Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-LF1 - test aparatu

2 września 2013

5. Jakość obrazu JPEG

LF1 oferuje zapis zdjęć w następującej podstawowej rozdzielczości:

  • 4000×2248 (16:9),
  • 4000×3000 (4:3),
  • 4000×2672 (3:2),
  • 2992×2992 (1:1).
Pliki są zapisywane na karcie pamięci w formatach:
  • JPEG,
  • RAW,
  • RAW+JPEG.
Zdjęcia JPEG możemy zapisać, korzystając z 2 poziomów kompresji: standardowej oraz wysokiej.

Dostępne są też opcje następujących trybów koloru:

  • standard,
  • żywe barwy (w trybie iA zamiennie z „happy”),
  • monochrom,
  • sepia.
Nie mamy możliwości wpływania na zachowanie tych profili.

----- R E K L A M A -----

Panasonic Lumix DMC-LF1 - Jakość obrazu JPEG

Aparat także nie daje kontroli nad procesu odszumiania zdjęć, a tym samym skutecznie uniemożliwia przeprowadzenie testu zasięgu działania opcji wyostrzania i odszumiania.

Balans bieli

Aparat LF1 umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • Auto,
  • Światło dzienne,
  • Pochmurnie,
  • W cieniu,
  • Żarówka,
  • Niestandardowy (ustawienia według wzorca),
Dodatkowo mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski), o ile nie korzystamy z trybu koloru monochrom lub sepia.

Panasonic Lumix DMC-LF1 - Jakość obrazu JPEG

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 16.3 113.7
Słoneczny dzień Auto 18.6 118
Zacienienie Zacienienie 15 120.6
Zacienienie Auto 12.8 114.9
Zachmurzenie Zachmurzenie 22 124.3
Zachmurzenie Auto 21.8 125.2
5500K Auto 22.5 122.3
Żarówki Żarówki 16.7 104.4
Żarówki Auto 18.7 110.8

W porównaniu do innych źródeł światła aparat stosunkowo dobrze sobie radzi przy świetle żarowym, szczególnie gdy użyjemy dedykowanej nastawy. To jedyna dobra wiadomość, gdyż w wypadku innych typów oświetlenia wartości błędu są dość wysokie, za wyjątkiem sytuacji, gdy fotografujemy w cieniu i zdajemy się na automat. W tym wypadku wynik 12.8 jest najmniejszym błędem kolorystyki. Ponieważ jednak wykonane zdjęcia przykładowe nie wyglądają źle pod względem kolorystyki, należy uznać, że celem producenta nie było matematyczne odwzorowanie, a jedynie sprawienie, by kolor był przyjemny dla oka.

Analizując dane przedstawione w tabeli, widzimy też, że LF1 ma tendencję do przesycania kolorów. Nie jest ona duża, średnia odchyłka saturacji dla wszystkich pomiarów wynosi +17%.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DMC-LF1 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LF1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Słoneczny dzień
Panasonic Lumix DMC-LF1 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LF1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DMC-LF1 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LF1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Zacienienie
Panasonic Lumix DMC-LF1 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LF1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DMC-LF1 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LF1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Zachmurzenie
Panasonic Lumix DMC-LF1 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LF1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DMC-LF1 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LF1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Żarówki
Panasonic Lumix DMC-LF1 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LF1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DMC-LF1 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LF1 - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Panasonic Lumix DMC-LF1 - Jakość obrazu JPEG

Wykres nie nosi jakichkolwiek znamion regularności czy naturalności. Widać za to, że programiści dość mocno ingerowali w dane z matrycy, by wytworzyć obraz. Po części może to być powiązane ze stosunkowo szerokim zakresem korekcji wad obiektywu, o którym pisaliśmy w poprzednim rozdziale. Patrząc na wyniki pomiaru szumu, należy uznać, że zakłócenia te są dość dobrze kontrolowane przez oprogramowanie. Do wartości ISO 6400, która jest ostatnią kalibrowaną wartością, średni poziom szumu wynosi 2.2% – to bardzo mała wartość. Użytkownicy wykorzystujący format JPEG powinni być bardzo zadowoleni z niskiego poziomu szumu.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG.

Panasonic Lumix DMC-LF1 - Jakość obrazu JPEG


Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list czułość oraz odpowiednie modele przetestowanych aparatów, dla których mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Trzeba przyznać, że szum nawet na wysokich czułościach ISO nie jest widoczny. Niestety – tak samo jak detal. Jest to swoiste potwierdzenie efektywności procesu odszumiania zdjęć wykonywanego przez aparat. Charakterystyka obrazu bardzo przypomina tę, którą oferuje aparat Fuji XF1. Można powiedzieć, że oba aparaty idą ramię w ramię. Pochwalić należy jakość obrazu, przede wszystkim do wartości ISO 800 – zdjęcia usatysfakcjonują użytkowników, szczególnie gdy nie będą mocno przycinane. Gdy jednak chcemy uzyskać większe odbitki (np. 15×20 cm) oraz korzystać z wyższych czułości, okazać się może, że aby oddać szczegóły na fotografii, nie obędzie się bez wyostrzania.