Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax K-S1 - test aparatu

Pentax K-S1
10 grudnia 2014
Maciej Latałło Komentarze: 62

1. Wstęp

Pentax K-S1 - Wstęp

Pentax K-S1 miał swoją premierę pod koniec sierpnia bieżącego roku. Jest to prosty, typowo amatorski model lustrzanki, przeznaczony raczej dla mało wymagających użytkowników, czy też początkujących miłośników fotografii. Spoglądając na starsze modele lustrzanek Pentax trudno wskazać jednoznacznie jego poprzednika. Samo oznaczenie testowanego Pentaksa nie sugeruje żadnego poprzedniego modelu, chociaż pod tym względem można by się zastanawiać, czy przypadkiem K-S1 nie jest następcą K-r. Ten ostatni jednak miał premierę aż 4 lata temu, zatem tak długi czas wydaje się temu przeczyć. Ponadto w międzyczasie, w ofercie Pentaksa pojawił się prosty model lustrzanki K-500. Jego premiera miała miejsce ponad rok temu, czyli według dzisiejszych zwyczajów w sam raz aby zaprezentować następcę tego modelu. W tym przypadku jednak zastanawiający może być brak konsekwencji w nazewnictwie.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Być może poszukiwanie poprzednika nie ma większego sensu, a K-S1 jest pierwszym modelem nowej serii. Może to sugerować na przykład obecna w nazwie cyfra 1. Mimo to wydaje nam się, że można chociaż pobieżnie porównać testowany apart z modelem K-500, bowiem charakteryzują się one podobnym stopniem zaawansowania. Spoglądając w specyfikacje obu aparatów zauważymy, że w niektórych kategoriach oferują te same rozwiązania. Wyposażono je między innymi w ten sam autofokus, czy system pomiaru światła. Oba oferując ten sam zakres czułości i mają wyświetlacze o takich samych parametrach. W pewnych aspektach jednak K-S1 przewyższa starszy model. Na jego pokładzie znalazła się nowa matryca o rozdzielczości 20 Mpix podczas gdy w K-500 oferuje 16 Mpix. Ponadto w testowanym modelu pojawił się nowy procesor obrazu PRIME MII. Z drugiej strony w niektórych aspektach jest na odwrót. Korpus K-500 jest większy (przez to wygodniejszy) i został wykonany z lepszych materiałów. Oferuje nieznacznie wyższą szybkość w trybie zdjęć seryjnych i lampę błyskową o większej liczbie przewodniej. W przeciwieństwie do K-S1 daje także możliwość wykonywania zdjęć z przedziałem czasu, czy filmów poklatkowych oraz oferuje funkcję wielokrotnej ekspozycji.

Pentax K-S1 - Wstęp

Skupmy się jednak na testowanym modelu. Wydaje nam się, że oferowane przez niego możliwości są wystarczające z punktu widzenia początkującego amatora fotografii. Warto się zatem dokładnie przyjrzeć, co w praktyce potrafi Pentax K-S1. Aby się tego dowiedzieć, wystarczy przeczytać kolejne rozdziały niniejszego testu. Zapraszamy serdecznie.

Aparat do testu udostępnił sklep Fotozakupy.pl, za co serdecznie dziękujemy.

Naszą procedurę testową można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Porównanie danych technicznych aparatu Pentax K-S1 z modelem K-500 oraz przykładowymi lustrzankami konkurencji dostępne jest tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Pentax
Model K-S1
Data premiery 2014-08-28
Liczba pikseli 20 Mpix
Dostępne rozdzielczości • JPEG:L(20M: 5472 x 3648), M(12M: 4224 x 2816), S(6M: 3072 x 2048)、XS(2M: 1920 x 1280)
• RAW:L(20M: 5472 x 3648)
Matryca 23.5 mm x 15.6 mm (APS-C) CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli: 20.42 Mpix,
• Aparat z usuniętym dolnoprzepustowym filtrem antyaliasingowym. Dzięki temu umożliwia on uzyskanie obrazów o jak największej rozdzielczości. Aparat obarczony większym ryzykiem wystąpienia efektu mory i zniekształceń kolorów. Możliwość włączenia funkcji symulującej działania filtru antyaliasingowego (poprzez mikro drgania matrycy).
Procesor obrazu PRIME MII
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF 2.0),
RAW (12bit), JPEG+RAW,
RAW skompresowany - pliki .PEF,
RAW nieskompresowany - pliki .DNG,
Rodzaje JPEG: Best/Better/Good
• Filmy: MPEG-4 AVC/H.264 (MOV)
Zakres ISO Auto, 100 - 51200 ISO w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV
Migawka Sterowana elektronicznie szczelinowa o pionowym przebiegu w płaszczyźnie ostrości,
30 s - 1/6000 s, z krokiem co 1/3 lub 1/2 EV, Bulb
Konstrukcja obiektywu Bagnet Pentax KAF 2,
Obsługiwane obiektywy z bagnetem Pentax KAF 3, KAF2, KAF, KA oraz K (z ograniczeniami), obsługa obiektywów z silnikami SDM
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.5
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo • Full HD (1920 x 1080, 30p/25p/24p)
• HD (1280 x 720, 60p/50p)
Długość filmów ograniczona do 25 min.
Wbudowany mikrofon stereo, możliwość ustawienia poziomu nagrywania dźwięku
Ogniskowanie Detekcja fazowa TTL, system SAFOX IX i+,
11-punktowy (9 punktów krzyżowych)
• Obszary AF: automatyczny wybór z 5 i 11 punktów, wybór strefy, poszerzony obszar (S, M, L), ręczny wybór, punktowy
• Tryby AF: Auto (AF-A), Pojedynczy (AF-S), Ciągły (AF-C), Manualny (MF)
• Zakres detekcji: od -1 do 18 EV (ISO 100)
• Asysta AF: wbudowana dioda LED
Pomiar światła TTL, w oparciu o czujnik 77-segemntowy
Tryby pomiaru:
• matrycowy,
• centralnie ważony,
• punktowy
Zakres pomiaru: od 0 do 22 EV (dla ISO 100, 50 mm f/1.4)
Ostrość od zależne od obiektywu
Balans bieli Auto, Multi Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (4 tryby), Lampa błyskowa, CTE
• Ustawienia własne wg wzorca,
• Ręczne ustawienie temperatury w Kelvinach (pamięć 3 ustawień),
• Korekcja balansu bieli (w 2 osiach A-B / G-M w zakresie +/-7 kroków)
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 5.0 EV z krokiem co 1/2 lub 1/3 EV
Bracketing: 2, 3 lub 5 klatek
Tryby HDR (High Dynamic Range)
Możliwość wielokrotnej ekspozycji
Programy Auto (Green), Program (P), Priorytet czułości (Sv), Priorytet przysłony (Av), Priorytet migawki (Tv), Priorytet migawki i przysłony (TAv), Manualny (M), Bulb (B), Flash X-Sync – blokada czasu synchronizacji lampy błyskowej na 1/180 sek (X) , Własny użytkownika (USER 1-3), Rejestracja filmów
• Efekty cyfrowe: zgaszony kolor, czysty ton, żywy, ciepły zgaszony, ekspresyjny, jednobarwny pogrubiony, czarno-biały pogrubiony, krosowany, vibrant, vintage, filtr podczerwony
Zdjęcia seryjne • Tryb szybki zdjęć seryjnych (H) - szybkość 5.4 kl./s,
maksymalnie 5 zdjęć w formacie RAW lub 20 zdjęć w formacie JPEG
• Tryb wolnych zdjęć seryjnych (M) - szybkość 3 kl./s
maksymalnie 8 zdjęć w formacie RAW lub 100 zdjęć w formacie JPEG
Lampa błyskowa Typu pop-up, P-TTL, liczba przewodnia 10 (ISO 100).
• Synchronizacja do 1/180s
• Korekcja siły błysku od -2 do +1 EV
• Kąt pokrycia błyskiem: ok. 28 stopni
• Tryby pracy: Auto, Ręczny (wł./wył.), Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja z długimi czasami migawki, Synchronizacja z drugą kurtyną migawki, Tryb błysku bezprzewodowego, Ręczna moc błysku
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2s lub 12s
Karta pamięci SD/SDHC/SDXC
Zgodne z USH-1, Eye-Fi, FLU
LCD • Stały, 3-calowy, kolorowy TFT LCD, 921.000 punktów
powłoki AR, regulacja jasności, nasycenia i kolorów
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo
Wizjer Pentapryzmatyczny, powiększenie: x0.95, pokrycie: ok. 100% kadru, korekcja dioptrii: od -2.5 do +1.5, punkt oczny: 22.3 mm od środka soczewki, matówka wymienna Natural-Brite-Matte III
Komunikacja i złącza • Uniwersalne złącze USB 2.0 (mikro-B)
• Wyjście HDMI typu D
• opcjonalnie zewnętrzny moduł GPS O-GPS1
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy D-LI109 (wydajność ok. 480 zdjęć - bez lampy błyskowej)
• opcjonalnie zasilacz sieciowy K-AC128
Akcesoria Akumulator litowo-jonowy D-LI109, ładowarka D-BC109, kabel AC, pasek, zaślepka wizjera, zaślepka złącza hot-shoe, zaślepka bagnetu, oprogramowanie Digital Camera Utility 5
Waga 498 g (bez akumulatora i karty pamięci)
ok. 558 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 120 mm x 92.5 mm x 69.5 mm
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Grip zaopatrzony w diody przekazujące informacje na temat aktualnego trybu pracy aparatu.
Ustawienia czasu światowego (dla 75 miast / 28 stref czasowych)