Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina ATX-M 11-18 mm f/2.8 - test obiektywu

13 grudnia 2022

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Elementy niskodyspersyjne zastosowane w konstrukcji optycznej testowanej Tokiny świetnie wykonują swoją pracę, bo obiektyw nie pokazuje żadnych problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Brawo!

Tokina ATX-M 11-18 mm f/2.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Rzućmy okiem, jak wygląda kwestia korygowania poprzecznej aberracji chromatycznej. Jest zależność od wartości przysłony dla poszczególnych ogniskowych jest zaprezentowana na poniższym wykresie.
----- R E K L A M A -----

Tokina ATX-M 11-18 mm f/2.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Gdy przypomnimy sobie, jak obiektywy ultraszerokokątne Tokiny radziły sobie w poprzeczną aberracją chromatyczną w przeszłości, nie będziemy mieli dobrych wspomnień. Zwykle wada ta była duża i mocno dawała się we znaki na najszerszych kątach widzenia.

W przypadku Tokiny ATX-M 11–18 mm f/2.8 E widać poprawę, ale do ideału sporo jeszcze brakuje. Na 11 mm aberracja jest średnia, a w okolicach maksymalnego otworu względnego zaczyna niebezpiecznie zbliżać się do dużej. Na 14 mm nadal mamy do czynienia z poziomem średnim i dopiero dla 18 mm jesteśmy na granicy wartości małych i średnich. Aberracja chromatyczna daje się więc we znaki, choć nie w aż tak dużym stopniu jak w poprzednich konstrukcjach tej firmy.

A7R III, RAW, 11 mm, f/2.8 A7R III, RAW, 18 mm, f/2.8
Tokina ATX-M 11-18 mm f/2.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna Tokina ATX-M 11-18 mm f/2.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja sferyczna

Duża głębia ostrości dawana przez testowany obiektyw powoduje, że trudno w jego przypadku dojrzeć jakikolwiek efekt „pływania” ogniska. Aberracja sferyczna nie jest jednak korygowana idealnie, o czym przekonuje nas wygląd rozogniskowanych krążków światła uzyskanych przed i za ogniskiem. Różnice są bowiem zauważalne, a to świadczy o tym, że omawiana wada odciska swoje piętno na obrazie uzyskiwanym w okolicach maksymalnego otworu względnego.

A6400, 18 mm, f/2.8, przed A6400, 18 mm, f/2.8, za
Tokina ATX-M 11-18 mm f/2.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna Tokina ATX-M 11-18 mm f/2.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----

OFERTA NA BEZLUSTERKOWCE CANON

Canon R6 Mark II

8998 zł 8098 zł

Canon EOS RP

3498 zł 3068 zł

Canon R5 Mark II

20498 zł 18298 zł
SPRAWDŹ PEŁNĄ OFERTĘ SKLEPU!