Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-GX1 - test aparatu

6 czerwca 2012
Szymon Starczewski Komentarze: 29

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki, które otrzymaliśmy dla Panasonika GX1 prezentujemy na poniższym wykresie. Wartości zakresu tonalnego wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Pokazujemy również całkowity zakres tonalny, który został policzony z plików TIFF wywołanych programem dcraw przy współczynniku gamma równym jeden.

Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny

W tej kategorii wyniki GX1 nie zachwycają. Dla najlepszej jakości obrazu osiągnął on maksymalną wartość zakresu tonalnego na poziomie niecałych 5.5 EV. Z jednej strony, to minimalnie lepszy wynik niż w G3, ale wciąż słaby. Olympus E-P3 przy ISO 200 osiągnął 5.7 EV, a OM-D E-M5 niemal 6.6 EV. Panasonic GX1 nie jest też w stanie pobić w tej kategorii NEX-5N, który dla ISO 100 zanotował wynik na poziomie 6.7 EV i nawet przy ISO 200 jest wciąż lepszy od testowanego bezlusterkowca.


----- R E K L A M A -----

Zmniejszając wymagania dotyczące jakości obrazu dostajemy oczywiście wyższe wyniki. Mimo to jednak GX1 wypada w tej kategorii podobnie jak jego starszy brat G3, czyli raczej przeciętnie. Dla przykładu, przy stosunku sygnału do szumu na poziomie jeden, testowany aparat osiąga zaledwie 9.2 EV. Na tle Olympusa OM-D E-M5 (10.8 EV), czy Sony NEX-5N (11.6 EV) wynik ten jest wręcz słaby.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
160 Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny
200 Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny
400 Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny
800 Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny
1600 Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny
3200 Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny
6400 Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny
12800 Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
160 Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny
200 Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny
400 Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny
800 Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny
1600 Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny
3200 Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny
6400 Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny
12800 Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 160 i 1600, przysłonie odpowiednio f/20 i f/16 oraz czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołaliśmy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniliśmy o +4 EV oraz przyciemniliśmy o −4 EV. Wynik zapisaliśmy jako zdjęcia 24-bitowe.

Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny

160 ISO
0 EV
+4 EV
GX1
Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny
G3
Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny
1600 ISO
GX1
Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny
G3
Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny

Podczas rozjaśniania ciemnych partii obrazu GX1 zachowuje się podobnie jak jego starszy brat G3. Co prawda na oryginalnych zdjęcia szum w nowszym modelu wydaje się być niższy, ale jest on wciąż na tyle wysoki, że zarówno przy ISO 160, jaki 1600 praktycznie nie daje się odzyskać żadnych szczegółów.

Efekt przyciemniania jasnych partii obrazu również wygląda podobnie w przypadku obu aparatów. Pewną różnicę można zauważyć przy ISO 160, jednak może ona po części wynikać z nieco różnej jasności oryginalnych zdjęć.

160 ISO
0 EV
−4 EV
GX1
Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny
G3
Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny
1600 ISO
GX1
Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny
G3
Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GX1 - Zakres tonalny