Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D5500 - test aparatu

Nikon D5500
8 kwietnia 2015
Maciej Latałło Komentarze: 56

1. Wstęp

Nikon D5500 - Wstęp

Mimo postępującej ekspansji bezlusterkowców, rynek lustrzanek – a w szczególności amatorskich – ma się wciąż całkiem nieźle. Przynoszą one producentom niemałe dochody, nic zatem dziwnego, że nie musimy zbyt długo czekać na premiery kolejnych modeli. Nikon D5300 ujrzał światło dzienne w październiku 2013 roku, a następca, czyli D5500, pojawił się w styczniu 2015 roku.

Nikon D5500 - Wstęp

Znakiem rozpoznawczym serii D5xxx jest odchylany wyświetlacz. Przez długi czas aparaty tej serii były jedynymi lustrzankami Nikona wyposażonymi w to udogodnienie. Opisywany w tym artykule Nikon D5500 jest z kolei pierwszą lustrzanką tej firmy oferującą dotykowy interfejs. Można by złośliwie powiedzieć „rychło w czas”, bowiem Canon wyposażył w tę funkcję EOS-a 650D, wypuszczonego na rynek już w połowie 2012 roku.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nikon D5500 - Wstęp

Skupmy się jednak na testowanym D5500. Zastosowano w nim – po raz kolejny zresztą – 24-megapikselowy sensor APS-C, pozbawiony filtra antyaliasingowego. Mamy także 39-polowy moduł AF, tryb seryjny 5 kl/s, filmowanie Full HD 60p/50p i transmiter Wi-Fi do komunikacji z urządzeniami mobilnymi. Konfiguracja ta nie różni się znacząco od poprzednika, choć zrezygnowano niestety z odbiornika GPS. Porównanie specyfikacji D5500 i D5300, a także kilku modeli konkurencji, można znaleźć tutaj. W kolejnych rozdziałach tego artykułu przyjrzymy się natomiast osiągom testowanego aparatu oraz funkcjom jakie oferuje. Zapraszamy do lektury.

Aparat do testów wypożyczył polski oddział firmy Nikon, za co serdecznie dziękujemy.

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe?”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Nikon
Model D5500
Data premiery 2015-01-06
Liczba pikseli 24 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 6000 x 4000 (NEF, JPEG)
• 4496 x 3000 (JPEG)
• 2992 x 2000 (JPEG)
Matryca 23.5 x 15.6 mm (DX) CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli: 24.78 Mpix,
mechanizm samooczyszczania matrycy za pomocą ultradźwięków,
zbieranie danych porównawczych dla funkcji usuwania kurzu (wymaga opcjonalnego programu Capture NX 2)
• Aparat bez optycznego filtra dolnoprzepustowego. Dzięki temu umożliwia on uzyskanie obrazów o jak największej ostrości, jednocześnie jednak obarczony jest większym ryzykiem wystąpienia efektu mory i zniekształceń kolorów.
Procesor obrazu EXPEED 4
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF 2.0), NEF (12 lub 14-bitowy, z kompresją), NEF+JPEG,
Rodzaje JPEG: Fine/Normal/Basic
• Filmy: MOV, H.264/MPEG-4 AVC
• Dźwięk: Liniowy PCM
Zakres ISO Auto, 100–25600 w krokach co 1/3 EV, dostępny automatyczny dobór czułości ISO
Migawka Sterowana elektronicznie szczelinowa o pionowym przebiegu w płaszczyźnie ostrości,
30 s–1/4000 s w krokach co 1/2 lub 1/3 EV,
Bulb (z opcjonalnym bezprzewodowym pilotem zdalnego sterowania ML-L3)
tryb T (wymaga pilota zdalnego sterowania ML-L3)
• funkcja cichego wyzwalania migawki
Konstrukcja obiektywu Z bagnetem Nikon F
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.5
obiektywy NIKKOR AF-S i AF-I: obsługa wszystkich funkcji,
inne obiektywy NIKKOR: z ograniczeniami
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Nie
Zapis wideo • 1920x1080 (Full HD 60p (progresywnie)/50p/30p/25p/24p) z szybkością 59.94, 50, 29.97, 25, 23,976 kl./s,
• 1280x720 (HD 60p/50p) z szybkością 59,94 lub 50 kl./s,
• 640x424 z szybkością 29,97, 25 kl./s,
Wbudowany mikrofon stereo lub opcjonalny mikrofon stereofoniczny (np. Nikon ME-1), możliwość regulowania czułości
Ogniskowanie Detekcja fazowa TTL, Nikon Multi-CAM 4800DX,
39 punktowy AF (w tym 9 czujników krzyżowych),
• Wybór pola AF: Jednopolowy AF, AF z dynamicznym wyborem pola (9, 21 lub 39 pól), śledzenie 3D, automatyczny wybór pola AF,
• Tryby napędu AF: Pojedynczy AF (AF-S), Ciągły AF (AF-C), Automatyczny dobór AF-S/AF-C (AF-A), Ręczne ustawianie ostrości (MF),
• Zakres detekcji: od −1 do +19 EV (ISO 100),
• Asysta AF: wbudowana dioda o zasięgu do 3 m,
• AF w trybie Live-view: wykrywanie kontrastu w dowolnej części kadru,
• Tryby AF w Live-view: AF z priorytetem ostrości twarzy, szerokie pole AF, normalne pole AF, AF ze śledzeniem obiektu
Pomiar światła System pomiaru ekspozycji TTL korzystający z 2016-pikselowego czujnika RGB
Tryby pomiaru:
•  Matrycowy: 3D Color Matrix II (obiektywy typu G/D),
•  Matrycowy: Color Matrix II (pozostałe obiektywy z procesorem),
• Centralny (75% czułości czujnika skupione na obszarze o średnicy 8 mm w centrum kadru),
• Punktowy (2,5% kadru, obszarze o średnicy 3.5 mm) na środku wybranego punktu AF,
Zakres pomiaru: Pomiar matrycowy lub centralny: od 0 do 20 EV, Pomiar punktowy: od 2 do 20 EV (dla F1.4, ISO 100)
Funkcja D-Lighting (Automatyczna, Bardzo wysoka, Zwiększona, Normalna, Umiarkowana i Wyłączona)
Ostrość od zależne od obiektywu
Balans bieli Auto, Światło słoneczne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (7 rodzajów), Lampa błyskowa,
• ustawienia własne wg wzorca,
• Korekcja i bracketing balansu bieli
Kompensacja ekspozycji • Kompensacja: +/-5 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV
• Bracketing: 3 klatki, w skoku co 1/3 lub 1/2 EV
• Braketing funkcji D-Lighting: 2 klatki
• Tryb HDR (szeroki zakres dynamiki)
Programy Auto, Auto bez błysku, automatyka programowa z fleksją programu (P), automatyka z preselekcją przysłony (A), automatyka z preselekcją czasu (S), Manualny (M),
• Programy tematyczne: portret, krajobraz, dziecko, zdjęcia sportowe, makro, portret nocny, krajobraz nocny, przyjęcie/wnętrza, plaża/śnieg, zachód słońca, zmierzch/świt, portret zwierzaka, blask świec, kwiaty, barwy jesieni, żywność,
• Efekty specjalne: noktowizor, szkic kolorowy, efekt aparatu zabawkowego, efekt miniatury, kolor selektywny, sylwetka, rozjaśnienie, przyciemnienie, malowanie HDR.
• System Picture Control: Standardowy, Neutralny, Żywy, Monochromatyczny, Portret, Krajobraz; możliwość zmiany wybranych ustawień; przechowywanie osobistych ustawień.
Zdjęcia seryjne • Zdjęcia seryjne wolne z szybkością 3 kl./s lub
• Zdjęcia seryjne szybkie z szybkością 5 kl./s (JPEG i 12-bitowe NEF/RAW) lub 4 kl./s (14-bitowe NEF/RAW).
• Fotografowanie z interwalometrem
Lampa błyskowa Typu pop-up, i-TTL, liczba przewodnia 12 (ISO 100), w trybie manualnym liczba przewodnia 12 (ISO 100) .
• Synchronizacja do 1/200s,
• Korekcja siły błysku od –3 EV do +1 EV w krokach co 1/3 lub 1/2 EV,
• Tryby pracy: Automatyczny, automatyczny z redukcją efektu czerwonych oczu, automatyczna synchronizacja z długimi czasami ekspozycji, automatyczna synchronizacja z długimi czasami ekspozycji i redukcją efektu czerwonych oczu, błysk wypełniający, redukcja efektu czerwonych oczu, synchronizacja z długimi czasami ekspozycji, synchronizacja z długimi czasami ekspozycji i redukcją efektu czerwonych oczu oraz synchronizacja na tylną kurtynkę migawki i synchronizacja na tylną kurtynkę migawki z długimi czasami ekspozycji, wyłączony
• Obsługa kreatywnego systemu oświetlenia firmy Nikon (CLS)
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2 s, 5 s, 10 s, 20 s; od 1 do 9 zdjęć
Karta pamięci Secure Digital (SD/SDHC/SDXC) zgodne ze standardem UHS-I
LCD uchylany, dotykowy i obrotowy, 3.2 calowy, kolorowy LCD TFT, 1 036 800 punktów, 100% pokrycia kadru, regulacja jasności, kąt widzenia do 170 stopni
• Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo
Wizjer Lustrzany, powiększenie: x0.82, pokrycie: ok. 95% w pionie i w poziomie, korekcja dioptrii: od -1.7 do +0.7, punkt oczny: 18 mm, matówka BriteView Clear Matte Mark VII typu B
Komunikacja i złącza USB 2.0 Hi-Speed / wyjście audio-wideo (PAL/NTSC), wyjście HDMI (typu C), wejście mikrofonu (stereo, minijack 3.5 mm)
• wbudowany moduł sieci bezprzewodowej Wi-Fi IEEE 802.11b/g
• opcjonalnie zdalne sterowanie poprzez przewód MC-DC2 lub za pomocą pilota WR-1 lub WR-R10,
• opcjonalnie odbiorniki GPS: GP-1/GP-1A
• obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge)
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy EN-EL14a (7.4 V, pojemność 1030 mAh)
• opcjonalnie zasilacz sieciowy: EH-5b, wymaga złącza zasilania EP-5A
Akcesoria Gumowa muszla oczna DK-25, pokrywka bagnetu korpusu BF-1B, akumulator jonowo-litowy EN-EL14a (z pokrywką styków), ładowarka MH-24 (adapter wtyczki dostarczany tylko w krajach lub regionach, w których jest wymagany; typ zależy od kraju, w którym produkt jest sprzedawany), pasek AN-DC3, kabel USB UC-E23, kabel audio-wideo EG-CP16
Waga • 420 g (bez akumulatora),
• ok. 470 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 124 x 97 x 70 mm
Dodatkowe informacje Polskie menu