Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS 5D Mark II - test aparatu

5 lutego 2009
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 385

8. Zakres tonalny

Canon 5D Mark II ma analogiczną matrycę jak 1Ds Mark III. W nowym 5D rozszerzono zakres czułości, choć poziom szumu jest w obu aparatach podobny. Pomiary całkowitego zakresu tonalnego w tych dwóch aparatach nie pokazują znaczących różnic. W obu przypadkach zakres tonalny oscyluje w okolicach 7.5-8.0 EV.

Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny


Jeśli spojrzymy na dynamikę tonalną w 5D Mk II i 1Ds dla najlepszej jakości obrazu także zobaczymy zbliżone wyniki. Dla ISO 100 różnica wynosi 0.3 EV, co uznajemy za błąd pomiaru. Problem w tym, że wynik w okolicach 6.5 EV, dla czułości ISO 100, do rzucających na kolana nie należy. To w zasadzie jedyny mankament matrycy 5D Mk II jaki znaleźliśmy. Gdyby wartości zakresu były o 1.0-1.5 EV większe, nie mielibyśmy żadnych powodów do narzekań.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Analogiczne pomiary wykonaliśmy też na 10-megapikselowych sRAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Przeskalowanie zdjęć skutkuje zmniejszeniem szumu. Całkowity zakres tonalny nie zmieni się, ale dynamika tonalna wzrośnie właśnie dzięki zmniejszeniu się szumu. W ten sposób najbardziej zyskujemy na wysokich czułościach, bo tam dynamika spada. Pomiary pokazały, że w stosunku do normalnych RAW-ów, dynamika 10-megapikselowych sRAW-ów, wzrasta nawet o 1-2 EV.

Poniżej można zobaczyć jak to wygląda dla JPEG-ów. Sąsiednie pola tablicy różnią się o 0.3 EV, można więc szybko policzyć, że na plikach JPEG całkowity zakres tonalny jest równy około 6.7-7.0 EV.

ISO Granica bieli
50 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
100 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
200 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
400 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
800 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
1600 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
3200 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
6400 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
12800 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
25600 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
50 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
100 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
200 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
400 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
800 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
1600 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
3200 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
6400 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
12800 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
25600 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny


Jak zwykle wykonaliśmy nocne zdjęcia, by sprawdzić dynamikę tonalną. Stosowaliśmy czułości ISO 100 , 200 i 1600, przysłonę f/11 i czasy odpowiednio 30, 15 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.

Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny


100 ISO
0 EV
+4 EV
5D MkII
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
A900
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
1Ds MkIII
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
200 ISO
5D MkII
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
A900
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
1Ds MkIII
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
1600 ISO
5D MkII
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
A900
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
1Ds MkIII
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny


Niestety na naszym kościele zmieniono oświetlenie i nie jesteśmy już w stanie dobrze porównać obecnych zdjęć 5D i wykonanych jakiś czas temu Canonem 1Ds Mark III i Sony A900. Obszar w cieniu, który następnie zostaje przez nas prześwietlony o +4 EV, jest teraz niestety dużo jaśniejszy, co widać na powyższych wycinkach. W efekcie po korekcji o +4 EV otrzymujemy jaśniejszy i mniej zaszumiony obraz od tego co uzyskaliśmy dla 1Ds Mark III.

Oświetlenie obszaru, który korygujemy o -4 EV, także uległo zmianie i bezpośrednie porównanie do A900 i 1Ds jest trudne. Patrząc na zdjęcia można chyba uznać, że zachowanie dynamiki tonalnej w jasnych partiach obrazu jest zbliżone do tego co pokazuje 1Ds. Tak czy owak, należy wierzyć w nasze pomiary na zdjęciach w studio i wykresowi, jaki na ich podstawie wygenerowaliśmy. Jeśli występują różnice pomiędzy dynamiką tonalną nowego 5D a 1Ds, to są to różnice pomijalne. Oba aparaty prezentują ten sam, przyzwoity poziom.

100 ISO
0 EV
-4 EV
5D MkII
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
A900
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
1Ds MkIII
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
200 ISO
5D MkII
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
A900
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
1Ds MkIII
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
1600 ISO
5D MkII
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
A900
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
1Ds MkIII
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny