Można było pomyśleć, że premiery Canona i Nikona w segmencie pełnoklatkowych bezlusterkowców zaszkodzą Sony. Nic bardziej mylnego. Japoński producent nie tylko, cały czas, ma największe udziały na rynku pełnoklatkowych aparatów z wymienną optyką, ale również właśnie uruchomił serwis przeznaczony dla profesjonalistów w kolejnych pięciu krajach (w styczniu 2019 we Włoszech, Francji, Belgii, Hiszpanii i Portugalii).
W 2012 zaczęła się nowa era dla firmy Sigma. Przy okazji odbywających się wówczas targów fotograficznych Photokina w Kolonii zaprezentowano bowiem trzy nowe linie obiektywów: A (Art), S (Sport) oraz C (Contemporary).
Od kilku lat mamy do czynienia z prawdziwą ofensywą niezależnych producentów optyki. Wraz z platformami crowdfundingowymi pojawiło się mnóstwo głównie manualnych obiektywów, często o ekstremalnych parametrach.
Do roku 2012 w kwestii klasycznych obiektywów stałoogniskowych fotografowie byli niejako skazani na instrumenty dwóch wiodących firm. Czerwony lub złoty pasek na obiektywie wiązał się co prawda z wysoką ceną, jednak można powiedzieć, że wraz z nią szła bardzo dobra jakość zastosowanej optyki.
Tokina w świecie bezlusterkowców zadebiutowała w styczniu 2017 roku z modelem FíRIN 20 mm f/2, przeznaczonym do aparatów Sony. Co ciekawe, był to model (w przeciwieństwie do lustrzankowych „szkieł” Tokiny) nie wyposażony w autofokus.
Miłośnik fotografii, który, w ramach realizacji swojej pasji zgromadził pokaźny zasób sprzętu, zawsze stoi przed wyborem, co ze sobą zabrać na daleki wyjazd fotograficzny. Przed podobnym dylematem stoją też uczestnicy naszych Fotomisji, bo nawet jeśli nie mają własnego sprzętu, zawsze pomocą służy jeden lub dwóch partnerów wyjazdu, którzy wypożyczą nam praktycznie wszystko ze swojej oferty.
Uważam, że świetnym pomysłem jest, abym to ja właśnie, jako wielbiciel mocno domkniętej przesłony w fotografii, zrecenzował nowe obiektywy M.ZUIKO PRO f/1.2 w systemie OLYMPUS. Zdarzało mi się fotografować w przeszłości, korzystając z niskich przysłon, kiedy przechodziłem etap fascynacji obiektywami manualnymi.
Wczoraj mieliśmy okazję wybrać się na polską premierę obiektywów Olympus M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO oraz Olympus M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO, która odbyła się w studio fotograficznym Las.
Od premiery modelu A7 w 2013 roku Sony nie zwalnia tempa, prezentując kolejne modele korpusów i obiektywów z mocowaniem FE. Dwa tygodnie temu rodzina „szkieł” przeznaczonych do pełnoklatkowego systemu FE powiększyła się o dwa produkty – szerokokątne 12–24 mm f/4 G oraz 16–35 mm f/2.
Z całą pewnością użytkownicy systemu Mikro Cztery Trzecie nastawieni na wykonywanie zdjęć zmiennoogniskowym teleobiektywem i potrzebujący szkła o dobrych parametrach optycznych nie mogą obojętnie przejść obok M.
Gdy system debiutuje na rynku, bardzo często pojawia się z ciemniejszymi obiektywami uniwersalnymi. W przypadku systemu Mikro 4/3 w wykonaniu Panasonika był to model Panasonic G VARIO 14-45 mm f/3.5-5.
Olympus PEN E-PL1 był moim pierwszym aparatem systemu Mikro Cztery Trzecie. Sięgnąłem po niego z myślą o fotografii podwodnej. Kitowy obiektyw z zestawu czyli M.Zuiko Digital 14–42 mm f/3.
Aby uniknąć nieporozumień muszę zacząć od nieco przydługiego wstępu. Wszystkie obiektywy dzielimy ze względu na długość ogniskowej na trzy grupy. Pierwszą z nich tworzą obiektywy standardowe. Długość ich ogniskowej powinna być równa przekątnej obrazu na matrycy, a nazwa mówi o tym, że świat widziany przez nie wygląda tak jak rejestrowany przez ludzkie oko.
Decydując się na zakup lustrzanki cyfrowej, na początku stoimy przed wyborem systemu, który najbardziej przypasuje naszym potrzebom i upodobaniom. Najczęściej zaczynamy od porównywania parametrów i funkcji aparatów, aktualnie będących w naszym zasięgu finansowym.
W cyklu „Legendarne obiektywy” tym razem prezentujemy całą rodzinę krótkoogniskowych obiektywów do makrofotografii firmy Nikon. Obiektywy te w ofercie firmy znajdowały się w latach 1961–2006, a więc przez prawie pół wieku! W tym odcinku zaprezentowane i omówione zostaną wszystkie bez wyjątku wersje Micro-Nikkora 55/3.