Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Poradniki

Pomiar światła

Pomiar światła
23 października 2009

1. Wstęp

Bez względu na to, czym jest fotografowany obiekt, jakiego używamy obiektywu i jaka jest pora dnia (a właściwie nawet wtedy, gdy robimy zdjęcia na ciemnej ulicy w deszczową noc, kiedy ledwo widzimy kałużę, w której stoimy), istnieje jedna ważna informacja, jaką my sami, a także nasz aparat, musimy posiadać, by móc utworzyć dobrą ekspozycję. Musimy precyzyjnie wiedzieć, ile światła znajduje się w scenie. Światło jest w końcu podstawowym elementem ekspozycji i dopóki nie wiemy, ile go jest, wszystkie pozostałe elementy ekspozycji pozostają niewiadomą. Pierwszym krokiem do otrzymania dobrej ekspozycji jest pomiar światła.

Pomiar światła - Wstęp

By zmierzyć światło, aparaty wyposażono w zaawansowane narzędzie zwane światłomierzem, służące tylko i wyłącznie temu celowi. Światłomierz wbudowany w aparat cyfrowy nie jest jednak zwykłym gadżetem — to nowoczesny, zminiaturyzowany cud elektroniki. Jeśli kiedykolwiek odbędą się wybory „Siedmiu elektronicznych cudów świata”, światłomierz z pewnością zostanie nominowany. Właściwie wystarczy tylko skierować aparat na scenę, a światłomierz zmierzy światło i podzieli się tymi informacjami z aparatem szybciej, niż Twój nastoletni syn wpisze na klawiaturze telefonu: „Piękny zachód słońca!”. I choć aparat ma tylko jeden wbudowany światłomierz, zazwyczaj dostępnych jest kilka różnych opcji pomiaru światła (zostaną one po kolei wyjaśnione wkrótce). Zrozumienie tego, kiedy i w jaki sposób używa się której z nich jest podstawą dokładnego pomiaru światła sceny.

Niniejszy artykuł stanowi fragment książki pt. "Ekspozycja. Warsztaty fotograficzne" autorstwa Jeff Wignall wydanej przez wydawnictwo Helion S.A.— red.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Inne książki wydawnictwa Helion S.A.:




Poprzedni rozdział