Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus Zuiko Digital 50 mm f/2.0 Macro ED - test obiektywu

13 sierpnia 2007
Arkadiusz Olech Komentarze: 6

4. Rozdzielczość obrazu

Poniższy rysunek pokazuje zależność wartości funkcji MTF50 od przysłony dla obiektywu testowanego na niewyostrzonych RAWach z Olympusa E-510. Oczywiście w trakcie testu, aparat stał na solidnym statywie, wyzwalany był z pilota wraz z aktywną funkcją wstępnego podnoszenia lustra, w tym przypadku ustawioną na 4 sekundy. Więcej o metodach testowych można przeczytać w artykule "Jak testujemy obiektywy?".

Olympus Zuiko Digital 50 mm f/2.0 Macro ED - Rozdzielczość obrazu


W kategorii rozdzielczości, sporo pochwał zdobył u nas ZD 3.5/35, który sięgał poziomu 48 lpmm. Powstawało zatem pytanie - jeśli "stałka" makro za 800 zł potrafi pokazywać takie ładne MTFy, co pokaże 2.0/50, który jest ponad dwa razy droższy? Wiadomo, że droższy być powinien, bo lepsze światło i szkło ED do podniesienia ceny zobowiązują. Ale czy oprócz tego dostajemy lepsze własności optyczne? Otóż bez wątpienia dostajemy. Obiektyw jest wybitnie ostry od maksymalnego otworu względnego począwszy, a dla f/4.0 sięga rekordowego poziomu 50 lpmm. Równie świetna sytuacja panuje na brzegu kadru, gdzie rozdzielczości są tylko nieznacznie gorsze od tych w centrum. To nie tylko zasługa świetnej optyki, ale także dodatkowy bonus stosunku boków 4:3. Można wręcz powiedzieć, że pracując z 2.0/50 ED, nie ważne jakiej wartości przysłony użyjecie i gdzie w kadrze umieścicie obiekt, to i tak jego obraz będzie wyjątkowo ostry.

----- R E K L A M A -----

Warto wspomnieć na koniec, że rekordowy wynik 50 lpmm był czymś czego do pewnego stopnia się spodziewaliśmy, bo Olympus E-510 mając 10 Mpix na małej matrycy 4:3 ma znacznie większe upakowanie pikseli niż np. Nikon D200 czy Canon 20D. Można więc dodać, że owe 50 lpmm odpowiada mniej więcej 46 lpmm na Nikonie D200 i 42 lpmm na Canonie 20D. Rachunki te, w żadnym stopniu nie zmieniają naszej oceny ZD 2.0/50, bo wyniki 46 lpmm na D200 i 42 lpmm na 20D, osiągały tylko najlepsze testowane na nich obiektywy.

Poniżej możemy jeszcze zobaczyć wycinek tablicy testowej, jaki możemy uzyskać fotografując w JPGach w standardowych ustawieniach aparatu, które powodują bardzo mocne wyostrzenie obrazu.

Olympus Zuiko Digital 50 mm f/2.0 Macro ED - Rozdzielczość obrazu