Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
24 maja
2015 10:11

Tak jak zapowiadaliśmy, kończący się tydzień przyniósł nam wiele ciekawych nowości. Poznaliśmy najnowsze bezlusterkowce firm Fujifilm i Panasonic, a także obiektywy Fujinon oraz Leica. Czy to już wszystko, co producenci foto mają do pokazania? Odpowiedzi poszukamy w naszym cyklicznym zestawieniu najciekawszych plotek.

Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Canon

Coś dla miłośników patentów

Kilka dni temu pojawiły się plotki na temat nadchodzącego obiektywu Canon EF 16–35 mm f/2.8L III, a najlepszym ich potwierdzeniem jest niedawno opublikowany wniosek patentowy, w którym opisano konstrukcję obiektywu o takich właśnie parametrach. W związku z tym możemy oczekiwać, że model ten niebawem pojawi się w ofercie firmy Canon.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Następca Canona EOS 100D

Mówi się, że w sierpniu ma zostać zaprezentowany następca lustrzanki Canon EOS 100D. Nowy model podobno będzie jeszcze bardziej kompaktowy niż jego poprzednik, a domniemana specyfikacja nadchodzącego produktu wygląda następująco:
  • matryca 24.2 Mpix,
  • 19-punktowy AF,
  • tryb zdjęć seryjnych do 4.5 kl/s,
  • tryb wideo 1080/30p,
  • system ogniskowania Hybrid CMOS AF III,
  • stały, dotykowy ekran LCD o przekątnej 3 cali,
  • interfejs WiFi z NFC.

Canon EOS 5D Mark IV

Podobno pierwsze przedprodukcyjne egzemplarze lustrzanki Canon EOS 5D Mark IV zostały już przekazane do testów wybranym fotografom. Oficjalna premiera nowego modelu ma odbyć się w czwartym kwartale tego roku i możliwe, że zbiegnie się ona z prezentacją EOS-a 1D X Mark II. Bardzo prawdopodobne wydaje się, że w obydwu lustrzankach zostanie zastosowany nowy procesor obrazowy oznaczony jako DIGIC 7.

Fujifilm

Średni format od Fujifilm

Serwis Fuji Rumors podał dość interesujące informacje, które wskazują, że inżynierowie z firmy Fujifilm pracują od pewnego czasu nad systemem średnioformatowym. Doniesienia te pochodzą podobno od pewnego anonimowego źródła, które już wcześniej mogło pochwalić się sprawdzoną wiedzą na temat przyszłych produktów japońskiego producenta. Nie oznacza to jednak, iż plotki te są prawdziwe.

Panasonic

Nowa wersja G VARIO 14–140 mm f/3.5–5.6

Na jednym z materiałów prasowych udostępnionych przez firmę Panasonic przy okazji premiery aparatu Lumix G7 znaleźć można zdjęcie, na którym widnieje nowy bezlusterkowiec japońskiego producenta z podpiętym obiektywem 14–140 mm f/3.5–5.6. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, iż wygląd obiektywu wyraźnie różni się od znanego wszystkim G VARIO 14–140 mm f/3.5–5.6 ASPH. P.O.I.S. Być może Panasonic zaprezentuje niebawem nową wersję tego szkła.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Wideo 8K

Firma Panasonic zamierza skupić wysiłki swoich inżynierów na rozwoju technologii wideo 4K i 8K. Podobno następnym krokiem ma być wprowadzenie do oferty urządzeń rejestrujących filmy w rozdzielczości 4K przy 60 i 120 kl/s, a na Igrzyskach w Tokio w 2020 roku mamy zobaczyć produkty pracujące w rozdzielczości 8K, które mają pozwalać na przechwytywanie pojedynczych klatek o rozdzielczości aż 33 Mpix.

Ricoh

Ricoh GR II

Wyposażony w matrycę formatu APS-C aparat kompaktowy Ricoh GR II miał swoją premierę już ponad dwa lata temu. Wszystko wskazuje jednak na to, że w najbliższym czasie poznamy jego następcę, gdyż w indonezyjskim urzędzie telekomunikacyjnym zgłoszono produkt o nazwie Ricoh GR II.

Sony

Kiedy premiery nowych aparatów?

Już kilka razy w naszych zestawieniach plotek pojawiały się daty premier nadchodzących aparatów Sony. Niestety wciąż nie poznaliśmy wyczekiwanego bezlusterkowca A6xxx z matrycą APS-C ani pełnoklatkowego A7r II. Według najnowszych doniesień pierwszy z modeli miał zostać zaprezentowany już w marcu, jednak w ostatniej chwili zdecydowano się przesunąć jego premierę. W chwili obecnej najbardziej prawdopodobne wydaje się, że aparat zostanie pokazany w połowie czerwca, a wiele źródeł potwierdza, iż nie będzie on następcą modelu A6000, a produktem sklasyfikowanym nieco wyżej w ofercie. Przy odrobinie szczęścia w tym samym dniu możemy poznać także wspomnianego A7r II, jednak bardziej prawdopodobne wydaje się, iż jego premiera odbędzie się w ciągu kolejnego miesiąca.

Yongnuo

Obiektywy z bagnetem Nikon F

Firma Yongnuo to chiński producent obiektywów mający w swojej ofercie kilka modeli z bagnetem do lustrzanek systemu EOS, które do złudzenia przypominają canonowskie produkty o tych samych parametrach. Ostatnio mówi się jednak, że Chińczycy zamierzają wprowadzić do sprzedaży nowe wersje swoich obiektywów, które będą wyposażone w bagnet Nikon F. W lipcu br. ma pojawić się model 50 mm f/1.8, w październiku 35 mm f/2, a pod koniec roku jeszcze jeden produkt dla lustrzanek Nikona.


Komentarze czytelników (52)
  1. Marek B
    Marek B 24 maja 2015, 10:23

    Jeżeli Canon jeszcze "pomniejszy", kompaktowego już EOS-a 100, nie musi wysilać się na jakiegoś bezlusterkowca :)

  2. Raflus
    Raflus 24 maja 2015, 10:25

    plotek o Sony rzeczywiście było najwięcej, a w ostatnim roku to aparatów zrobili najmniej, czyżby znowu celowe opóźnianie wprowadzania nowych technologii, albo dali sobie spokój z produkcją wszystkich identycznych bezlusterkowców.

  3. septemberlicht
    septemberlicht 24 maja 2015, 10:41

    Panas z uszczelkami pewnie, analogicznie do 14-150 II Olka.

  4. SpoonMan
    SpoonMan 24 maja 2015, 10:50

    Myślę że to jest najciekawsza plotka ... szkoda że nie uwzględniliście ... link

  5. rolech
    rolech 24 maja 2015, 11:40

    @SpoonMan - lens-rumors powoluje sie tu na sigma-rumors, ktore w oryginale link nie odnosi sie do zadnego zrodla, a jedynie spekuluje i stara sie przewidywac co moze sigma w najblizszym czasie pokazac.

  6. MaciekKwarciak
    MaciekKwarciak 24 maja 2015, 11:41

    @Raflus
    Sony w ostatnim roku zrobił najmniej aparatów, bo pewnikiem wprowadzi nowy bagnet.

  7. r2mdi
    r2mdi 24 maja 2015, 11:46

    Kolejny bagnet? Ło matko... :)

  8. ciszy
    ciszy 24 maja 2015, 12:13

    O jej jak tak dalej będzie to człowiek będzie miał więcej przejściówek niż obiektywów. Na lampę na obiektywy na coś tam jeszcze:) Jak szaleć to szaleć:) A tak szczerze to przez najbliższe kilka lat na pewno nic nie zmienią więc spoko:)

  9. 24 maja 2015, 13:17

    Fajnie, że Panas odnawia 14-140, tak jak Olek zrobił. Uniwersalny zoom na wycieczki jak znalazł, będzie w czym wybierać: dwa Olki, dwa Panasy i Tamron.

  10. Mattai
    Mattai 24 maja 2015, 13:41

    Ja bym nie poskąpił mniejszym jeszcze canonem 100D o możliwościach np 60D... Wtedy bezlusterkowce nie miałyby dla mnie racji bytu. Myślę, że technologicznie jest to wykonalne, nawet ergonomia dałaby radę. Gdyby poszli w tę stronę byłoby to ciekawe

  11. Mattai
    Mattai 24 maja 2015, 13:45

    Oczywiście mam na myśli zastosowanie podróżniczo-wakacyjne, żeby sprawa była jasna :-)

  12. ciszy
    ciszy 24 maja 2015, 14:07

    Pamiętaj, że ergonomia kończy się gdy ktoś oczekuje dobrego jasnego obiektywu. Co prawda obiektyw na matrycy np 4/3 35 1.4 będzie sporo mniejszy ale i GO nie będzie już taka jak na FF. Jeżeli komuś nie zależy na GO to taki mały aparacik jest strzałem w 10. Nieduże jasne obiektywy o dobrej jakości. Kwestie szumów też można pominąć jeżeli focimy za dnia bądź robimy fotki pamiątkowe z wycieczki.

  13. Mattai
    Mattai 24 maja 2015, 14:25

    Kwestia FF to zupełnie inna bajka, inne zastosowania jak dla mnie, bardziej profi. Apsc starcza mi w zupełności. A dobre osiągi w małej puszce byłyby baaardzo kuszące. Z różnic w GO też zdaję sobie sprawę.

  14. focjusz
    focjusz 24 maja 2015, 14:39

    Nie wiem czy ktoś zwrócił uwagę ale rozwój technologi 8k oznacza koniec fotografii ( przynajmniej takiej jaką znamy ) ...

  15. mate
    mate 24 maja 2015, 14:53

    @Mattai
    Tylko, że to wciąż będzie sam korpus, zostają jeszcze szkła i jak by nie miniaturyzowali tego 100D, to szklarni się tak łatwo nie przeskoczy. Do bezluster jest dużo większy wybór chociażby niewielkich szerokich stałek, do Canona masz najszerzej 24/2.8 (czyli na cropie 1.6 ekwiwalent standardu właściwie) z czegoś pasującego do małego body, do bezluster masz odpowiedniki o 1-2 EV jaśniejsze.

  16. mate
    mate 24 maja 2015, 15:01

    @ciszy
    "Co prawda obiektyw na matrycy np 4/3 35 1.4 będzie sporo mniejszy ale i GO nie będzie już taka jak na FF."

    Ale mowa była o 100D, a to nie jest ff i różnica w GO między aps-c Canona a m4/3 będzie hipotetycznie ok. 0,5 EV. Biorąc pod uwagę, że do m4/3 jest sporo niewielkich, względnie jasnych stałek to ta przewaga w GO będzie na korzyść mniejszej matrycy.

  17. Jaromir
    Jaromir 24 maja 2015, 15:55

    Ricoh GR II - super :)

  18. handlowiecupc
    handlowiecupc 24 maja 2015, 16:06

    @focjusz
    Casio już kilka lat temu twierdziło, że za 20 lat nie będzie się fociło lecz kręciło filmiki, z których będą wycinane poszczególne klatki. Przy 8k/100p to faktycznie możliwe tyle że może być problem z zróżnicowaniem czasu naświetlania. Przypomnę może niektórym kolegom, że w tym roku pojawiają się pierwsze telewizory i materiały z hdr co będzie wymagało nie tylko odpowiedniej postprodukcji ale i czulszych matryc.

  19. tripper
    tripper 24 maja 2015, 16:26

    Z tym Panasem 14-140 to bym się nie spodziewał żadnego odświeżenia. Panasonic po prostu uznał, że napis HD jest nie na miejscu na aparacie, który filmuje w 4K.

  20. kivirovi
    kivirovi 24 maja 2015, 16:37

    Fuji kombinuje nie standardowo: APS-c chcą zamienić na APS-h a do tego MF... Miejmy nadzieje, ze bez cropa tym razem.

  21. jarekzon
    jarekzon 24 maja 2015, 18:01

    Marek B "Jeżeli Canon jeszcze "pomniejszy", kompaktowego już EOS-a 100, nie musi wysilać się na jakiegoś bezlusterkowca :)"

    To dla tych co lubią patrzeć przez dziurkę od klucza.

  22. ac
    ac 24 maja 2015, 19:04

    Canon nie zmniejszy EOS-a 100 bo "zabiłby" sprzedaż M3 ;)

    BTW - nawet całkiem niedawno Canon podał, że planuje zostać liderem sprzedaży bezlusterkowców już w 2017 roku a tutaj o następcy Canona M3 jakoś cisza...
    :P

  23. ***s***
    ***s*** 24 maja 2015, 19:23

    " Następca Canona EOS 100D ..... tryb wideo 1080/30p,

    .....

    Firma Panasonic zamierza skupić wysiłki swoich inżynierów na rozwoju technologii wideo 4K i 8K. "



    Canon chyba zapatrzyl sie w Kodaka ktory tez myslal jeszcze 10 lat temu ze Kodak to Kodak i zawsze bedzie sie sprzedawal jak cieple buleczki.

  24. druid
    druid 24 maja 2015, 20:42

    No ale po co ma umieszczać 4K w aparacie który pewnie będzie kosztował poniżej 2000 zł. Z drugiej strony standardem powinno być już 1080/60P. Sam aparat może być ciekawy, jednak fajnie mieć coś małego na wyprawy, a jednocześnie móc podpiąć posiadane fajne szkła.

  25. rasterus
    rasterus 24 maja 2015, 21:05

    @handlowiecupc fotografia i film to dwa rodzaje wyrazu. Wycięta klatka z filmu to nie to samo co zdjęcie. Rozdzielczość to nie wszystko. 100p zakłada migawkę 1/100s lub krótszą, a wiele zdjęć robi się z czasami znacznie dłuższymi chociażby po to, żeby oddać ruch. Tego już nie wytniesz z klatki. Do tego sam sposób patrzenia jest inny, szukanie sceny. Do tego dochodzą kwestie techniczne. Materiału z 8K będą terabajty. Przesłanie tego, zmagazynowanie to będą olbrzymie koszty.

  26. focjusz
    focjusz 24 maja 2015, 21:43

    Będa TB i co z tego - jeszcze parę lat temu dyski miały po 40GB. Oddanie ruchu w filmie jest naturalne a coraz więcej efektów osiaga sie komputerowo. Już klatki wycięte z 4k sa całkiem całkiem
    link

  27. r2mdi
    r2mdi 24 maja 2015, 22:09

    Jest 4K, raczkuje 8K, a domowe telewizory? Jakieś słabiutkie. Ludzkość nie wymieni w takim tempie telewizorów, a jak takich telewizorów nie będzie to telewizjom nie opłaca się generować takiego obrazu. I kółko się zamyka. Zatem pozostanie nam oglądanie filmów 8K na .... pięciocalowych smartfonach, bo te wymienimy pewnie za 3 lata.. Zaiste kusząca perspektywa. :(

  28. rasterus
    rasterus 24 maja 2015, 22:27

    @focjusz - ja pamiętam dyski 40MB. Co nie zmienia faktu, że ilość danych rośnie szybciej niż pojemność dysków. Do tego trzeba dodać łącza, gdzie eter nie jest z gumy, a łącza 100Mb/s konsumenckie są tylko 100Mb/s w jedną stronę, za symetryczne łącze płacisz bardzo dużo.
    Film oddaje ruch naturalnie, ale gdy oglądasz film, a nie jedną klatkę z niego. W fotografii sięgasz po inne środki wyrazu niż w filmie.

  29. focjusz
    focjusz 24 maja 2015, 22:29

    Bo do ogladania TV 2k jest wystarczajace. Zwłaszcza w Polskich warunkach małych mieszkań i niewielkich dochodów - różnice widać dopiero gdzieś przy 60-80''.

  30. r2mdi
    r2mdi 24 maja 2015, 23:57

    I wszyscy nagle będziemy mieli odbiorniki po 60-80 cali, dyski wieloterabajtowe, łącza grube jak dwunastnica? To jaki jest praktyczny sens tych możliwości technicznych 8K? Przecież to się kupy nie trzyma. Para w gwizdek.

  31. wercio
    wercio 25 maja 2015, 00:55

    @r2mdi - jak to jaki? Będziesz mógł nakręcić film i wyciąć z niego kilka klatek jako zdjęcia :)

  32. ***s***
    ***s*** 25 maja 2015, 04:19

    rasterus | 2015-05-24 21:05:23....... 100p zakłada migawkę 1/100s lub krótszą


    Niekoniecznie. Sony od dobrych 10 lat w aparatach i kamerach pozwalal nagrywac na wolniejszych migawkach tzn np 1/4sek. Jedynie Canon w tej materii jest oporny.

  33. ad1216
    ad1216 25 maja 2015, 08:26

    Do fotografii przyrodniczej często potrzebny jest czas migawki 1/2000 sek. lub krótszy aby zdjęcie nie wyszło poruszone, czy jest możliwe aby kręcić filmy 4K czy 8K z taką prędkoscią? Te klatki wyjete z filmu to raczej tylko bajer dla niedzielnych pstrykaczy.

  34. bobby-6-killer
    bobby-6-killer 25 maja 2015, 09:05

    Jakoś, mimo usilnych starań producentów telewizorów, filmowcy i produkcje telewizyjne nie rzucili się z entuzjazmem (uwaga, eufemizm :) ) na sprzęt 4k. Jeszcze nawet HD nie zapanowało na wszystkich kanałach. Póki co są zabawki dla onanistów sprzętowych oglądających swoje "produkcje" z wakacji, grila czy podwórka.
    ***s***, musisz wiecznie nudzić tymi 60 fpsami? Może znacznej części wystarczy "kinowe" 24? Ciężko to przyswoić, ale są tacy co nawet przedkładają 24 nad 60 mimo komfortu posiadania takiego wyboru. Ja też wolę ten klimacik i podoba mi sie mniejsza waga plików.

  35. architekt76
    architekt76 25 maja 2015, 10:41

    Pytanie amatora do fachowców:
    czy ktoś z Was jest mi w stanie wyjaśnić, dlaczego właściwie takie trudne jest wykonanie lustrzanki cyfrowej z matrycą wielkości normalnej klatki tak, żeby cały aparat był wielkości zwykłej lustrzanki, np. Canona AE-1?

  36. zentaurus
    zentaurus 25 maja 2015, 10:47

    Kiedyś nabywcy sprzętu foto-video pokarzą producentom figę. Ledwo co poniektóry wielbiciel technologii zbierze swój idealny sprzęt to już się okazuje przestarzały. Ledwo co na topie był Full HD a już wchodzi 4K a już niektóre firmy myślą o 8K. Już raz było opóżnienie wdrażaniu technologii Full HD i kompletna klapa z telewizją trójwymiarową. Nie jest to nawet spowodowane niskim poziomem życia czy bieda, bogatsi też widzą bezsens bełkotliwego marketingu. Kiedyś takie "rewolucje" następowały w dłuższych okresach po sobie, teraz sztucznie są przyśpieszane. Myślę że zdrowy rozsądek jednak zwycięży.

  37. zentaurus
    zentaurus 25 maja 2015, 10:48

    Przepraszam, wdarł się błąd w moim poście, oczywiście miało być pokażą :)

  38. septemberlicht
    septemberlicht 25 maja 2015, 10:50

    pokarzą
    ciebie nie pokarali

  39. zentaurus
    zentaurus 25 maja 2015, 11:03

    septemberlicht@
    Masz refleks :)

  40. Wacław Świntuch
    Wacław Świntuch 25 maja 2015, 12:08

    Po co komplikować budowę tak małych aparatów jak 100D lustrem? Tylko po to, by aparat podskakiwał przy każdym wciśnięciu spustu i klekotał na 10 metrów, udając pro?
    Co do 8K - to z nieprofesjonalnych urządzeń będzie pewnie pod względem rzeczywistej rozdzielczości odpowiadać 4K, a telewizory UHD do tego czasu będą standardem.

  41. +tof
    +tof 25 maja 2015, 12:09

    @architekt76 Nie przypuszczam, żeby wyprodukowanie było tak strasznie trudne. Trudnością jest za to sprzedaż.
    Znajomy ma TV plazmę starą jak nie wiem. Nie jest nawet full hd a jedynie hd ready. I sprawuje mu się na tyle świetnie, że żal mu jej wyrzucać. Znajomy przeżył epokę nagabywania go na telewizor 3D. Teraz namawiają na 4K. Za chwilę będą na 8K. A on i tak pewnie kupi nowy odbiornik jak mu się stary popsuje.Co to będzie? 16K czy też może OLED? Ktoś go czymś na pewno skusi.
    Canon wie o takim zachowaniu konsumenta i wypuszcza nowy model 7D po pięciu latach od starego. Nikt szybko nie pozbędzie się starego, budzącego respekt swą masą, nie do zdarcia aparatu. Canon o tym wie i nie marnuje pieniędzy. Dlatego może być konkurencyjny cenowo. Dlatego jest jednym z największych. Dlatego nie bierze udziału w wyścigu na bezlusterkowce. Poczeka aż ustali się standard. Doskonale wie, że dzisiaj nie zarabia się na hardware. Liczy się tylko zarobek z bardzo dużą marżą zysku. Na przykład na software. Wszyscy patrzą jak poczyna sobie Sony sprzedając dodatkowe oprogramowanie. Kiedyś aparat foto będzie jak smartfon. Z tysiącami aplikacji wgranych do firmware. Kiedy? Niedługo. A wtedy Canon, Nikon czy ktoś inny kupi sobie tych programistów od Sony. I znów będzie liderem na rynku. A same puszki. Sam sprzęt będą produkować Chińczycy. W wszelkich kolorach i rozmiarach. Małe duże średnie. Z ogromną matrycą w malutkim body która będzie się tak grzała, iż aparat będzie de facto nadawał się tylko na Syberię. I odwrotnie puszka wielkości 1DX z matrycą 4/3 dla bogatych mieszkańców Kalifornii, Dubaju i Australii.
    Wszystko w granicach fizyki da się wyprodukować. Bardzo mało daje się sprzedać.
    @architekt76 i wybacz, raczej nie jestem fachowcem, nie potrafię prościej udowodnić, że tak jak śpiewał
    Breakout: tylko forsa ważna w życiu jest.
    link

  42. tripper
    tripper 25 maja 2015, 12:20

    @architekt76
    "dlaczego właściwie takie trudne jest wykonanie lustrzanki cyfrowej z matrycą wielkości normalnej klatki tak, żeby cały aparat był wielkości zwykłej lustrzanki?"

    Ponieważ:
    - "grubość" modułu matrycy jest o rząd wielkości większa niż grubość kliszy fotograficznej
    - moduł wyświetlacza na tylnej ściance również jest sporo grubszy niż plastikowa klapka "analogowej" lustrzanki
    - w środku jest upakowana spora ilość elektroniki, która swoją objętość ma
    - pokaźnych rozmiarów akumulator jest konieczny do działania tego wszystkiego
    - i pewnie kilka innych powodów by się znalazło

  43. jaad75
    jaad75 25 maja 2015, 13:17

    @ad1216 "Do fotografii przyrodniczej często potrzebny jest czas migawki 1/2000 sek. lub krótszy aby zdjęcie nie wyszło poruszone, czy jest możliwe aby kręcić filmy 4K czy 8K z taką prędkoscią? Te klatki wyjete z filmu to raczej tylko bajer dla niedzielnych pstrykaczy. "
    Czas naświetlania pojedynczej klatki może być tak krótki, jak pozwala na to elektroniczna migawka - 1/2000s to żaden problem. Problemem jest to, że filmując używa się klasycznie odpowiednika migawki 180 stopni, czyli dla 100fps 1/200s, ale dla bardziej realnego (póki co) 24/25/30fps, to 1/48, 1/50 czy 1/60s. Używanie migawki krótszej niż połowa klatkażu, daje (zazwyczaj niepożądany) efekt szatkowania obrazu, pomijając już, że generalnie poza slo-mo i sportem nie używa sie klatkażu powyżej 24/25fps, co automatycznie ogranicza zastosowania fotograficzne wycinanych klatek.

  44. steem
    steem 25 maja 2015, 13:52

    Nie ma ploteczek o GX8? ;)

  45. tripper
    tripper 25 maja 2015, 15:48

    @jaad75

    Nie bez powodu Panasonic oferuje osobny tryb 4K PHOTO. On nie jest przeznaczony do filmowania, tylko do robienia zdjęć. Tak jak sam zauważyłeś, czasy rzędu 1/200 czy 1/2000 nie są żadnym problemem. To nie jest coś, co się robi przy okazji. Albo chcesz mieć zdjęcie, albo film. I dopierasz tryb i parametry pod konkretne zastosowanie i sytuację.

    A problemem to może być użycie elektronicznej migawki, przynajmniej dopóki globalna migawka nie trafi pod strzechy, ale to już zależy od sytuacji.

    @rasterus

    Jak dla Ciebie problemem jest brak możliwości używania tego trybu 4K z wolnymi czasami (rzędu 1/10, 1/5, 1/2 s), to chyba nie rozumiesz po co ten tryb istnieje i do czego służy. Nie wiem też czy słyszałeś, ale współczesne aparaty potrafią robić serie zdjęć z dowolnymi czasami, więc nie rozumiem, dlaczego byś chciał wyciągać je z filmu, skoro możesz normalnie strzelić kilkanaście klatek w serii po 1/4 sekundy każda. Nie jest to problem dla żadnego współczesnego aparatu.

  46. szuu
    szuu 25 maja 2015, 19:27

    są też pomysły żeby sensor nie miał żadnych czasów naświetlania, klatek i iso, tylko rejestrował kiedy i gdzie pada foton.
    wtedy ze zgromadzonych wcześniej informacji można zrobić zdjęcie 1/5 sek albo zdjęcie 1/500 sek albo film 24fps albo dowolne ich kombinacje.

    od czasu dagerotypów sporo sie do dzisiaj zmieniło i w przyszłości też może się jeszcze coś zmienić :-)

  47. wercio
    wercio 25 maja 2015, 22:38

    @architekt76 już Ci podano kilka powodów dlaczego nie może być tak mały, jest jeszcze jedna sprawa, ważna, ale często się o niej zapomina. Chłodzenie. Elektronika lubi się grzać, ciepło trzeba szybko odprowadzić z miejsc, gdzie jest generowane. Im mniejszy aparat tym większe upakowanie obok siebie grzejników i w efekcie problemy.

  48. ***s***
    ***s*** 26 maja 2015, 00:12

    bobby-6-killer | 2015-05-25 09:05:30....Ciężko to przyswoić, ale są tacy co nawet przedkładają 24 nad 60 mimo komfortu posiadania takiego wyboru.


    Dokladnie. Kazdemu co kto woli - najgorzej jak niektore firmy z gory ustalaja co kto ma prawo wolec i w canonie wybor szybkosci klatek jest jak wybor koloru nadwozia u Forda w modelu T. Kazdy pod warunkiem ze 30p

    ajjajafony kreca juz kilkaset klatek na sek a Canon w projektowanym dopiero sprzecie chce byc dumny z 30p

    Niezaleznie od personalnych upodoban krecenie "z reki" wolniej niz 50p to taka troche porazka wyjdzie.

    Choc swiat idzie w dobra strone. Reczne stabilizatory elektroniczne (cos jak Feju do GoPro) do aparatow jak A7s lub mniejszych spadaja i obecnie ksztaltuja sie ponizej 800$ wiec rzeczywiscie wkrotce kazdy bedzie mogl sobie krecic 24p

  49. jaad75
    jaad75 26 maja 2015, 01:13

    @***s*** "Niezaleznie od personalnych upodoban krecenie "z reki" wolniej niz 50p to taka troche porazka wyjdzie. "
    Co za bzdura... Wyjdzie porażka, jak się nie wie co się robi.

  50. bobby-6-killer
    bobby-6-killer 26 maja 2015, 08:43

    ***s***, jaad75 ma rację. Nie jest to żadną przeszkodą. Gorsze efekty będą, gdy nie dobierzesz własciwego czasu migawki do klatkażu. U mnie za kamerkę robi Nikon 1V1. Spisuje się w tej roli całkiem dobrze (odpowiednio szybki AF i dobra stabilizacja). Niestety najdłuższy czas migawki to 1/100. Dlatego nagrywanie śmigającego po placu zabaw szkraba na 25fps wychodzi słabo. Obraz jest mocno "szarpany". Ustawienie 60 klatek przy 1/125 powoduje znaczne "uspokojenie" nagrania. Ale nie jest to zasługą 60p.
    Nie mam niestety tego nostalgicznego klimatu jak z 5d2, gdzie 24fps i większa możliwość kontroli głębi ostrości robiły robotę.

  51. Chris62
    Chris62 26 maja 2015, 09:59

    zentaurus | 2015-05-25 10:47:08


    Kiedyś nabywcy sprzętu foto-video pokarzą producentom figę. Ledwo co poniektóry wielbiciel technologii zbierze swój idealny sprzęt to już się okazuje przestarzały. Ledwo co na topie był Full HD a już wchodzi 4K a już niektóre firmy myślą o 8K. Już raz było opóżnienie wdrażaniu technologii Full HD i kompletna klapa z telewizją trójwymiarową.
    ---------------------------
    Telewizja ma role emitować reklamy prać mózgi i zarabiać kasę.
    Podnoszenie jakości transmisji to niestety ogromne koszty które nie maja sensu bo obecna jakość dobrego SD albo HD w zupełności wystarcza nawet na tv 50-60" a przecież ogromna większość ludzi posiada tv około 40".
    Kto wymaga więcej posiada dobry odtwarzacz a tu co? Nawet o fullHD ciężko a to HD co jest to często upsamplowane stare wydania z czasów kiedy o HD nikt nie marzył.
    Niemniej zakładając że mamy dobrą płytę nagraną w jak najlepszej jakości to zadajmy sobie pytanie czy potrzebujemy więcej?
    Tak potrzebujemy o ile oglądamy na wielkim ekranie ale na tv 50"? IMO nie.
    Tym bardzij ż eilość tytułów nan płytach w 4k wynosi zero i szybki=o się nie powiększy.
    Natomiast 4k da dużą poprawę w kwestii wyświetlania zdjęć oczywiście takich które są w stanie wykorzystać taką rozdzielczość..8MP a przecież nie tak dawno 6 MP to był szczyt w lustrzankach.i to w proporcji 3:2 a tu dal pełnego ekranu trzeba je wycropować do 16:9.


  52. oregon11
    oregon11 26 maja 2015, 18:03

    Odkryłem właśnie ofertę na Canona G-16 z dostawa do do Polski w cenie 1.199 PLN brutto co niechybnie wróży rychłe pojawienie się następcy.
    Oby !

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.