Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS 5D Mark II - test aparatu

5 lutego 2009
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 385

8. Zakres tonalny

Canon 5D Mark II ma analogiczną matrycę jak 1Ds Mark III. W nowym 5D rozszerzono zakres czułości, choć poziom szumu jest w obu aparatach podobny. Pomiary całkowitego zakresu tonalnego w tych dwóch aparatach nie pokazują znaczących różnic. W obu przypadkach zakres tonalny oscyluje w okolicach 7.5-8.0 EV.

Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny


Jeśli spojrzymy na dynamikę tonalną w 5D Mk II i 1Ds dla najlepszej jakości obrazu także zobaczymy zbliżone wyniki. Dla ISO 100 różnica wynosi 0.3 EV, co uznajemy za błąd pomiaru. Problem w tym, że wynik w okolicach 6.5 EV, dla czułości ISO 100, do rzucających na kolana nie należy. To w zasadzie jedyny mankament matrycy 5D Mk II jaki znaleźliśmy. Gdyby wartości zakresu były o 1.0-1.5 EV większe, nie mielibyśmy żadnych powodów do narzekań.


----- R E K L A M A -----

Analogiczne pomiary wykonaliśmy też na 10-megapikselowych sRAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Przeskalowanie zdjęć skutkuje zmniejszeniem szumu. Całkowity zakres tonalny nie zmieni się, ale dynamika tonalna wzrośnie właśnie dzięki zmniejszeniu się szumu. W ten sposób najbardziej zyskujemy na wysokich czułościach, bo tam dynamika spada. Pomiary pokazały, że w stosunku do normalnych RAW-ów, dynamika 10-megapikselowych sRAW-ów, wzrasta nawet o 1-2 EV.

Poniżej można zobaczyć jak to wygląda dla JPEG-ów. Sąsiednie pola tablicy różnią się o 0.3 EV, można więc szybko policzyć, że na plikach JPEG całkowity zakres tonalny jest równy około 6.7-7.0 EV.

ISO Granica bieli
50 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
100 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
200 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
400 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
800 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
1600 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
3200 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
6400 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
12800 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
25600 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
50 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
100 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
200 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
400 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
800 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
1600 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
3200 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
6400 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
12800 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
25600 Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny


Jak zwykle wykonaliśmy nocne zdjęcia, by sprawdzić dynamikę tonalną. Stosowaliśmy czułości ISO 100 , 200 i 1600, przysłonę f/11 i czasy odpowiednio 30, 15 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.

Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny


100 ISO
0 EV
+4 EV
5D MkII
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
A900
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
1Ds MkIII
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
200 ISO
5D MkII
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
A900
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
1Ds MkIII
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
1600 ISO
5D MkII
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
A900
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
1Ds MkIII
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny


Niestety na naszym kościele zmieniono oświetlenie i nie jesteśmy już w stanie dobrze porównać obecnych zdjęć 5D i wykonanych jakiś czas temu Canonem 1Ds Mark III i Sony A900. Obszar w cieniu, który następnie zostaje przez nas prześwietlony o +4 EV, jest teraz niestety dużo jaśniejszy, co widać na powyższych wycinkach. W efekcie po korekcji o +4 EV otrzymujemy jaśniejszy i mniej zaszumiony obraz od tego co uzyskaliśmy dla 1Ds Mark III.

Oświetlenie obszaru, który korygujemy o -4 EV, także uległo zmianie i bezpośrednie porównanie do A900 i 1Ds jest trudne. Patrząc na zdjęcia można chyba uznać, że zachowanie dynamiki tonalnej w jasnych partiach obrazu jest zbliżone do tego co pokazuje 1Ds. Tak czy owak, należy wierzyć w nasze pomiary na zdjęciach w studio i wykresowi, jaki na ich podstawie wygenerowaliśmy. Jeśli występują różnice pomiędzy dynamiką tonalną nowego 5D a 1Ds, to są to różnice pomijalne. Oba aparaty prezentują ten sam, przyzwoity poziom.

100 ISO
0 EV
-4 EV
5D MkII
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
A900
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
1Ds MkIII
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
200 ISO
5D MkII
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
A900
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
1Ds MkIII
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
1600 ISO
5D MkII
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
A900
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
1Ds MkIII
Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny Canon EOS 5D Mark II - Zakres tonalny
----- R E K L A M A -----

OFERTA NA BEZLUSTERKOWCE CANON

Canon R5 Mark II

20498 zł 18298 zł

Canon R6 Mark II

8998 zł 8098 zł

Canon EOS RP

3498 zł 3068 zł
SPRAWDŹ PEŁNĄ OFERTĘ SKLEPU!