Nikon Nikkor AF-S Fisheye 8-15 mm f/3.5-4.5E ED - test obiektywu
5. Aberracja chromatyczna i sferyczna
Aberracja chromatyczna
Poniższe zdjęcia wyraźnie pokazują, że Nikkor 8-15 mm nie ma żadnych zauważalnych problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Nawet na maksymalnym otworze względnym, w obszarach dalekich od środka głębi ostrości, można dojrzeć tylko bardzo nieznaczne zabarwienie obrazu.
Sprawdźmy teraz jak wygląda korygowanie poprzecznej aberracji chromatycznej. Przebiegi tej wady dla ogniskowych 8, 12 i 15 mm są zaprezentowane na poniższym wykresie.
Spore problemy widać tylko dla najkrótszej ogniskowej, gdzie mamy wyniki w okolicach 0.15%, a to oznacza poziom duży. Wraz ze wzrostem ogniskowej aberracja spada - dla 12 mm trzyma się okolic 0.11%, a dla 15 mm zmniejsza się do granicy wartości małych i średnich.
W tej kategorii Nikkor wypada troszkę lepiej od Canona, który w zakresie 8-12 mm pokazywał wyniki z przedziału 0.13-0.15%, natomiast dla 15 mm wyższe od Nikona wyniki w okolicach 0.11-0.13%.
Nikon D500, RAW, 8 mm, f/4.0 | Nikon D500, RAW, 15 mm, f/11.0 |
Aberracja sferyczna
Pierwsze zdjęcia w niniejszym rozdziale, nie pokazują efektu pływania ogniska. Pomimo dużej głębi ostrości dawanej przez testowany obiektyw, udało nam się uzyskać rozsądnej wielkości krążki światła zarówno przed, jak i za ogniskiem.Pewne różnice w ich rozkładzie światła daje się zauważyć, ale nie jest to efekt duży.
Oba te zjawiska oraz fakt, że obiektyw w centrum kadru prezentuje dobrą jakość obrazu już od maksymalnego otworu względnego począwszy, pozwalają nam twierdzić, że Nikkor nie ma poważniejszych problemów z aberracją sferyczną.
Nikon D3x, 15 mm, f/4.5, przed | Nikon D3x, 15 mm, f/4.5, za |