Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-GF7 - test aparatu

1 kwietnia 2015
Szymon Starczewski Komentarze: 53

5. Balans bieli

Panasonic GF7 oferuje następujące tryby balansu bieli:
  • Auto,
  • Dzień słoneczny,
  • Dzień pochmurny,
  • Cień,
  • Światło żarówki,
  • Lampa błyskowa,
  • Ustawienie według wzorca bieli 1, 2,
  • Temperatura barwowa.

Temperaturę barwową możemy zmieniać w zakresie od 2500K do 10000K z krokiem 100K. Przy każdej nastawie istnieje również możliwość dodatkowej regulacji balansu bieli poprzez tablicę kolorów G-M (zielony–magenta), B-A (niebieski–bursztynowy), a w każdym z kierunków mamy do dyspozycji 9-stopniową skalę. W tym samym oknie możemy również aktywować bracketing balansu bieli. Dostępne ustawienia to ±1, ±2 lub ±3 jednostki w pierwszej lub drugiej skali.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.


----- R E K L A M A -----

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 4.7 108.9
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 5.04 108.4
Pochmurny dzień Auto 4.42 106.2
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 5.96 109.2
3000K Auto 19.4 128.5
3000K Żarówki 5.74 107
3000K 3000K 6.11 105.7
5500K Auto 5.31 117.5
5500K 5500K 5.83 118.9
Lampa błyskowa Auto 7.42 101.5
Lampa błyskowa Lampa błyskowa 7.64 101.7

Z pracą balansu bieli w GF7 nie ma większych problemów. Tryb automatyczny przy naturalnym oświetleniu daje błędy koloru na rozsądnym poziomie, nierzadko nawet niższym niż ustawienia dedykowane. Tradycyjnie problem pojawia się przy świetle żarowym, dla którego automatyczny balans bieli daje obraz o wyraźnie ciepłym zabarwieniu, a to przekłada się oczywiście na sporą wartość błędu koloru. W tej sytuacji najlepiej skorzystać z ustawienia dedykowanego żarówkom. Co ciekawe, wybranie odpowiedniej temperatury barwowej daje nieznacznie wyższy błąd w tej sytuacji. Wciąż jednak jego poziom można uznać za zadowalający. Nieco niższych błędów oczekiwaliśmy w przypadku lampy błyskowej, jednak trzeba przyznać, że wyniki nie są złe w tym przypadku.

Na podstawie powyższej tabelki można stwierdzić, że aparat ma tendencję do przesycania kolorów. We wszystkich przetestowanych przypadkach parametr nasycenia przekracza 100%. W typowych warunkach oświetleniowych przesycenia nie są jednak niepokojąco wysokie.

Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GF7 - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GF7 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GF7 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GF7 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GF7 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GF7 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GF7 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: auto
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GF7 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GF7 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GF7 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: lampa błyskowa
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Balans bieli Panasonic Lumix DMC-GF7 - Balans bieli