Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Hasselblad H4D

Hasselblad H4D
26 września
2009 11:20

Hasselblad przedstawił nową serię cyfrowych lustrzanek średniego formatu oznaczoną symbolem H4D, stanowiącą rozwój systemu Hasselblad H. Pierwszym modelem z nowej serii jest aparat H4D-60, wyposażony w matrycę CCD o rozdzielczości 60 megapikseli. W H4D zastosowano innowacyjny system ustawiania ostrości True Focus z procesorem APL.

W ramach uroczystości upamiętniającej pierwsze załogowe lądowanie na Księżycu i wykonania tam pierwszej fotografii, 25 września 2009 roku podczas konferencji prasowej w Orlando, firma Hasselblad zaprezentowała nową serię lustrzanek oznaczoną jako H4D. Pierwszym modelem z nowej serii jest H4D-60, aparat wyposażony w matrycę DALSA CCD średniego formatu (o rozmiarze 40.2 x 53.7 mm) posiadającą rozdzielczość 60 megapikseli i czułość w zakresie ISO 50–800.

Hasselblad H4D
Hasselblad H4D-60

Prezentacja nowego aparatu H4D-60, zdaniem Christiana Poulsena, dyrektora generalnego Hasselblad, wyznacza początek nowego rozdziału w historii cyfrowych lustrzanek jednoobiektywowych średniego formatu. H4D-60 został wyposażony w system ustawiania ostrości True Focus z procesorem APL (ang. Absolute Position Lock), który ma zapewnić znacznie łatwiejsze i bardziej precyzyjne ustawienie ostrości profesjonalnym fotografom.

„Jesteśmy zachwyceni mogąc ogłosić wprowadzenie H4D”, mówił Poulsen. „Ten krok stanowi naturalną ewolucję naszego systemu H i ogólnie naszej strategii rozwoju fotografii”. Hasselblad chce zachęcić fotografów pracujących w formacie 35 mm do polepszenia jakości swojej pracy poprzez wykorzystanie profesjonalnych lustrzanek średniego formatu. Seria H4D zbudowana jest w oparciu o sprawdzoną platformę H3D w połączeniu z rewolucyjną technologią True Focus.

True Focus i APL
System ustawiania ostrości True Focus ma umożliwić poprawne ustawienie ostrości niezależnie od tego, czy obiekt na którym ma zostać ustawiona ostrość znajduje się w centrum, czy na brzegu kadru. Bez wielopunktowego systemu autofokusa, typowy aparat fotograficzny z automatyczną regulacją ostrości, potrafi poprawnie ustawić ostrość tylko dla obiektu który znajduje się w centrum fotografowanego obszaru. Gdy fotograf chce ustawić ostrość na obiekcie który znajduje się poza obszarem centrum, musi obrócić lekko aparat tak, aby fotografowany obiekt znalazł się w centrum, następnie zablokować ostrość i ponownie skomponować kadr. W szczególności, przy małych odległościach do fotografowanego obiektu czynność taka jest przyczyną błędnego ustawienia ostrości, ponieważ zmiana kąta, a przez to płaszczyzny ostrości obiektu w stosunku do płaszczyzny matrycy powoduje błędny pomiar odległości. Choć zmiana odległości nie jest duża, może powodować utratę idealnej ostrości.

Tradycyjnym rozwiązaniem tego problemu w większości lustrzanek jest wyposażenie aparatu w wielopunktowy czujnik AF. Czujnik ten pozwala fotografowi na wybranie punktu AF znajdującego się poza centrum, dzięki czemu możliwe jest poprawne ustawienie ostrości na obiekcie który znajduje się poza centrum kadru. Zdaniem Poulsena, takie wielopunktowe systemy AF często są niepraktyczne oraz mało elastyczne i tak naprawdę nie rozwiązują problemu. W związku z fizyczną konstrukcją lustrzanek jednoobiektywowych, punkty AF, które teoretycznie umieszczone są poza centrum, wszystkie znajdują się relatywnie blisko środka. Aby ustawić ostrość na obiekcie który znajduje się na brzegu kadru, fotograf nadal zmuszony jest do obrócenia aparatu, pomiaru ostrości i ponownej zmiany kadru, w rezultacie czego otrzymuje błędny wynik pomiaru.

Aby rozwiązać ten problem, Hasselblad zastosował nowoczesne czujniki pochylenia do pomiaru prędkości kątowej w połączeniu z nowym procesorem APL - Absolute Position Lock, które łącznie stanowią podstawę systemu True Focus. Procesor APL dokładnie zapamiętuje ruch aparatu podczas każdej zmiany kadru, a następnie wykorzystuje te pomiary do wyliczenia niezbędnych poprawek ostrości, które przekazuje w formie poleceń do silnika AF obiektywu. Procesor APL dokonuje obliczeń za pomocą zaawansowanych algorytmów i wykonuje niezbędne korekty ostrości w tak szybkim czasie, aby nie powodowało to opóźnienia migawki. Firmware H4D umożliwi w przyszłości poprawną komunikację w zakresie precyzyjnego ustawiania ostrości z wszystkimi obiektywami HC/HCD.

System True Focus w H4D może być używany po naciśnięciu do połowy przycisku migawki lub gdy aparat jest w trybie ręcznego ustawiania ostrości, poprzez przycisk zdefiniowany przez użytkownika. Obecnie jest to pierwsza wersja systemu True Focus, która koryguje tylko niewielkie poziome i pionowe zmiany położenia aparatu i nie potrafi poprawnie skorygować większych poprzecznych ruchów aparatu podczas zmiany kompozycji kadru.

Technologie True Focus i APL zdaniem dyrektora Poulsena stanowią krok milowy w strategii rozwoju cyfrowych lustrzanek Hasselbla. Są rezultatem wielu lat prac projektantów i mają pozwolić fotografowi na skoncentrowanie się na kompozycji kadru i kreatywnym wykorzystaniu głębi ostrości.

Hasselblad H4D
Oprogramowanie Phocus 2.0

Szybsze oprogramowanie, krótszy czas nauki
Wraz z H4D oferowane będzie także nowe oprogramowaniem do edycji obrazu Phocus 2.0. Nowy interfejs użytkownika programu ma radykalnie ograniczyć czas niezbędny do jego nauki. Funkcjonalność programu nie została obniżona, jednak w Phocus 2.0 dopasowano lub polepszono prędkość, funkcjonalność i przydatności funkcji, które można znaleźć w programach takich jak: Lightroom, Aperture, czy Capture One.

Wśród wielu funkcji zastosowanych się w H4D, jest także funkcja Hasselblad Natural Color Solution (HNCS), która zapewnia spójne odwzorowanie kolorów przy użyciu jednego profilu kolorów i cyfrowej korekcji obiektywów (DAC). DAC poprawia każde zdjęcie zrobione przy użyciu obiektywów HC/HCD poprzez usunięcie dystorsji, winietowania i aberracji chromatycznych.

Kolejnym modelem z serii H4D ma być aparat H4D-50 wyposażony w matrycę o rozdzielczości 50 megapikseli. Ma on zastąpić w sprzedaży model H3DII-50.

Hasselblad H4D
Hasselblad H4D-60

Hasselblad H4D-60 będzie dostępny od listopada 2009 roku w cenie 28.995 Euro. Dostawy H4D-50 rozpoczną się w pierwszym kwartale 2010 roku, a jego cena będzie wynosiła 19.995 Euro. Aparaty H3DII-50 które zostaną zakupione w okresie do 1 kw. 2010 będą mogły zostać bezpłatnie dostosowane do standardu H4D-50.


Komentarze czytelników (34)
  1. radek_z
    radek_z 26 września 2009, 11:28

    Łeee.... i nie ma możliwości kręcenia filmów :)

  2. 26 września 2009, 11:32

    a jakiej wielkości jest matryca?

  3. kubek
    kubek 26 września 2009, 11:42

    to jest sredni format czyli 35mm

  4. 26 września 2009, 11:53

    to ciekawe co mówisz.

  5. photolo
    photolo 26 września 2009, 11:55

    do kubek: jeżeli dla Ciebie 35mm to średni format to Ty już lepiej nic nie pisz tylko poczytaj :), a aparat... boski tylko gdzie w Polsce znaleźć takie zlecenia żeby zarobił na siebie :)... no chyba, że... dzisiaj kumulacja 25000000... :) Pozdrawiam, photolo.

  6. wercio
    wercio 26 września 2009, 11:56

    Sensor ma 40,2 x 53,7 mm. ISO 50 - 800.

  7. kamil*
    kamil* 26 września 2009, 11:57

    35mm szerokości to format małoobrazkowy.
    60mm szerokości to format średnioobrazkowy.

  8. 26 września 2009, 12:02

    kamil* , też nie do końca.
    dla Leici 30x45 to już średni format ;]

  9. 26 września 2009, 12:36

    photolo, taki sprzet sie zwykle wypozycza sie na konkretneprojekty, 1-2 tys z dzien zdjeciowy. Chyba ze studio ma duzy przerob to trzyma to na stanie. Wbrew pozorom to sie zwraca. To nie jest zabawka zeby dorywczo wesela robic... ;)

  10. archangelgabrys
    archangelgabrys 26 września 2009, 12:46

    oj, nowy Pentax 645D nie będzie miał łatwo... ale może mieć tą siłę przebicia, że matryca będzie miała fizyczną wielkość standardu średnioformatowego 6cm x 4.5cm, w momencie gdy Hassel, Leica i Mamiya są mniejsze.

  11. dżony
    dżony 26 września 2009, 12:56

    ależ te aparaty są brzydkie :D
    ale robią fachura zdjęcia ! :)

  12. letrel
    letrel 26 września 2009, 13:29

    Ciekawe czy ma funkcje wykrywania twarzy :-)

  13. AM
    AM 26 września 2009, 13:37

    Hasselblad sie przerazil. Dobrze, bo poza mp zaproponowal cos ciekawego.
    Sensory nadal od Kodaka?

  14. goltar
    goltar 26 września 2009, 14:10

    Sensor taki jak pisze wercio: DALSA, 40.2 x 53.7 mm, ISO 50 - 800, uzupełniłem w newsie.

  15. jaad75
    jaad75 26 września 2009, 14:51

    @archangelgabrys, 645D też ma mieć cropowany sensor - chyba, że coś się ostatnio zmieniło, ale bardzo wątpliwe. Poza tym to nie ta klasa i liga cenowa - Pentax ma kosztować poniżej $10K.

  16. mszczyrek
    mszczyrek 26 września 2009, 15:03

    Pentax ma szanse jesli bedzie bardzo tani (w cenie D3X, 1Ds III). Sam bym sie skusil na niego w tej cenie.

  17. tomek__
    tomek__ 26 września 2009, 16:05

    naskoczyliście na kubka,a ale chyba nie zrozumieliście ironii;

  18. maziek
    maziek 26 września 2009, 16:20

    "System ustawiania ostrości True Focus ma umożliwić poprane ustawienie" - no i nie wiem, czy poprawne, czy popaprane.

  19. michalab
    michalab 26 września 2009, 16:21

    poprane ustawianie ostrości x2 - to chyba nie najlepsze?

  20. K8v8M
    K8v8M 26 września 2009, 16:41

    co za kosmiczna bzdura z tym AF. W porównaniu z jednym centralnym punktem to może i jest jakiś postęp, ale mogli się jednak chłopaki wysilić i zrobić normalny wielopunktowy AF,a nie czary mary z przekadrowywaniem.

  21. ciekawus
    ciekawus 26 września 2009, 16:56

    Dla mnie brzydal. Obiektyw wręcz obleśny. Wzorniczo przypomina narzędzia firmy Topex. Szkoda, że nie zachowali zgodności wyglądu z historycznymi lustrzankami na film, tak jak robi to Leica z serią M. Fuj!

  22. MMJP
    MMJP 26 września 2009, 20:29

    A wie może ktoś z Was o co chodzi z rozmiarami matryc ogólnie w cyfrówkach? Mam na myśli to że pierwsze lustrzanki miały matryce aps dopiero potem pojawiły się małoobrazkowe, które teraz są postrzegane jako luksusowe, a przecież za czasów analogowych ten format był absolutnym minimum, nawet amatorzy żadko decydowali się na aps. No i to samo z większymi formatami, jeśli się nie mylę to matryca z H4D jest największą jaka do tej pory pojawiła się u Hasselblada i chyba dopiero teraz można ją nazwać "645". Domyślam się, że to kwestia jakiegoś ograniczenia technologicznego, ale nie wiem o co konkretnie chodzi?

  23. 26 września 2009, 20:32

    MMJP głównie chodzi o koszt wyprodukowania takiej matrycy AFAIK. w mniejszej matrycy jest mniejsze prawdopodobieństwo odrzucenia z powodu wady. im wieksza matryca tym wieksze prawdopodobienstwo na odrzut i jednoczesnie wiekszy koszt produkcji pojedynczego ukladu.

  24. Bucefal00
    Bucefal00 26 września 2009, 22:45

    Dobrze prawi teh4esz, na jednym waflu krzemowym zawsze znajdzie się co najmniej kilka błędów. Im mniejsze wycinasz fragmenty (mniejsze pojedyncze matryce) tym więcej sztuk będzie działać poprawnie i więcej ich możesz sprzedać. Wraz z poprawą procesów produkcyjnych udaje się uzyskać więcej większym matryc z jednego wafla z stąd obserwujemy inwazje tańszych FF...

  25. amv
    amv 26 września 2009, 22:53

    ciekawus,hehe podzielam Twoje spostrzeżenia ;D

  26. photolo
    photolo 27 września 2009, 00:00

    do sobi3: :) doskonale wiem w jaki sposób wykorzystuje się taki sprzęt, problem w tym, że chętnych do pożyczania wbrew pozorom też niewielu, weź pod uwagę, że jest w Polsce parę osób, które już w ten sposób zarabiają pożyczając np. same ścianki cyfrowe tudzież starsze modele H... Kolejna sprawa... z pożyczaniem sprzętu jest tak jak ze skrzynią biegów w samochodzi, jeśli używa jej kilka różnych osób... wiadomo... wystarczy spojrzeć w jakim stanie są obiektywy z wypożyczalni Sigma ProCentrum, Sigma to duża firma i zamortyzują to sobie, a w tym przypadku... obstaję przy swoim Polska to nie rynek na taki sprzęt nawet w takiej formie użytkowania... Pozdrawiam, photolo. P.S. w lotto niestety nie wygrałem... :(

  27. wercio
    wercio 27 września 2009, 07:57

    Tylko, że taki sprzęt pożyczają profesjonaliści. W Sigmie pożyczają różne osoby. A taki sprzęt mogą kupować duże agencje reklamowe, redakcje dużych pism o modzie.

  28. 27 września 2009, 11:33

    photolo - Takiego sprzętu nie wypożycza wujek Roman na weekendową wycieczkę. Wypożyczają go zawodowcy. Jak ktoś płaci 2 tyś za dzień zdjęciowy to wie jak się obchodzić z takim sprzętem.

  29. 27 września 2009, 11:38

    ciekawus - To jest aparat którym zarabia się pieniądze. Nie musi mieć oldskul-owego designu dla kolekcjonerów jak Leica. W sprzęcie dla profesjonalistów wygląd nie ma znaczenia, liczy się funkcjonalność i niezawodność. Do lansu kupuje się Pentaksa z kryształami Swarovskiego.

  30. krzys13k
    krzys13k 27 września 2009, 15:03

    To ja zakładam wypożyczalnię sprzętu foto. Będę zarabiał, a i przy okazji będę mógł porobić zdjęcia średnim formatem dla zabawy ;)

  31. thorgal
    thorgal 27 września 2009, 22:11

    Ja to juz teraz moge wypozyczac...D90 :)

  32. komarr
    komarr 28 września 2009, 01:38

    mogły by się tak nie psuć...

  33. lpv
    lpv 28 września 2009, 08:16

    Borat - żyjesz w dziwnym świecie. Znajomi wypożyczyli na tydzien jacht za 8 tys zielonych, a do kotleta pstrykają alphą 900. Kolega ma na imię Stanisław, a nie Roman co prawda, ale nie widzę problemów żeby wypożyczył sobie coś za 2 tys na dzień ;)

  34. toughluck
    toughluck 28 września 2009, 18:38

    @archangelgabrys: Pełny rozmiar 645 to 56x42 mm, nie 60x45.

    Do niedawna Hasselblad miał rozmiar matrycy 48x36 mm, udawali że to nowa "pełna klatka średnioformatowa", za co spotkali się z krytyką. Teraz nadrabiają straty, ale zaznaczyli, że część obiektywów może winietować.

    Natomiast Pentax 645D był na początku projektowany pod matrycę 44x33 mm, łącznie z nowym 55-milimetrowym standardem. Oczywiście mogą zarzucić ten pomysł i na pewno wyjdzie im to na dobre, ale póki co nie masz co liczyć na "pełny rozmiar 645" -- to Pentax jest zależny od producentów matryc, nie odwrotnie.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.