarowe (3000K). Nikon D60 - Balans bieli Nikon D60 - Balans bieli
Balans bieli: Jarzeniówka nr2 (ciepłe białe jarzeniowe 3000K). Światło: 3000K. Nikon D60 - Balans bieli Nikon D60 - Balans bieli
Balans bieli: Auto. Światło: Uliczne lampy sodowe. Nikon D60 - Balans bieli Nikon D60 - Balans bieli
Balans bieli: Jarzeniówka nr1 (lampy sodowe 2700K). Światło: Uliczne lampy sodowe. Nikon D60 - Balans bieli Nikon D60 - Balans bieli
Balans bieli: Auto. Światło: Tradycyjne podłużne jarzeniówki emitujące białe światło. Nikon D60 - Balans bieli Nikon D60 - Balans bieli
Balans bieli: Jarzeniówka nr3 (białe jarzeniowe 3700K). Światło: Tradycyjne podłużne jarzeniówki emitujące białe światło. Nikon D60 - Balans bieli Nikon D60 - Balans bieli
Balans bieli: Jarzeniówka nr4 (zimne białe jarzeniowe 4200K). Światło: Tradycyjne podłużne jarzeniówki emitujące białe światło. Nikon D60 - Balans bieli Nikon D60 - Balans bieli
Balans bieli: Jarzeniówka nr5 (jarzeniowe białe dzienne 5000K). Światło: Tradycyjne podłużne jarzeniówki emitujące białe światło. Nikon D60 - Balans bieli Nikon D60 - Balans bieli
Balans bieli: Jarzeniówka nr6 (jarzeniowe światło dzienne 6500K). Światło: Tradycyjne podłużne jarzeniówki emitujące białe światło. Nikon D60 - Balans bieli Nikon D60 - Balans bieli
Balans bieli: Auto. Światło: Lampy studyjne 6400K. Nikon D60 - Balans bieli Nikon D60 - Balans bieli
Balans bieli: Jarzeniówka nr6 (jarzeniowe światło dzienne 6500K). Światło: Lampy studyjne 6400K. Nikon D60 - Balans bieli Nikon D60 - Balans bieli
Balans bieli: Auto. Światło: Lampa błyskowa. Nikon D60 - Balans bieli Nikon D60 - Balans bieli
Balans bieli: Lampa błyskowa. Światło: Lampa błyskowa. Nikon D60 - Balans bieli Nikon D60 - Balans bieli

Poniżej, w dwóch tabelach przedstawiamy zmierzone przez nas parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach)

Balans bieli: Auto Słońce Auto Chmury Auto Cień Auto Żarówka Ręczny J2
Światło: Słońce Słońce Chmury Chmury Cień Cień 3000K 3000K 3000K 3000K
dC D60 6.46 6.72 8.00 6.49 7.21 6.33 19.3 7.75 7.83 7.72
S[%] D60 117.7 117.6 118.7 116.4 119.1 115.0 132.3 113.5 113.8 114.9


Balans bieli: Auto J1 2700K Auto J3 3700K J4 4200K J5 5000K J6 6500K Auto J6 6500K Auto Błysk
Światło: L.sod. L.sod Jarzen. Jarzen. Jarzen. Jarzen. Jarzen. 6400K 6400K Błysk Błysk
dC D60 32.6 30.1 9.12 26.8 20.8 9.86 11.4 5.56 9.83 7.07 6.19
S[%] D60 165.3 147.4 118.4 148.1 132.9 119.8 122.0 119.3 123.2 113.4 111.7


Widać, że automatyczny balans bieli radzi sobie nieźle w większości przypadków, aczkolwiek oczekiwalibyśmy czegoś więcej. Słabe zachowanie dla światła żarowego nie powinno dziwić, skoro nawet instrukcja aparatu podaje, że automatyczny balans bieli działa w zakresie temperatur 3500-8000K. Zastanawiający jest balans bieli dla lamp sodowych. Na zwykłych, ulicznych pomarańczówkach zupełnie się nie sprawdza, aczkolwiek wypada delikatnie lepiej niż balans automatyczny. W testach pominięty został balans dla światła jarzeniowego nr 7, czyli dla lamp rtęciowych (7200K). Powód jest dość prozaiczny. Nie mamy po prostu dostępu do takiego oświetlenia. Balanse bieli dla światła jarzeniowego od 3 do 6 został przetestowane na tym samym rodzaju światła. Widać że najlepiej wypadł nr 5 aczkolwiek bez rewelacji. Z jednej strony może dziwić taka liczba różnych balansów bieli dla światła jarzeniowego. Z drugiej jednak, sporo jest różnego rodzaju świetlówek na rynku, zatem z takim zestawem ustawień mamy większe prawdopodobieństwo, że znajdziemy ten odpowiedni.

Patrząc na wartości nasycenia barwy, widać wyraźnie, że aparat ma tendencję do przesycania. Porównując jednak te wyniki do Nikona D40x, można zauważyć małą poprawę.

Musimy jednak napomknąć o pewnych problemach z balansem bieli, na jakie natknęliśmy się przy okazji naszych testów. Pojedynczy przypadek kiedy mieliśmy problem z ręcznym zdefiniowaniem odpowiedniego balansu bieli, czy spontaniczne załamanie się balansu bieli przy testach zakresu tonalnego (przykład przy okazji rozdziału dotyczącego zakresu tonalnego). Trzeba jednak przyznać, że były to przypadki jednostkowe.