Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

14-bitowe zdjęcia RAW dla A7R II w połowie października

14-bitowe zdjęcia RAW dla A7R II w połowie października
2 października
2015 13:37

Niedawno pisaliśmy o tym, że w bezlusterkowcach z serii A7 pojawi się możliwość zapisu 14-bitowych plików RAW. Firma Sony informuje, że opcja ta trafi do aparatu A7R II w połowie października.

Wcześniej firma Sony tylko wspominała o tym, że model A7R II jest na początku listy aparatów, którym zostanie udostępniona możliwość zapisu 14-bitowych zdjęć RAW. Teraz dowiedzieliśmy się, że opcja ta pojawi się w tym modelu już w połowie października (jako aktualizacja firmware).


Komentarze czytelników (27)
  1. Betelgeuse
    Betelgeuse 2 października 2015, 13:41

    Nooo w końcu prawdziwe RAWy ;)) wink wink

  2. jausmas
    jausmas 2 października 2015, 13:59

    poprawna implementacja w połowie października przyszłego roku, wraz z premierą A7R III

  3. septemberlicht
    septemberlicht 2 października 2015, 15:15

    Będzie aktualizacja testu?

  4. pep
    pep 2 października 2015, 15:15

    To może zrobić się ciekawie na rynku FF. Do tej pory s tym aparatem było podobnie jak z jazdą sportowym samochodem o dużych możliwościach ale z zaciągniętym hamulcem ręcznym.

  5. pep
    pep 2 października 2015, 15:17

    Przepraszam parszywa literówka z tym a nie s tym. Mam nadzieję na aktualizację testu jakości plików RAW.

  6. ciszy
    ciszy 2 października 2015, 15:29

    Przyłączam się do pytania. Arku to był by bardzo ciekawy test. Na pewno wiele osób jest ciekawych jak wielka różnica jest między 12 a 14 bit. Jak mocno zmieni się rozpiętość, dynamika oraz poziom szumów.

  7. monangel
    monangel 2 października 2015, 15:43

    yhmm tylko ilu ma w monitorach 14 bitowe matryce aby przy obróbce to zobaczyc ? 1% ?

  8. szuu
    szuu 2 października 2015, 15:57

    jak grochem o ścianę... test nie pokaże czym się różni 12 i 14 bit raw, bo nie było 12 bitowych rawów - są pliki mające między 7 i 13 bit zależnie od jasności i lokalnego kontrastu (a w trybie zdjęć seryjnych lub z migawką elektroniczną oraz w każdym trybie w tańszych soniakach - między 7 i 12)

  9. Beginner
    Beginner 2 października 2015, 15:59

    Ta informacja jest bardzo zastanawiająca. Jeżeli bowiem informacja z matrycy ma być zapisywana z rozdzielczością 14 bitów po zaktualizowaniu softu, to oznacza, że zastosowany hardware (przetworniki ADC) musi mieć rozdzielczość nie mniejszą niż wspomniane 14 bitów. W takim razie ciekawe dlaczego nie udostępniono tego wcześniej jeżeli rozwiązania sprzętowe to umożliwiały.

  10. Beginner
    Beginner 2 października 2015, 16:11

    @szuu
    Mam odczucie, że z tym grochem jak również ze ścianą to jednak delikatnie się zapędziłeś. Nie wnikając bowiem w niuanse techniczne łatwo sobie wyobrazić, że w identycznych warunkach oświetleniowych i z identycznym obiektywem fotografujemy tę samą scenę testową dwoma aparatami Sony A7RII raz z softem dotychczasowym a raz ze zaktualizowanym. Wizualne porównanie i ocena pozwoli prawdopodobnie dostrzec różnicę pomiędzy oboma uzyskanymi wynikami. W przypadku braku jakiejkolwiek dostrzegalnej różnicy nikt chyba nie realizowałby takiej zmiany softu.

  11. rafalwspin
    rafalwspin 2 października 2015, 16:15

    Beginner, a jak na komórce oglądasz zdjęcia, to zobaczysz różnice między 5 a 50 megapikseli? Nie, ale klienci się domagają, to dostają.

  12. MaciekKwarciak
    MaciekKwarciak 2 października 2015, 16:18

    I świat się zmieni.
    Świat miłośników testów z dcrawa.

  13. tripper
    tripper 2 października 2015, 16:33

    link
    link
    link

    Co komu po fantastycznej matrycy która teoretycznie daje możliwość bezproblemowego podciągania o 5EV, skoro już po przekroczeniu 3EV dostaje się paskudne artefakty? Dopóki aparaty Sony nie oferowały takich możliwości, to i nie było aż tak wielkiego halo. Ale jak takie A7s chce być królem ciemności, to fajnie by było, gdyby jednak dawało się te możliwości w pełni wykorzystać.

    Jak dla mnie decyzja Sony żeby wreszcie dać opcję RAWów jest jak najbardziej mile widziana i jak na mój gust mocno spóźniona. To już powinno być w pierwszym A7S. Ale pewnie znając Sony ograniczą to tylko do modeli drugiej generacji, zostawiając posiadaczy takiego A7S na lodzie.

  14. Beginner
    Beginner 2 października 2015, 16:34

    @ rafalwspin
    Zgadzam się z Tobą, masz rację. Oglądając na przeciętnej komórce różnicy zapewne nie zauważymy. Nie oznacza to jednak, ze różnicy nie ma. Różnica jest tylko wąskie gardło (wyświetlacz komórki) nie pozwala jej zauważyć. A jeśli chodzi o klientów, to zazwyczaj domagają się tego co wcześniej im wmówiono i uważają to za własny pogląd.

  15. oz
    oz 2 października 2015, 17:00

    Czyli korpus za 15 klocków dostanie coś, co mój paroletni D5100 za 1500zł miał od samego początku?

    Sony to faktycznie niesamowicie innowacyjna firma- doganiają VW...

  16. 2 października 2015, 17:39

    oz
    "Czyli korpus za 15 klocków dostanie coś, co mój paroletni D5100 za 1500zł miał od samego początku?"
    wiesz ja i tak wolę nawet pierwsze a7 niż jakiekolwiek D od nikona... :) tak jak wyżej testy na dcraw, większość zaawansowanych amatorów i wydruki niekomercyjne do a4... te 14b to mus nad musami choć i tak nikt z komentujących nie kupi...

  17. Heimo
    Heimo 2 października 2015, 17:52

    @oz
    Nie ma raw 14 bit - źle. Są - też źle.

    Jak w kawale o złośliwcu i rybaku. "Spytam się czy mu biorą - jak powie że tak to odpowiem, że takiemu ch...wi zawsze biorą. A jak powie że nie, to powiem - takiemu ch...wi nigdy nie biorą. No więc pyta - e, panie - biorą?.
    A rybak odpowiada - " sp...aj ch..ju".

    Puenta której nie bierz do siebie ale czasem pasowałoby tak odpowiedzieć. ;-)

  18. ciszy
    ciszy 2 października 2015, 18:10

    @oz
    Ta a7 zjada twojego d5100 na śniadanie a po za tym w normalnych warunkach oświetleniowych nie widać tych artefaktów.pojawiają się tylko w pewnych sytuacjach a tak na marginesie widać je dopiero po mocnym przybliżeniu wiesz maniacy co obserwują fotki pod lupą zauważą te artefakty ale każdy normalny człowiek który ogląda fotkę jako całość nie jest w stanie dostrzec tych artefaktów. Sam sobie odpowiedz do jakiej grupy należysz...

  19. android
    android 2 października 2015, 18:27

    No nie wiem... Jak do tej pory Nikon wciąż lepiej oprogramowuje matryce produkcji Sony od samego Sony.

  20. 2 października 2015, 19:05

    android
    "Jak do tej pory Nikon wciąż lepiej oprogramowuje matryce produkcji Sony od samego Sony"
    i pod względem wypuszczanych bubli też przoduje na rynku... tylko zazdrościć :)

  21. PERON
    PERON 2 października 2015, 20:57

    r_a_v_e_n, któryś z tej serii A7 też nieźle szarpał migawką, a akurat d5100 to wyjątkowo udany model Nikona.

  22. ciszy
    ciszy 2 października 2015, 22:12

    Tak na marginesie jak to jest ze niby w trybie seryjnym czy używając elektronicznej migawki mamy pliki o mniejszej ilości bitów. Sony a7 tez tak ma? Co ma migawka do ilości bitów pliku?

  23. szuu
    szuu 2 października 2015, 22:36

    wspólnym elementem wydaje się maksymalizacja szybkości odczytu danych z matrycy... a co nagle to po diable i dwa bity diabli biorą ]:->

  24. MaciekKwarciak
    MaciekKwarciak 3 października 2015, 09:37

    @android
    Ale tylko w testach na dcrawie. Przy lightroomie i DxO już nie.

  25. Desirer
    Desirer 5 października 2015, 09:33

    "akurat d5100 to wyjątkowo udany model Nikona" - chyba żartujesz? Jedyne, co było w nim dobrego, to matryca od Sony właśnie. Ergonomia, wizjer, celność w AF w gorszych warunkach, szybkość LV gorsze niż w wielu kompaktach.

  26. jausmas
    jausmas 10 października 2015, 00:35

    @Desirer
    trochę przesadzasz. AF może nie był jakiś demoniczny ale to całkiem sprawny układ. nie wiem jak druga seria ale właściciele pierwszych A7 mogą pomarzyć bo kiedy tylko robi się ciemniej zostaje im MF ;)

    poza tym ta prosta pucha nikona upośledzona była głównie małym wizjerem, brakiem uszczelnień i chyba ograniczonym trybem zdalnego sterowania lampami. mała, lekka i poręczna, z fajnie gibanym wyświetlaczem i rawem jak z gumy. do dziś to jeden z najlepszych obrazków z apsc jaki można znaleźć na rynku.

    seria A7 to progres w dobrym kierunku ale przy tych cenach to jednak zabawki dla bogatych. taki 6D czy D610 miażdżą te bezlusterkowce w wielu kluczowych aspektach. wybór szkieł i rynek wtórny tez nieporównywalny. co by nie powiedzieć, to nie jest dobry moment na wejście w bagnet E

  27. needle
    needle 11 października 2015, 17:19

    a ja to już sama nie wiem... mam trochę szkieł minolty i starego sony. myślałam o a900 ale przestali produkować. potem myślałam a99 ale też już chyba kończą no i pojawił się ten 7r2. musiałabym dokupić adaptor albo wyrzucić stare dobre obiektywy. powoli zaczynam się zniechęcać bo nie nadążam. :-)

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.