O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Ciężko zabrać się do pracy po świętach, jednak nadchodzące targi CES oraz CP+ zachęcają do przejrzenia portali plotkarskich. Niemal każdego dnia pojawiają się tam bowiem kolejne doniesienia na temat nowości, które być może zostaną zaprezentowane podczas tych imprez.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł.
![]() |
Canon
Nowa lustrzanka o wysokiej rozdzielczości
Przedstawiciel firmy Canon przyznał w jednym z wywiadów, iż do tej pory jego firma skupiała się na oferowaniu użytkownikom aparatów wyróżniających się znakomitą jakością obrazu na wysokich czułościach, a kwestia matryc wysokiej rozdzielczości była sprawą drugorzędną. W tej chwili producent zamierza jednak wyjść na przeciw oczekiwaniom osób zajmujących się grafiką i pracujących na plikach o bardzo dużej rozdzielczości. Owocem tych działań będzie najprawdopodobniej zaawansowana lustrzanka z matrycą o dużej liczbie pikseli, o której plotkuje się już od kilku miesięcy.
Nikon
Nowa lustrzanka o wysokiej rozdzielczości
Również przedstawiciele firmy Nikon nie ukrywają w rozmowach z dziennikarzami, iż w niedalekiej przyszłości możemy spodziewać się premiery lustrzanki z matrycą o wysokiej rozdzielczości. Biorąc pod uwagę fakt, iż Nikon wykorzystuje w swych aparatach matryce produkowane przez Sony i coraz częściej mówi się o planowanej premierze bezlusterkowca Sony A9 z sensorem posiadającym około 45-50 mln pikseli, to wielce prawdopodobne jest, iż ta sama matryca znajdzie się w nowej lustrzance Nikona.
Olympus
Plany na przyszłość
Serwis DCwatch opublikował wywiad z przedstawicielami Olympusa. Wynika z niego, iż według strategów i osób planujących przyszłe produkty format 4/3 jest najlepszym kompromisem pod względem wielkości i jakości. Dlatego też producent nie ma w planach angażowania się w produkcję aparatów pełnoklatkowych. Bardzo prawdopodobne wydaje się za to wprowadzenie do oferty kompaktu z matrycą 4/3, a także implementacja w przyszłych produktach technologii wideo 4K.
Coś dla miłośników patentów
Wśród wniosków patentowych złożonych przez firmę Olympus znalazł się dokument, w którym opisano technikę multiekspozycji pozwalającą na zwiększenie rozdzielczości finalnego zdjęcia. Zaprezentowane przez Japończyków rozwiązanie bazuje na mikro-ruchach matrycy, która będzie przesuwana w każdym z kierunków o odległość odpowiadającą połowie piksela.![]() |
![]() |
Olympus M.Zuiko 14-150 mm f/4.0-5.6 ED R
Plotki głoszą, iż wraz z Olympusem E-M5II ma zostać zaprezentowany obiektyw M.Zuiko 14-150 mm f/4.0-5.6 ED R. Prawdopodobnie, tak jak to miało miejsce w przypadku poprzednich modeli oznaczonych literką "R", nowy produkt będzie bazował na tej samej konstrukcji optycznej, co dotychczasowy M.Zuiko o tych samych parametrach, a jedyne co będzie go odróżniać od starszego modelu, to bardziej stylowa obudowa.
Panasonic
Trochę o 4K
W serwisie DCwatch znaleźć można wywiad z osobami odpowiedzialnymi za projektowanie bezlusterkowców z linii Panasonic Lumix GM. Przyznają oni, że zaimplementowanie technologii 4K w tak małym korpusie nie jest obecnie możliwe. Jedną z przyczyn jest zbyt duży pobór mocy, który wymaga zastosowania wydajniejszego akumulatora i elementów elektronicznych bardziej odpornych na wysokie temperatury, a to wszystko wiążę się z koniecznością zapewnienia większej przestrzeni. W chwili obecnej LX100 jest najmniejszym korpusem w jakim konstruktorzy są w stanie "upakować" tryb wideo 4K.
Samsung
Samsung NX500
Wracają doniesienia na temat nowego bezlusterkowca firmy Samsung. Wbrew wcześniejszym informacjom, nowy model nie będzie oznaczony symbolem NX400, lecz NX500. Zastąpi on Samsunga NX300M, będzie pracować na bazie systemu Tizen i znajdziemy w nim znaną z NX1 matrycę oraz ten sam system AF. Dodatkowo NX500 ma wyróżniać się wbudowanym wizjerem elektronicznym, a także możliwością rejestracji filmów w rozdzielczości 4K.
Samsung NX1-lx
Mówi się, iż w drugiej połowie przyszłego roku odbędzie się premiera nieco zmodyfikowanej wersji bezlusterkowca Samsung NX1. Nowy model odziedziczy korpus po swoim starszym bracie, lecz w jego wnętrzu znajdzie się matryca o mniejszej rozdzielczości. Dzięki temu aparat ma wyróżniać się niższym poziomem szumów na zdjęciach.
Sigma
Sigma S 150-600 mm f/5-6.3 DG OS HSM dla Nikona opóźniona
Podobno Sigma wycofała z dystrybucji pierwszą serię obiektywów 150-600 mm f/5-6.3 DG OS HSM z serii Sport wyposażonych w mocowanie dla lustrzanek firmy Nikon. Powodem tej decyzji była bliżej nieokreślona wada produkcyjna. Jeżeli plotki te są prawdziwe, to z pewnością cieszy taka postawa producenta. Jednak ma to swoje konsekwencje, gdyż osoby chcące nabyć ten obiektyw muszą uzbroić się w cierpliwość, gdyż dostawy tego modelu mają być wznowione dopiero za około 1.5-2 miesiące.
Sony
Na razie nie będzie średniego formatu
Odkąd firma Sony produkuje średnioformatowe matryce zaczęto spekulować, że aparaty wykorzystujące ten sensor mogą znaleźć się w ofercie Sony. Pojawiły się nawet pierwsze doniesienia na temat średnioformatowego aparatu kompaktowego mającego przypominać dawne produkty analogowe formy Mamiya. Niestety jeden z przedstawicieli Sony przyznaje w wywiadzie przeprowadzonym przez serwis DCwatch, iż japońscy konstruktorzy mają wystarczająco dużo pracy przy rozwoju produktów Sony A oraz Sony E i w związku z tym na razie nie w głowie im projektowane aparatów średnioformatowych.Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
"Serwis DCwatch opublikował wywiad z przedstawicielami Olympusa. Wynika z niego, iż według strategów i osób planujących przyszłe produkty format 4/3 jest najlepszym kompromisem pod względem wielkości i jakości."
HAHAHAHAHAHAHAHAHA :D
ależ olympic ma rację. z tej przecież małej matrycy wyciągnął tak wiele za tak niewiele. a pozycja sony to chyba już nie ulegnie zmianie, plasuje się poniżej amatorskiego FF. A99 jest już proforma a MF faktycznie to chyba czysta fantazja.
Matryca Samsung NX1-lx to jest chyba to czego oczekiwałem. Po co mi 28 MPix których i tak nie wykorzystam ale mniejsze szumy i większą dynamikę to już tak. Dla mnie wystarczy w zupełności obecne 20 MPix lub nawet 16 MPix.
"iż japońscy konstruktorzy mają wystarczająco dużo pracy przy rozwoju produktów Sony A oraz Sony E i w związku z tym na razie nie w głowie im projektowane aparatów średnioformatowych".
Nareszcie mądre słowa od dłuższego czasu ze stajni Sony. Niech lepiej zajmują się tym co robią dobrze i ulepszają to aniżeli mają robić wszystko ale nijakie. Niedawno na tym przejechali się w kategorii telefonów gdzie ponoszą duże straty ponieważ chcieli chwytać wszystkie sroki za ogon.
pep
"Nareszcie mądre słowa od dłuższego czasu ze stajni Sony. Niech lepiej zajmują się tym co robią dobrze i ulepszają to aniżeli mają robić wszystko ale nijakie. Niedawno na tym przejechali się w kategorii telefonów gdzie ponoszą duże straty ponieważ chcieli chwytać wszystkie sroki za ogon"
nie znam lepszych produktów niż seria Z od sony... wiesz co można jeszcze ulepszyć???
Ogawa z Olympus NIE WYKLUCZA większych matryc. link
"Przedstawiciel firmy Canon przyznał (...), iż do tej pory jego firma skupiała się na oferowaniu użytkownikom aparatów wyróżniających się znakomitą jakością obrazu na wysokich czułościach"
BUAHAHAHA, dowcip dnia!
Co do Nikona - zabrakło słów "między innymi", bo chyba większość matryc to konstrukcje opracowane samodzielnie lub we współpracy z Toshibą, a nie Sony.
Ws@
Toshiba ściśle współpracuje z Sony.
"Wynika z niego, iż według strategów i osób planujących przyszłe produkty format 4/3 jest najlepszym kompromisem pod względem wielkości i jakości. "
Ale to jest jak najbardziej prawdziwe twierdzenie. Dla każdego początkującego amatora ( lub kobiety ;) chcącego mały aparacik robiący "fajne" zdjęcia, lepsze od taniego kompaktu to faktycznie najlepsza propozycja.
Szef Canona zapowiada także (przynajmniej według Googlowego tłumaczenia) "nową linię obiektywów EF".
Biorąc pod uwagę ostatnie wnioski patentowe stawiałbym na DO.
Canon fajnie by było jakby wypuścił w końcu jakieś FF, które by miało DR porównywalne z Nikonami - bo jest co nadrabiać:
link
Co do wersji mini Samsunga NX1, to przydały by się chyba usprawnienia co do AF - goście z The Camera Store TV ostatnio nieco narzekali na niezbyt dobre zachowanie AF przy słabszym świetle:
link
@druid: nie trolluj. W zdaniu jest przecież wyraźnie powiedziane o kompromisie - a że sporo osób nie potrzebuje ani ISO 25600, ani papierowej głębi FF, i nie każdy też lubi nosić puszkę ważącą 1kg, to ten kompromis ma dla nich sens. I nie musi to być wcale ani kobieta, ani początkujący amator - wystarczy, że jest to świadomy konsument, który wie jakie ograniczenia ma ten, czy inny sprzęt (a każdy jakieś ma).
@zentaurus, to, że Toshiba kiedyś kupiła coś tam od Sony, to jeszcze nie oznacza "ścisłej współpracy". Na tej zasadzie, to większość japońskich firm "ściśle ze sobą wspołpracuje". Matryce Toshiby są wykonane w innej technologii, niż Sony.
Ja w temacie lustrzanek wysokiej rozdzielczości firmy Nikon. Kilka dni temu na nikonrumors opisano wywiad ze "specem" od marketingu z Tokio, który twierdzi, że z ich badań wynika, iż rynek oczekuje lustrzanek o jeszcze większej rozdzielczości.
Wkrótce po publikacji w komentarzach na NR, "pan Japończyk" został wręcz wygwizdany przez czytelników NR,przez których przemawiał zdrowy rozsądek....
W jakiej to "innej technologii" toshiba robi?
-nie przypominam sobie żeby duże matryce Toshiby były znane zanim Sony nie zostało większościowym udziałowcem. (może wnieśli defibrylator tzn. technologię)
@lcf
1" BSI CMOS Canon G7x na dxomark ma tyle punktów co Olympus OM-D E-M1
@goornik, w sumie jedno drugiego nie wyklucza... Badanie rynku robią (zapewne) na próbce reprezentatywnej dla wszystkich fotografujących, z kolei NR czytają (zapewne) Ci bardziej zainteresowani i świadomi tego co potrzebują. No i co ma począć firma, która chce jak najwięcej zarobić, celować w niszową grupę czy rynek masowy? Najlepiej gdyby zarabiała na masowym i dotowała tym produkcję ciekawszego sprzętu :)
dsc, gdzieś Ty to wyczytał, że Sony jest większościowym udziałowcem?
link
@dcs: matryca BSI 1" ma podobny potencjał co nie-BSI 4/3, więc całkiem możliwe - osiągi samych matryc powinny być zbliżone. Ale jak dobrze wiesz aparat na matrycy się nie kończy - jest jeszcze jakość optyki, szybkość i skuteczność AF, możliwość walenia długich serii w RAWach, uszczelnienia - itp. itd. G7x nie jest zły, ale pod względem pozostałych parametrów nadal pozostaje w miarę typowym kompaktem.
A BSI mam nadzieję, że stanie się standardem we wszystkich formatach - Samsung ze swoim NX1 zapoczątkował trend wśród APS-C, pozostali producenci powinni brać przykład.
dcs, Toshiba od początku robi matryce w Cu, Sony (przynajmniej do niedawna) w Al. Poza tym, to Nikon jest tu "czynnikiem sprawczym", Toshiba jest "tylko" wytwórcą, tak jak wcześniej Renesas. BTW, skąd info, że Sony jest większościowym udziałowcem Toshiby?
BSI w dużych matrycach do niedawna nie miał specjalnego sensu (znikomy zysk powierzchni sensela), dopiero teraz, gdy APS-C przekroczyły 24MPix jest sens odwrócenia architektury. W FF sens będzie, gdy wyraźnie przekroczą 50MPix.
Sony przyznaje w wywiadzie przeprowadzonym przez serwis DCwatch, iż japońscy konstruktorzy mają wystarczająco dużo pracy przy rozwoju produktów Sony
Raczej przy blokowaniu produkcji innym bo co jak co ale soniak to zawsze byly sknery
oby skonczyli jak im podobni polaroid Kodak haselblad..... na dnie
strzelałem.
Przecież to jasne kto tu rzadzi: przekazuje technologię, odbiorców i daje zarobić cienkopierdzącej Toshibie.
Olek jest uzależniony od Panasa. Wygląda na to że 3 lata po OM-D E-M5 nie ma co liczyć na nową matrycę. (PDAF się nie liczy).
@r_a_v_e_n
"nie znam lepszych produktów niż seria Z od sony... wiesz co można jeszcze ulepszyć???"
Tak. Tylko że na ich produkcji Sony strasznie tracił i traci nadal. Dlaczego. Zamiast produkować niewielką ilość dobrych modeli wypuszczał co chwila "pseudo nowości" do których tylko dopłaca. Teraz w programie naprawczym podobno ma się to zmienić. Po co im to było. Samsung sprzedaje swoje bdb produkty z zyskiem bo się nie rozdrabnia o Aple nawet nie wspomnę.
Co do wyższości serii Z to Twoja osobista opinia bo jakoś rynek (a więc inni) mówi coś innego. W jednym seria Z jest najlepsza w innym gorsza ale o tym co jest dobre decyduje sprzedaż, a ta w porównaniu z produktami Samsunga czy Aple imponująca nie jest.
TS, ja wiem, że nie wyklucza, ale zaawansowanym należy dać tego, czego oczekują (bo wiedzą czego chcą) zaś tym "zielonym" i nie zorientowanym w zasadzie można dać "cokolwiek", bo i tak się nie znają. Bardzo boję się absurdalnego boju na rozdzielczość, gdzie rynek jest zaśmiecany kompaktami z matrycą 1/2,3" 20 mp, a na pudełku piszą "ultra high quality"
Jako użytkownik aparatu o bardzo wysokiej rozdzielczości (nikon D3 / 12 mp) chetniej bym widział zachowanie takiej rozdzielczości i widoczny postęp w walce z szumem oraz poprawę dynamiki.
dcs, i wg. Ciebie tym kimś jest Sony Semiconductors? A wcześniej przekazał technologię i odbiorcę Renesasowi? A może również i Aptinie? Zaiste, Twoja wiara w potęgę Sony jest wielka...:P
Zaspewne bedzie to Nikon D820 ;) ,, Maja rozmach sk......yny '' Co rok to nowa D - osiemsetka ;)
Jeżeli w E-M5II rzeczywiście pojawi się funkcja multiekspozycji z przesunięciem matrycy, to będzie to dobre posunięcie.
Ludzie może by chcieli niebotycznych rozdzielczości. 50 czy 60 megapikseli robi przecież wrażenie. Tylko mało komu przyjdzie się zastanowić, jaką cenę za te megapiksele się płaci. D810 wyciąga 5 kl/s w serii przez 4 sekundy (RAW FF), a to tylko 36 mpx. Przechowywanie i obróbka plików, które ważą 70 czy 80 megabajtów też nie brzmi specjalnie atrakcyjnie. Komu takie coś potrzebne na co dzień?
A patent Olka, jeżeli dobrze zaimplementowany, da możliwość uzyskania bardzo wysokiej rozdzielczości, bez ograniczania aparatu w innych dziedzinach. Co prawda ta funkcja będzie miała zapewne dość ograniczone zastosowanie, ale powinna się sprawdzić przy statycznych kadrach (architektura, krajobraz, fotografia produktowa). Pozostaje kwestia na ile sprawnie zostanie to zaimplementowane.
"Wynika z niego, iż według strategów i osób planujących przyszłe produkty format 4/3 jest najlepszym kompromisem pod względem wielkości i jakości." - stratedzy pili za dużo sake, a naczelnemu strategowi Olympusa do ucha szeptał kolega z Sony śmiejąc się w duszy z mikro-matryczek...
@qbic - Twoje uwagi jak zwykle są niezwykle cenne, a spostrzeżenia niezwykle celne, to uzupełnia znakomicie forum optycznych i dobrze rokuje na nowy rok pod względem bogactwa form wypowiedzi.
Multiekspozycji z przesunięciem matrycy w Olku myślę że to dobry pomysł ale dla zdjęć statycznych ponieważ dla zdjęć dynamicznych wystąpi dość duże rozmycie ze względu na czterokrotny wzrost czasu naświetlenia. Ta funkcja będzie pełnić (jeżeli wejdzie do produkcji) chyba podobną rolę jak redukcja drgań, która drgania aparatu zmniejszy ale już czasu potrzebnego na wykonanie nieporuszonego zdjęcia elementów ruchomych na zdjęciu już nie.
A może ktoś przypomni, gdzie leży granica rozdzielczości optyki??? Bo coś przy 12mpx na APS-C kiedyś wspominano, że więcej nie ma sensu ze względu na dyfrakcję.
@staryman - dziękuje przyjacielu !
pep, to jest rozwiązanie niemal bliźniacze do trybu trybu multishot stosowanego od dawna w MF.
@dcs
"1" BSI CMOS Canon G7x na dxomark ma tyle punktów co Olympus OM-D E-M1"
Nie tyle samo tylko mniej, za to więcej więcej niż 7D MkII zapomniałeś dodać.
No i w jaki to sposób Olek jest uzależniony od Panasa, skoro matryce biorą od Sony?
@domek
"Raczej przy blokowaniu produkcji innym bo co jak co ale soniak to zawsze byly sknery"
Znaczy się co, Sony wysyła bojówki aby sabotażować produkcję aparatów przez inne firmy czy o co chodzi?
Amator79, to, że dyfrakcja ogranicza maksymalną teoretyczną rozdzielczość przy niższych przysłonach dla bardziej upakowanych matryc, nie oznacza wcale, że obraz jest gorszej jakości, niż z matryc mniej upakowanych. Dyfrakcja jest zjawiskiem występującym tak, czy inaczej, niezależnie od upakowania - wyżej rozdzielcze matryce są po prostu w stanie wcześniej ją pokazać. Zresztą nawet gdy zwiększenie ilości megapikseli nie poprawi już ilości szczegółów (przekroczymy rozdzielczość optyki), to wciąż obraz składający się z większej ilości pikseli ma szansę mieć lepsze przejścia tonalne, dokładniej odwzorowane kolory, lepiej uśrednione szumy itd.
@mate "No i w jaki to sposób Olek jest uzależniony od Panasa, skoro matryce biorą od Sony?"
To ponoć była plotka.
link
qbic: jakbyś popatrzył np. na wyniki niedawnej ankiety z DPReview odnośnie jaki rozmiar matrycy ludzie uważają za wystarczający dla entuzjastów fotografii, to najwięcej głosów padło na APS-C, 4/3, i 1", w tej kolejności - a średnia właśnie gdzieś w okolicy 4/3 by się kręciła.
link
Jakość obrazu z dzisiejszych "mikro-matryczek" jest dzisiaj taka, jak kilka lat temu na FF, więc cóż - jak Ci to humor poprawia, to się nabijaj. Ale IMO dla ludzi chcących po prostu robić dobrej jakości zdjęcia (a nie chwalić się kto udźwignie większy i cięższy sprzęt foto) moim zdaniem ten system jest w zupełności wystarczający.
@ jaad75
Masz rację. Tylko zauważ, że w formacie MF robione są zazwyczaj zdjęcia statyczne np. w studiach, plenery, portrety itp. czyli bez dynamicznych scen mogących zepsuć wykonane w tej technice zdjęcia.
To był tylko soft-troll.
> pep ... w formacie MF robione są zazwyczaj zdjęcia statyczne np. w studiach, plenery, portrety itp. czyli bez dynamicznych scen mogących zepsuć wykonane w tej technice zdjęcia...
ponizej przyklady innych zastosowan anizeli wyzej wspomniane, domyslne statyczne foto w MF...
link
link
link
link
link
link
limit dyfrakcyjny APS-C według kalkulatora link
f/11 - 11 mpix
f/8 - 20 mpix
f/4 - 85 mpix
f/2,8 - 170 mpix
pomidor@
Ależ ten PO nie ma nawet optycznego wizjera, to nie może być profesjonalny aparat :)
Czołem pentaliby!
Co słychać w Śródziemiu?
znowu w plotkach nic o Fuji... to mi wygląda podejrzanie...:-)
@ zembaty: "Czołem pentaliby! Co słychać w Śródziemiu?"
Czemu mają służyć takie prowokacyjne wypowiedzi, poza tym, że świadczą o ich autorze?
zentaurus, oczywiście, że ma, kto Ci takich głupot naopowiadał? IQ250 jest tu zapięte na korpusie lustrzanki, czyli 645DF+.
@pomydor
A Wy dalej swoje. Czy to tak trudno pojąć że wykonanie czterech zdjęć trwa cztery powtarzam cztery razy dłużej a dodatkowo trzeba jeszcze czasu na przestawienie matrycy, z lekka licząc czas wykonania zdjęcia wzrośnie przynajmniej 5-krotnie, a to dla zdjęć dynamicznych dużo, chyba że będą warunki świetlne aby robić zdjęcia z czasami np. 1/2000 s. Więc o co ta dyskusja i bzdurne linki do jakiś zdjęć. W realu przeciętne zdjęcia w dobrych warunkach robisz albo z czasami około 1/500 góra 1/1000 przy niekiej czułości, a tu będzie to czas 1/100 czy 1/200 albo zajdzie konieczność podniesienie czułości. W tym czasie np. połączenie 4 zdjęć biegnącego psa wiesz co da? Więc jak nie macie pojęcia to nie przedstawiajcie jakiś bzdurnych linków. Może za pomocą algorytmów da się połączyć takie zdjęcia jak na linkach ale pod warunkiem że wszystkie, powtarzam, wszystkie elementy tego zdjęcia przesuwają się w tym samym kierunku. Szkół nie kończyliście czy co? A po drugie. O ile wiem to taką funkcję można wyłączyć, więc gdzie jest napisane że wszystkie zdjęcia zostały wykonane akurat wykorzystując opisywaną funkcję. Myśleć i jeszcze raz myśleć ale dla upartych to za trudne ponieważ "nie bo nie". Jeśli chcecie dalej trwać przy swoim to podawajcie dowody naukowe aby te ograniczenie ominąć a nie stek nielogicznych bzdur. Podsumowując moją myśl. Wykonanie takiego zdjęcia zajmie około 5 razy więcej czasu i koniec i o tyle wzrośnie czas. Dla zdjęć dynamicznych wymagany jest skrócenie czasu a tu dodatkowo go wydłużamy co najmniej 5-krotnie, więc pomysł bardzo dobry z ograniczeniem raczej do zdjęć statycznych. Fizyka, fizyka i jeszcze raz fizyka, jeśli jej nie znacie to proszę albo do podręczników albo przestać się wymądrzać. Jeśli zrobisz 4 zdjęcia na których jakiś element na skutek ruchu będzie przesunięty w stosunku do innych to otrzymasz 4 przesunięte duszki, chyba że algorytm aparatu wykorzysta w tych miejscach tylko jedno zdjęcie ale to również będzie ograniczenie (w rozdzielczości) zdjęć dynamicznych w stosunku do statycznych.
Aye, Aye Captain Obvious...:P
jaad75@
To była oczywiście ironia. Nawiązałem jedynie do "wojenek" wizjerowych.
a wygląda to tak. 4/3 radzi sobie nieźle, aps-c jak najbardziej np. fuji X a jednak używam FF, bo wszystkie parametry obrazu ma lepsze i chętnie bym zobaczył wersję FF tego fuji. małe matryce jak najbardziej sprawdzają się na rynku masowym. po prostu nie należy mieszać ze sobą dwóch rzeczywistości. mając do wyboru wybieram FF bez żadnych wątpliwości. do kieszeni oczywiście malucha 4/3.
jaad75 | 2014-12-28 16:48:21to, że Toshiba kiedyś kupiła coś tam od Sony, to jeszcze nie oznacza "ścisłej współpracy". Na tej zasadzie, to większość japońskich firm "ściśle ze sobą wspołpracuje". Matryce Toshiby są wykonane w innej technologii, niż Sony.
Toz to potwarz twierdzic ze matryce nikona nie maja nic wspolnego z nikonem.