Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina ATX-M 11-18 mm f/2.8 E - test obiektywu

13 grudnia 2022

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Elementy niskodyspersyjne zastosowane w konstrukcji optycznej testowanej Tokiny świetnie wykonują swoją pracę, bo obiektyw nie pokazuje żadnych problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Brawo!

Tokina ATX-M 11-18 mm f/2.8 E - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Rzućmy okiem, jak wygląda kwestia korygowania poprzecznej aberracji chromatycznej. Jest zależność od wartości przysłony dla poszczególnych ogniskowych jest zaprezentowana na poniższym wykresie.
----- R E K L A M A -----

Tokina ATX-M 11-18 mm f/2.8 E - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Gdy przypomnimy sobie, jak obiektywy ultraszerokokątne Tokiny radziły sobie w poprzeczną aberracją chromatyczną w przeszłości, nie będziemy mieli dobrych wspomnień. Zwykle wada ta była duża i mocno dawała się we znaki na najszerszych kątach widzenia.

W przypadku Tokiny ATX-M 11–18 mm f/2.8 E widać poprawę, ale do ideału sporo jeszcze brakuje. Na 11 mm aberracja jest średnia, a w okolicach maksymalnego otworu względnego zaczyna niebezpiecznie zbliżać się do dużej. Na 14 mm nadal mamy do czynienia z poziomem średnim i dopiero dla 18 mm jesteśmy na granicy wartości małych i średnich. Aberracja chromatyczna daje się więc we znaki, choć nie w aż tak dużym stopniu jak w poprzednich konstrukcjach tej firmy.

A7R III, RAW, 11 mm, f/2.8 A7R III, RAW, 18 mm, f/2.8
Tokina ATX-M 11-18 mm f/2.8 E - Aberracja chromatyczna i sferyczna Tokina ATX-M 11-18 mm f/2.8 E - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja sferyczna

Duża głębia ostrości dawana przez testowany obiektyw powoduje, że trudno w jego przypadku dojrzeć jakikolwiek efekt „pływania” ogniska. Aberracja sferyczna nie jest jednak korygowana idealnie, o czym przekonuje nas wygląd rozogniskowanych krążków światła uzyskanych przed i za ogniskiem. Różnice są bowiem zauważalne, a to świadczy o tym, że omawiana wada odciska swoje piętno na obrazie uzyskiwanym w okolicach maksymalnego otworu względnego.

A6400, 18 mm, f/2.8, przed A6400, 18 mm, f/2.8, za
Tokina ATX-M 11-18 mm f/2.8 E - Aberracja chromatyczna i sferyczna Tokina ATX-M 11-18 mm f/2.8 E - Aberracja chromatyczna i sferyczna