10 lat serii Canon EOS 5D
Firma Canon obchodzi 10. rocznicę wprowadzenia na rynek pierwszej lustrzanki z serii EOS 5D. Zaprezentowany w 2005 r. aparat były wyposażony w pełnoklatkową matrycę CMOS. W lutym tego roku japoński producent pokazał modele EOS 5DS i EOS 5DS R, z matrycami o rozdzielczościach 50.6 megapikseli.
Informacja prasowa
EOS 5D Mark III: wysokiej jakości zdjęcia i filmy; EOS 5DS: rewolucja w rozdzielczości.
![]() |
Warszawa, 28 maja 2015 r. - Firma Canon obchodzi 10. rocznicę wprowadzenia na rynek lustrzanek serii EOS 5D. Zaprezentowana w 2005 r. linia została wyposażona w pełnoklatkową matrycę CMOS (35,8 x 23,9 mm), co na zawsze zmieniło obraz rynku zaawansowanych lustrzanek cyfrowych. Oferując rozbudowaną funkcjonalność w przystępnej cenie, seria EOS 5D pozwoliła użytkownikom w pełni wykorzystać doskonałą jakość obrazu oraz kreatywne narzędzia fotograficzne, które dotychczas były dostępne wyłącznie w profesjonalnych lustrzankach z matrycą 35mm. Miało to także bezpośredni wpływ na ogromny wzrost popularności pełnoklatkowych lustrzanek cyfrowych.
W 2008 r. Canon zaprezentował drugą generację aparatów z tej serii – EOS 5D Mark II. Lustrzanka oferowała funkcję nagrywania filmów wideo w jakości Full HD, co przyczyniło się do wzrostu popularności aparatów, jako narzędzi do rejestrowania profesjonalnych materiałów wideo. To właśnie połączenie pełnoklatkowej matrycy i atrakcyjnej ceny sprawiło, że EOS 5D Mark II silnie wpłynął na sytuację w branży filmowej. Oferując wyjątkową jakość obrazu, precyzyjną kontrolę nad głębią ostrości oraz dostęp do ponad 64 obiektywów z linii EF, lustrzanka Canon dostarczyła wiele nowych, twórczych możliwości.
![]() |
W 2012 r. wprowadzony został model EOS 5D Mark III. Lustrzanka oferuje rozbudowane funkcje fotograficzne i wideo, a także bardziej precyzyjny system AF oraz szybszy tryb zdjęć seryjnych w porównaniu do poprzednich modeli. EOS 5D Mark III został doskonale przyjęty przez rynek, a jako jeden z flagowych aparatów Canon stał się motorem napędowym dla dalszego rozwoju innowacyjnej serii EOS.
W lutym br. Canon pokazał EOS 5DS i EOS 5DS R, lustrzanki cyfrowe o ultrawysokiej rozdzielczości. Przekraczając granice możliwości matrycy 35 mm, nowe modele oferują najwyższą rozdzielczość dostępną dla aparatów pełnoklatkowych – 50,6 MP.
![]() |
Wszystkie modele lustrzanek Canon, w tym seria EOS 5D, wyposażone są w innowacyjne technologie, które zapewniają najwyższą jakość obrazu, a najważniejsze podzespoły firma produkuje we własnych fabrykach. Wychodząc naprzeciw zróżnicowanym potrzebom fotografów, Canon będzie dalej rozwijać linię cyfrowych lustrzanek EOS, nieustannie rozszerzając ofertę zarówno dla profesjonalistów, jak i pasjonatów.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Taka piękna rocznica...mz należy to poprawnie świętować - proponuję darmowy upgrade o jednego "marka" w górę z tej okazji ! ;)
i niestety nie wróże kolejnych 10 czy nawet 5 lat. Wiem ze to moze nie obiegowa jeszcze opinia ale popularna Piatka jest za cieżka i nieporęczna a większość userów ucieknie w bezusterkowe.
Naser sam canon zapowiedział swój piękny plan opanowania tego sektora.
8 lat temu miałem A900 i komplet zeissow. to było cos... piekne lustro piekne kolory itp. Potem przyszła pora na 5DII nastepnie 6D a teraz ..tylko bezlusterkowce
Ja jak by ktos z 4-5 lat temu zapytał czy mogę zmienić canon system to bym sie kazał mu po pukać ślubniaki tylko duza pucha i palnik na gorze.
A teraz robie a6000 i a7II z małymi szkiełkami i mam lekką torbę i znacznie lepszą dynamike tonalna z a7 niż Canona 6D czy 5DIII.
@rxr2
No widzisz jakie błyskotliwe rozwiązanie wszystkich problemów znalazłeś.
A setki tysięcy ludzi na całym świecie nie wpadło na ten znakomity pomysł i wciąż kupują gorsze, cięższe i droższe lustrzanki Canon. Gratuluję i życzę dalszych sukcesów :-) !
8 letni EOS 5D - zero problemu ani 1 awarii nic , upadał , w błocie piasku lądował wiele razy , upadł z 5 metrów na ziemie , zanurkował w jeziorku , wysechł i dalej działa ani 1 awarii :-)
Ponad 640,000 przebiegu zdjęciowego :-) migawka chodzi jak nowa zero awarii
@rxr2
Ja tam wolę czuć, że mam w rękach aparat. Jestem facetem, ale nie jakimś osiłkiem i śmieszą mnie te narzekania na wagę. Wydaje mi się, że 4-6 kg to taka granica wytrzymałości, by robić zdjęcia z ręki (są i tacy, co noszą ze sobą znacznie więcej), chyba że ktoś jest cherlakiem, ew. ma jakieś problemy zdrowotne. Z piątki nie korzystam, bo zainwestowałem w 1DX, ale lubię to uczucie, jak po kilku godzinach robienia zdjęć bolą mnie ręce ;) Podpinam szkła o wadze 0,5-3 kg (aparat, to 1,5 kg) i jakoś funkcjonuję, mimo pewnych dolegliwości z nogami i kręgosłupem, które pojawiły się po przekroczeniu 30-tki.
@tomizary - A Niemiec płakał jak sprzedawał :)
ech 5-teczka. Moja ma cos ledwo z 80tys. przebiegu, też działa bez żadnych problemów. Piękny sprzęt, dzis osiągalny za grosze. Ma wszystko to co trzeba i żadbych zbędnych pierdół. :-)
rxr2, no no, a był w tej bajce smok? Sorry kolego ale mam m.in. A7 i wiem na co go stać. Obrazek potrafi być wysmienity, ale do zarabiania ten sprzęt się nie nadaje, AF w słabszym swietle nie ma startu nawet do starej 5-tki.
Stara piątka jest fajna, ale poza centralnym AF reszta punktów w zasadzie jest atrapą. Dla mnie to duża wada. Jestem przyzwyczajony do bezlusterkowców, gdzie tak samo ustawiana jest ostrość w centrum jak i narożniku kadru.
10 lat serii, oraz 7 lat bandingu...
░░░░░░░░░░▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄░░░░░░░░░░░░░
░░░░░░▄▄█▀▀░░░░░░░░░░░░▀██▄▄▄▄▄░░░░░░
░░░░▄█▀░▄▄█▀▀▀▀░░░░░░░░░░░░▄█████▄░░░
░░▄█▀▄▄█▀░▄▀▀▀▀█▄░░░░░░░░▄▀▀░░▄██▄░░░
░▄▀░▀▀▀░▄▀░░░░░░░█░░░░░░█░░░░░▀▀░█░░░
░█░░░░░░█░▄▄▄░░░░█▄░░░░░█░░░░░░░▄█▄░░
█▀░░░░░▀█▄▀█▀░░░░█░░░░░░▀▄▄▄▄▄▄██▄█░░
█░░░░░░░░▀▀▄▄▄▄▄▀░░░░░░░░░▄▀░░▄▄░▀█▄░
█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░▄░▀▀█▀░█▀░▀▀▄░█░
█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░█▀░█▀▀▀▀██░▀█
█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░█░▄█▀▀▀▀▀███░
█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░█░██░░░░░█░█░
▀█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░████░░░░█▀█▀░
░█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░███▀░░░░█░█░░
░░█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░█░█░░░░░█░░█░
░░▀▄░░░░░░░░░░░░░░░░░░░▄▀░█▀▀▀▄░▀▄░█░
░░░▀▄░░░░░░░░░░░░▄▄░░░░█░░█▄▄▄▄█▄█░█░
░░░░▀▄░░░░░░░░░░░░░▀▀▄░█░░█▄██▀▄█░░█░
░░░░░▀█░░░░░░░░░░░░░░░▀█░░█▄░░▀█▀░▄▀░
Wiosna - cieplejszy wieje wiatr,
Wiosna - znów nam ubyło lat,
Wiosna, wiosna w koło, rozkwitły bzy.
Śpiewa migawka przed nami,
Body za ciężkie z dłoniami
Wszystko kwitnie w koło, i ja, i Ty.
Ktoś na Żytniej owce wypasa, hej
Popatrz zakwitł już Twój parasol, hej
Nawet w sklepie pan Walenty stróż,
puszcza wiosną pierwsze pędy , już.
Canon dziadzia rankiem wyszedł z ram,
I na spacer poszedł sobie sam.
Nie przeszkadza tytuł, wiek i płeć,
By zielono wiosną w głowie mieć.
Stara piątka była i często nadal jest wołem roboczym niejednej jednoosobowej działalności gospodarczej. Model, dzięki któremu słowo "plastyka" już nigdy nie znaczyło dla większości fotografów jedynie przedmiotu szkolnego.
Ciągle żywa legenda.
rxr2 możesz podesłać jakiś repo (lub choćby fragment) cyknięty na twoich soniaczach?
Nie jesteś może z okolić Krakowa / Tarnowa?
Co by nie mówić, 5D było/jest w świecie fotografii tym, czym był pierwszy VW Golf w świecie motoryzacji.
I choć nie znoszę VW, to jednak pierwszą wersję Golfa chciałbym mieć... :)
@maggotsic to nie tak ze muszę mieć lekko pracowałem przez lata na 1D2n z zoomami po 1.2-1.7kg i daławło mi to 10punktów do męskości i 30punktów do pro wizerunku :)
@cube eh ... z tym całym pier#$# o celności i szybkości af zawsze było z każda puszką
jak miałem A900 to przecież iso max 1600 i ludzie z forum mówili CHŁOPIE gdzie ty tym będziesz robić? z tym iso to nic nie zarobisz:) potem jak miałem 5Dmk2 to przecież jeden z gorszych af to to samo.
A teraz jakoś jestem wstanie ustawić manualne szkło i wykonać poprawną ekspozycje nawet podczas presji czasu. Nie chce dorabiać ideologi ale mnie się tak dobrze pracuje.
@eclipsis myślę ze to nie miejsce na reklamę czy udostępnianie mojej strony www
ale tu masz przykład który mnie zainspirował do zmiany systemu.
człowiek co całe zycie robił w canonie i przeszedł na system E sony
link
proszę nie traktować mnie jako człowieka co namawia innych lub chwali sie nowym sprzętem wręcz odwrotnie mowie tylko ze lepiej zainwestować w ciekawe szkła nie ważne z jakiego systemu i podłączyć je do a7x
Ps może to przez to ze jestem "Głupi czy upośledzony" ale i tak nigdy nie pracowałem poza centralnym AF niezależnie od trybu. (własnie by na chwile nie stracić kontroli nad kadrem i nie żalić się na puszkę ze to niby ona spie@# fote.
@ abes to prawda. Można mówić ze to dobra lub zła puszka, ale prawda jest taka ze "Piątka" to prawdziwy osiołek roboczy i była z nami przez długie lata trochę sentymentu w każdym kto jej używał pozostaje.
Ja mam tak miłe wspomnienia z A900 te jej kanciaste kształty i braki wodotrysków zawsze będę mile wspominał.
rxr2, taa ten przykład slubu w kalifornijskim słońcu pokazuje że zwyczajnie sciemniasz i nie masz pojęcia o czym piszesz. Manualnie ostrzysz... spoko, niech ci będzie. Nie dziwię się że manualnie, bo aparat który w pomieszczeniu przy sztucznym oswietleniu łapie ostrosć 1-2sekundy jeżdżąc w te i we wte to nie jest sprzęt na którym można polegać i zwyczajnie nie da się tym strzelić innej foty niż pozowana. DSLR (na ten przykład stara 5-ka) nie ma problemu w takich sytuacjach. Boczne punkty też działają, tylko trzeba "umić". Focąc portrety z 85L polegałem przede wszystkim na skrajnych punktach AF i wszystko działało jak trzeba.
Dziesięć lat klekotania na służbie? Takie rzeczy potrafił tylko xud9a.
Jakoś mi się nie chce wierzyć w porzucanie systemów NiC. Oczywiście, są wyjątki. Ale one raczej jak to wyjątki potwierdzają regułę, jak jakaś fotografia, która musi spełniać określone warunki, to NiC. Przyznaję się, że poważnie przemyśliwuję co mi poradzono kilka razy zakup białej rury 70-200, aby zniknąć w tłumie innych nieszczęśników z białymi rurami, paskami z identycznymi napisami i czarnymi korpusami.
@baron13 - zawsze możesz kupić lens cover w kolorze czarnym, moro czy jakimkolwiek chcesz za mniej niż 100$. Niektórzy dostają orgazmu na samą myśl, że pokażą się i polansują białą L, a niektorzy wolą ją ukryć, ot chociażby dla świętego spokoju i na szczęście mają taką możliwość.
A co do paska to podepnij jakiś od Nikona, choć uważaj, bo wtedy niektórzy canonierzy nałożą na Ciebie ekskomunikę i skończy się wykładem i wyższości pasków C nad paskami N. ;)
Eh jak ja kocham teksty pokroju chlopie ten aparat w ciemnym pokoju ustawia af po sekundzie tym nie da się robić fot. Toc panna mloda porusza się przecież z prędkością 10m/s. Aczkolwiek z panna mloda uciekającą z kosciola to moglby być problem i pewnie ta wolna a7 bym jej nie uchwycil i PAN mlody by nie zaplacil za sesje i bankructwo murowane. Kiedyś ludzie tylko MF używali i patrz pan dalo się. A co do af w np a7, a6000 ludzie wezcie kiedyś ten aparat do ręki i porobcie tym fotki. Ok nie dorównuje on nikonowi d4 ale jednak przewyższa szybkością stare lustra.
Co do kolegi maggotsic nie dziwnie się tobie ze masz dolegliwości takie jakie masz. Chyba każdy by mial jak by co kilka dni po kilka godzin musialby focic 5kg sprzętem. Proponuje zainwestować w monopod. Co prawda mój sprzęt to waga piorkowa bo obiektyw 2 kg body 0,5kg i powiem szczerze, nie sprawia mi przyjemności bol reki na lonie natury ale cóż jedni lubią kotlety mielone a inni sojowe.
@rxr2
Odnośnie podanego linka to rzeczywiście, jaki aparat taki reportaż. "Ludzie stańcie razem i nie ruszajcie się, może będzie ostre zdjęcie i nie bójcie się, tam gdzie te mega dynamiczne ujęcia z powodu braku światła zajdą paskudą żółtaczką i szumem nie do wyciągnięcia da się je jako małe czarno-białe." Udanych i dynamicznych reportaży życzę- czegoś co się chce oglądać.
@Rafaelito
Hehe dokładnie!! Poza tym fotografowanie ślubu w takich warunkach pogodowych i sceneri to bułka z masłem i czysta przyjemność, zdjęcia same wychodzą dobre. Za to polskie warunki... ciemne kościoły pełne brzydkich złotych zdobień, a potem drewniane sale weselne oświetlone żarowym światłem, to są wyzwania.
Jeśli chodzi o a6000 to potwierdzam, tam AF działa rewelacyjnie, można nawet śmiało powiedzieć, że lepiej niż w większości DSLR, ze względu na procent trafionych fotek.