Optyczne.pl

Partnerzy





proclub.pl - Profesjonalny Sklep Fotograficzny, Profesjonalny Sklep Foto, Sklep Fotograficzny, Sklep Foto, Sklep wideo, Sklep video, sprzęt Foto, sprzęt Fotograficzny, sprzęt video, sprzęt wideo, produkty fotograficzne, produkty Foto, produkty video, produkty wideo, akcesoria Foto, akcesoria fotograficzne, akcesoria video, akcesoria wideo, kamery video, kamery wideo, Aparaty fotograficzne, aparaty cyfrowe, kamery cyfrowe, Lustrzanki, bezlusterkowce, obiektywy zoom, Macro, Makrofotografia, Monitory, filtry, filtry Foto, filtry fotograficzne, filtry video, filtry wideo, wypożyczalnia sprzętu Foto, CPS, Macro fotografia, warsztaty fotograficzne, szkolenia, studio fotograficzne, wyposażenie studia,  zdjęcia, fotografia, kamera gopro, Hero Black, phantom, phantom 2,  full Frame, Canon, Sony, Panasonic, Olympus, Pentax, Nikon, Leica, Fujifilm, 
Lumix, Alfa, Sandisk, Hoya, Lowepro, Zoom, PowerShot, Ixus, EOS, Cinema, Legria, pełna klatka, Manfrotto, statywy, torby fotograficzne, torby Foto, torby video, torby wideo, futerały fotograficzne, plecaki fotograficzne, oświetlenie studyjne, GoPro, dji, Hero, ilce, Eizo, spiker, tamron, Zeiss, Tokina, gh4, om-d, lumix, dron, qadrotopter,  akcesoria, pen, nex, obiektywy, aparaty, kamery, zdjęcia, LensPen, Canon akcesoria, Sony akcesoria, Panasonic akcesoria, Olympus akcesoria, Leica akcesoria, Fujifilm akcesoria, Pentax akcesoria, Nikon akcesoria, GoPro akcesoria, karty pamięci.

Artykuły

Jak testujemy cyfrowe aparaty kompaktowe?

5 maja 2006
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 3

1. Metody pracy

Testowanie aparatów cyfrowych wykonujemy głównie w warunkach studyjnych. Fotografujemy tablice testową ISO 12233, tablicę dystorsji, tablicę szarości Kodak Q-13 oraz tablicę kolorów GretagMacbeth. Zdjęcia tablic testowych odbywają się w ściśle kontrolowanych warunkach studyjnych. Stosujemy się do następujących zasad:
  • aparat jest umieszczony na stabilnym statywie
  • migawka jest wyzwalana za pomocą elektronicznego wężyka spustowego lub funkcją timera z opóźnieniem ekspozycji tak aby zminimalizować drgania przy wciskaniu spustu migawki
  • zdjęcia są zapisywane w formacie RAW (jeśli aparat ma taką możliwość) i w najlepszej jakości JPEG-u
  • tablice są oświetlone dwoma profesjonalnymi lampami studyjnymi zawierającymi żarówki o mocy 500 W i dającymi światło o temperaturze barwowej 5000 K

Dodatkowo fotografowana jest:

  • scenka, co ma na celu wizualizację możliwości aparatu
  • dioda, służąca do pomiaru komy i astygmatyzmu
  • biała, jednolicie oświetlona powierzchnia do pomiaru winietowania

Oprócz opisu ogólnego wyglądu, staramy się przedstawić fakty związane z wyglądem i użytkowaniem, optyką oraz własnościami matrycy aparatu. Dokładne metody i kryterium oceniania tych punktów opisujemy w kolejnych rozdziałach.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


W przypadku prostych aparatów kompaktowych, w których nie ma możliwości zapisu zdjęć w formacie RAW i/lub mamy do czynienia z innymi ograniczeniami funkcjonalności, stosujemy uproszczoną procedurę. Aparaty różnych producentów o podobnych parametrach są wtedy testowane w teście zbiorczym obejmującym zwykle 4-5 modeli, co umożliwia ich bezpośrednie porównanie ze sobą w powtarzalnych i kontrolowanych warunkach.

W takiej sytuacji nie fotografujemy tablic testowych na wszystkich ogniskowych lecz głównie prostą scenkę studyjną. Stosujemy domyślne parametry producenta i tryb P (w związku z tym że część kompaktów nie pozwala w pełni sterować przysłoną, a także dlatego, że w przypadku tego typu instrumentów głównym ograniczeniem jakości obrazu jest szum). Najczęściej używamy wtedy odpowiednika ogniskowej 50 mm. W ramach potrzeb danego testu wykonywane są jeszcze scenki plenerowe, które pokazują zachowanie testowanych aparatów na szerokich kątach widzenia i zakresie tele, przez co pozwalają ocenić występowanie takich wad jak aberracja chromatyczna, odblaski czy dystorsja (a raczej tego jak radzi sobie z nimi oprogramowanie aparatu).



Poprzedni rozdział