O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
No i kolejny tydzień za nami. Przyniósł on nam premiery nowych średnoformatowych aparatów Hasselblad, a także nowego bezlusterkowca od firmy Panasonic. A czego możemy spodziewać się w najbliższych dniach? Odpowiedź znajdziecie w naszym cyklicznym zestawieniu najciekawszych plotek.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł.
Canon
Canon EOS 5D Mark IV
Według najnowszych plotek lustrzanka Canon EOS 5D Mark IV ma mieć swoją premierę na przełomie sierpnia i września br., a pierwsze egzemplarze będziemy mieli okazję zobaczyć na Photokinie. Aparat do sprzedaży powinien trafić w październiku i według nieoficjalnych informacji będzie mógł pochwalić się trybem wideo 4K, wbudowanym interfejsem WiFi oraz odbiornikiem GPS. Znajdziemy w nim także dwa sloty na karty pamięci, lecz w chwili obecnej nie wiadomo jakiego typu. Cena nowego modelu ma oscylować w okolicach 3500 USD.
Nadchodzące obiektywy
Podobno w tym roku nie mamy co liczyć na premierę teleobiektywu Canon 200-600 mm, o którym plotkuje się od wielu tygodni, jednak w najbliższych miesiącach czeka nas prezentacja następcy modelu EF 16-35 mm f/2.8L II. Również rodzina obiektywów EF-S doczeka się odświeżenia, gdyż producent szykuje nowe wersje modeli 10-22 mm f/3.5-4.5 oraz 17-55 mm f/2.8.Coś dla miłośników patentów
W jednym ze swoich wniosków patentowych firma Canon zaproponowała ulepszony system optycznej stabilizacji obrazu. Rozwiązanie bazuje nie na jednej, a na dwóch grupach ruchomych soczewek, co w założeniu konstruktorów ma poprawiać efektywność redukcji drgań.
Carl Zeiss
Zeiss Batis 18 mm
Serwis Sony Alpha Rumors podaje, że już w najbliższy czwartek o godzinie 11 czasu londyńskiego ma odbyć się prezentacja nowego produktu Carl Zeiss. Wszystko wskazuje na to, iż poznamy wówczas nowy obiektyw z rodziny Batis, który będzie mógł pochwalić się ogniskową 18 mm.
Nikon
Nikkor AF-P DX 18-55 mm f/3.5-5.6G VR i 18-55 mm f/3.5-5.6G
Podobno zaprojektowane na początku stycznia obiektywy Nikkor AF-P DX 18-55 mm f/3.5-5.6G VR i 18-55 mm f/3.5-5.6G współpracują tylko z lustrzankami Nikon D3300, D5300 oraz D5500. Po podłączeniu ich do wcześniejszych modeli z matrycą APS-C nie będziemy mogli skorzystać z automatycznego ustawiania ostrości. Na chwilę obecną nie wiadomo, czy producent zamierza udostępnić aktualizacje firmware dodające w starszych aparatach wsparcie dla najnowszych obiektywów.
Coś dla miłośników patentów
Firma Nikon złożyła kolejny wniosek patentowy dotyczący obiektywu zaprojektowanego z myślą o współpracy z matrycą jednocalową. Tym razem jest to model o ogniskowej 9 mm i świetle f/1.8.
Olympus
Najbliższe nowości
Plotki głoszą, że jeszcze w tym półroczu czeka nas premiera dwóch produktów firmy Olympus. Pierwszym z nich będzie bezlusterkowiec E-PL8, natomiast drugim pierwsza w ofercie producenta kamera sportowa. Na następcę modelu E-M1 będziemy musieli jeszcze troszkę poczekać, gdyż ma on pojawić się dopiero na wrześniowej Photokinie.
Panasonic
8K nadchodzi
Mówi się, że jeszcze w tym roku firma Panasonic zaprezentuje swój pierwszy produkt mogący pochwalić się trybem wideo 8K. Podobno jego prototyp mamy zobaczyć już na wrześniowej Photoknie.
Sony
Sony A9
Plotki głoszą, że Sony szykuje się do premiery nowego, flagowego bezlusterkowca z matrycą pełnoklatkową. Nie będzie to jednak kolejna odsłona A7, a zupełnie nowy model, skierowany dla jeszcze bardziej wymagających użytkowników. Prawdopodobnie zostanie on oznaczony symbolem A9 i będzie wyposażony w dwa sloty kart XQD, co ma pozwalać na nielimitowany zapis zdjęć w formacie RAW w trybie seryjnym.
Pojawiły się też informacje, że w następcy Sony A7r II ma znaleźć się matryca o rozdzielczości 70-80 Mpix, lecz równie dobrze mogą one dotyczyć właśnie flagowego A9.
Następca Sony Cyber-shot HX90V
Niebawem ma pojawić się następca aparatu Sony Cyber-shot HX90V. Nowy model zostanie podobno wyposażony w matrycę CMOS o rozdzielczości 22.5 Mpix mogącą rejestrować filmy wideo w rozdzielczości 4K przy 30 kl/s. Sensor ma być też wyposażony w hybrydowy system AF oraz 3-osiową stabilizację obrazu.
Tamron
Tamron SP 135 mm f/1.8 VC
W sieci pojawiło się poniższe zdjęcie rzekomo przedstawiające folder opisujący obiektyw Tamron SP 135 mm f/1.8 VC. Trudno powiedzieć, czy przypadkiem nie jest to dzieło domorosłego grafika, tym bardziej, że niektóre źródła od razu podważyły jego autentyczność.
![]() |
Choć z drugiej strony w serwisach plotkarskich znaleźć można również grafikę prezentującą strategię producenta na najbliższe miesiące i wynika w niej, że jeszcze w tym roku mamy poznać aż cztery nowe modele, wśród których mają znaleźć się 2 obiektywy stałoogniskowe, a jednym z nich może być właśnie 135-tka. Oprócz tego możemy oczekiwać szerokokątnego zooma oraz teleobiektywu.
![]() |
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
no, no.. a człowiek kiedyś oglądał VHS-y :)
Panasonic
8K nadchodzi
Mówi się, że jeszcze w tym roku firma Panasonic zaprezentuje swój pierwszy produkt mogący pochwalić się trybem wideo 8K. Podobno jego prototyp mamy zobaczyć już na wrześniowej Photoknie.
hahaha prima aprilisowe zdjęcie Cichego plotką tygodnia :)
A9 i sonohejterzy trzęsą portkami...
Ciekawe kiedy następca Canona 6 D ?
Co do Canona to nic nie wspomina się w nowym modelu Canon EOS 5D Mark IV o matrycy , takie zapychacze jak WiFi,GPS,4K to już standard i nie przysłużą się one do poprawy zdjęć .
Ponoć Nikon szykuje się do wymiany kolejnego aparatu z licznymi problemami jakie napotkał model D 750 i co ciekawe cena tego modelu również nie spada.
Sporo już czasu minęło od wydania D 610 wiec ciekawe kiedy kolejny model , liczę na zaolejone nowe modele to i cena szybciej będzie spadała :)
Nic nie wspomniano o Fuji X T 2 , po wpadce z X pro2 ciekawe jak w nowym modelu zaprezentuje się nowa matryca i poprawiony AF .
Obecna polityka cenowa daje sporo do zastanowienia , bo nowy model Canona 80 d kosztuje niewiele mniej jak pełna klatka canona 6d , Nowy model Nikona D500 to już 10.000zł podobnie z nowymi odświeżonymi bezlustrami od Sony i Fuji .
Jak na razie jakiejś znaczącej dla fotografującego zmiany w jakości matryc nie było , bardziej to zabiegi marketingowe liczy się tylko jak najwięcej wyciągnąć od klienta i jak najmniej zaoferować.
Brawo Nikon! Siedemnasta odsłona kita 18-55 to jest wielki krok naprzód!
Ten Tamron to żart Cichego na 1.04.
Oficjalnie to zweryfikował kolejnego dnia.
Od dzis ktos bedzie mial ksywke "domorosły grafik" 😀
Jak to jest....telewizory tanieją, a aparaty drożeją.
Telewizor zarzyna się prawie do jego fizycznej śmierci, a aparat wymienia się co rok :)
Nie wiem, nie mam telewizora...
Hmm, nic o nowych lampach i triggerach Canona. Ostatnio jeden roztrzaskalem i musze go wymienic. W UK niestety nie ma ich na stocku w zadnym sklepie.
Domorosły grafik przedstawia:
link
Fakt Nikon dał czadu, kolejny ciemny plastikowy 18-35, który kilka miesięcy po zakupie z aparatem sprzedaje się za czapkę gruszek na allegro byle się go pozbyć.
@handlowiecupc,
Nie tylko sonohejterzy, użytkownicy A7 także, gdyż może się okazać, że A9 będzie miał wizjer o 23% lepszy.
"Niebawem ma pojawić się następca aparatu Sony Cyber-shot HX90V. Nowy model zostanie podobno wyposażony w matrycę CMOS o rozdzielczości 22.5 Mpix mogącą rejestrować filmy wideo w rozdzielczości 4K przy 30 kl/s. Sensor ma być też wyposażony w hybrydowy system AF oraz 3-osiową stabilizację obrazu."
Ciekawe czy bedzie tez nowy model stopki multifunkcyjnej. Stara wersja chyba siodmej stopki Sony ma juz ze 3 lata wiec czas na nowa.
EF-S 17-55 mm f/2.8 może być ciekawą propozycją obiektywu do Canona
Średniawy Canon ma znów kosztować 3500$ - czy wielbiciele tej marki nie zauważają że producent sobie z nimi pogrywa?
A poza tym uważam że 8K od Panasa to koniec fotografii jaką znamy.
@focjusz
A poza tym uważam że 8K od Panasa to koniec fotografii jaką znamy.
Że niby w jakim sensie koniec?
Ale to 8K nie będzie miało nic wspólnego z fotografią czy w ogóle rynkiem konsumenckim. Panasonic pokaże pewnie prototyp profesjonalnej kamery, która na rynku pojawi się za rok czy dwa w cenie kilkudziesięciu tysi. To będzie sprzęt dla stacji telewizyjnych, nie domorosłych filmowców czy Kowalskiego, który by sobie chciał wyciągać fotki z klipów 8K.
@***s***: poczytaj sobie link
Pewnie skoro SONY wypuści A9 to będzie chciał przebić Panasonica z 8K i da do A9 9K :)
Przykro jak ci którzy kierują Canonem osiedli na laurach jak ludzie wykorzystywali do filmowania lustrzanki Canona i to była jedyna alternatywa. Z czasem reszta dogoniła i ograła Canona i teraz dopiero coś tam przebąkują 5DmkIV z 4K kiedy już inni zmienią system. Bravo Canon.
To taka sama sytuacja jak Canon wszedł wcześniej w cyfrę, a Nikon kurczowo trzymał się analogu. Sam zmieniłem system z analogowego Nikona na cyfrowego Canona. Kolory w 300D były super w stosunku do Nikona D60 gdzie był istny koszmarek cyfrowy. Po drobnym okresie Nikon się pozbierał, a Canon tkwi w swoim marazmie. Teraz Sony z Panasoniciem zaczyna ogrywać z 4K i pewnie z czasem z 8K.
Zdziwiłem się jakiś czas temu że Canon wypuścił fajną kamerę do pracy XF200 (fajne funkcje) z 1080 z małym ciemnym przetwornikiem. Gdzie przynajmniej z 1080 powinna mieć większy czulszy przetwornik lub wejść już z 4K bo nie sprzeda tego za takie pieniądze. Kto rządzi Canonem. Strzał w kolano i wyrzucona kasa.
Ciekawe, ile nowy Ef-s 17-55/2.8 IS USM będzie kosztował ? :)
Stary 17-55/2,8 już się Wam znudził?
17-55/2.8 IS USM cena na start zapewne coś koło 4990 PLN
Miałem kiedyś. Mechanicznie typowy poziom Canona dla amatorów. Jakość optyczna bardzo dobra, kolor, kontrast, ostrość, stabilizacja porządna, USM celny i niezawodny.
A co z patentem na ef-s 15-105 f/2.8-5.6 sprzed 9 miesięcy? Nic się z tego nie urodziło?
Gdybym teraz wchodził w jakiś system, szczeólnie FF to na pewno nie kupiłbym Canona. Nie ma żadnego wyboru. Drogi i klocowaty 5DIII z przestarzałą w stosunku do konkurencji matrycą, 6D z jednym krzyżowym. Czy Ci goście do Canona naprawdę nie widzą, jak żałosną mają ofertę dla klienta i wcale nie planują tego za szybko zmienić?
@Druid, w canonie większą bolączką jest że wiele bardzo ważnych szkieł to niestety już trochę leciwe konstrukcje a jakoś nie kwapią się do ich odświeżenia. Na 35/1.4 czekałem od 2009r. Jak w końcu wyszedł to już go nie potrzebowałem. Tak samo nadal czekam na odświeżone 135/2 i zaczyna się to robić nudne. Niestety nikon pod tym względem nie lepszy. Co to jest że taka podstawowa stałka jak 135mm pamięta jeszcze czasy analogowe i optycznie nie oferuje absolutnie nic więcej od zooma 70-200, no poza 1EV większą dziurą na której obrazek jest wyraźnie bardziej mydlany. A oni serwują kolejną wersję zoomów które nie tak dawno już odświeżali.
Też czekam na 135/2
obok 135/2, ponad 20 lat mają również tak podstawowe szkła jak 50/1.4, 85/1.8, 100/2 i 200/2.8, oraz ich długie makro 180mm. W zasadzie cały środek zakresu, jest mocno czerstwy.
Kto ma lepsze ?
No trochę się zmienia. Sigma i Tamron biorą się za stałki i zoomy z wyższej półki. NiCanon wcześniej czy później poczuje tą zewnętrzną falę i będzie musiał coś z tym zrobić. Albo inne firmy przejmą prowadzenie. Coraz fajniejszą ofertę ma np Pentax i mam wrażenie, że zaczyna odzyskiwać swój dawny pęd i rozmach. Sony czy m4/3 też daje ładną alternatywę dla amatorów. Podobnie widzę że w monitorach graficznych do tej pory obowiązywały 2 nazwy Eizo i Nec. A ostatnimi czasy kilka firm wypuściło monitory o dość podobnych parametrach. Świat się zmienia a dinozaury nie mogą pozostać już na swoich dobrze okopanych pozycjach. Myślę, że klika NiCanon obudzi się i da w końcu więcej ale dokładnie tylko tyle więcej, żeby być zawsze o milimetr przed firmami niezależnymi. I pewnie "zawodowcy" na to pójdą. Choć i tak nie wszyscy. A amatorów i tak nie będzie stać więc będą mieli prawie to samo ale z firm niezależnych bo coraz częściej nie idzie tych firm nazywać "kundlami".
Szabla10 kwietnia 2016, 19:35@***s***: poczytaj sobie link
Nie musze czytać
Mam lub miałem lampy pod stopkę
Kamery cyfrowa h1 oraz inna pod hi8 i jeszcze inna pod jakąś D8
Potem stopki pod aparaty R1
Potem A65 potem nex5 potem hx50v po czym znów udupiony bo pod rx1004 stopki juz nie ma wcale - ok - rozmiar nie pozwala ? To gdzie wireless który był już w aparatach 3x tańszych niż rx100m4
@cube: Akurat dałem za wygraną i kupiłem Samyanga 135 mm. Też od lat wisiałem jak sęp w oczekiwaniu, że pojawi się nowa wersja. Podstawowa sprawa: nie wierzyć w żadne sprzęty "systemowe" czy "kundle". Trzeba sprawdzać jak to działa i kombinować jak użyć co jest, a co się nie za bardzo nadaje :-) Niestety, wydaje mi się, że na nowe wersje klasycznych obiektywów poczekamy sobie i nie wiem czy się doczekamy. 135mm f/2.0 jak gdzieś czytałem był projektowany pod sytuacje pod koszem. Prawda, czy nie, w dawnych czasach były czasopisma, które za dobre technicznie i ciekawe foty dobrze płaciły. Jak mi się zdaje, w tym biznesie już nie ma kasy. Canon wypuszcza plastyki ze stabilizacją i znośną optyką i podejrzewam, że w czasach iso 25600 nimi obrobi się serwisy internetowe. To nie jest ten czas gdy z wydarzenia wybierało się jedną fotę na pierwszą stronę gazety.
@***s***, Ty to masz problemy...Normalnie - Kosmos... :)
Fajne plotki 8k to długo jeszcze bedzie science fiction.
Co dla bieda fotografów?
Niedawno ogłaszano o końcu NX bo pewien ważniejszy od Foto Jokera sklep miał out of stock a dziś...
link
To co to jest come back czy "ostatnie podrygi"? :)
@***s*** przecież RX100IV ma wi-fi...
I naprawdę nie kumasz, że to ujednolicenie?
Żadnych plotek o Panaleice 12 mm? Pewnie jest już w redakcji i zaraz będą pierwsze wrażenia :)
Fotografia rodziła się w bólach, a umiera po cichu.
Nawet na Optycznych to widać, po ilości komentarzy, wpisów z opiniami, testach, nowościach, forum itd...
Jeszcze kilka lat temu, ludzie paradowali po ulicach kurortów obwieszeni lustrzankami, spoglądali na siebie zazdrośnie i drukowali swoje zdjęcia.
Dziś, pstrykają komórkami a zdjęcia giną śmiercią naturalną chwilę po zrobieniu.
Fotografuję od bardzo dawna, internet też mam od początków jego istnienia w PL i zaglądam na tą stronę coraz rzadziej. W zasadzie nic ciekawego się nie dzieje, a te ploteczki o sprzęcie są żałosne, tak jak żałosny jest produkowany, nic nie wnoszący do idei fotografowania, coraz droższy acz coraz gorszej jakości sprzęt.
Pogoń za kasą, nieopatrznie zabija wszystko na swej drodze co tą kasę przynosi. Jeśli przestaje liczyć się fotografia, a całe działanie oparte jest na promowaniu stale nowego sprzętu, to jeszcze chwila i nie będzie komu tego kupować.
Po cichu umierają blogi fotograficzne, umierają wystawy, forum dyskusyjne. Nadchodzi era ruchomych obrazów z kamerek umieszczonych w różnych miejscach od samochodu po kibel - gówno wartej treści, ważne żeby było
zrobione w 8K i miało jak najwięcej łapek na znanym portalu.
Na koniec prośba, jeśli ktoś doczytał do końca. Potraktujcie ten wpis z przymrużeniem oka, czasu nikt nie zatrzyma, świat się zmienia a my wraz z nim, więc co nam zostaje?
Czekać kolejnych nowości :)
@baron13 "Akurat dałem za wygraną i kupiłem Samyanga 135 mm" I jak Baronie? Zadowolonyś? Bo ja baaardzo. Kapitalne szkło :D
@Nickifor - no masz szczęście, że akurat przeczytałem od końca ;-)
@dARTi
Masz sample z hardkorowym bokehem? :D
@Nickifor,
Przeczytałem do końca i zgadzam się w 99% - może trochę zbyt pesymistycznie widzisz te trendy. Internet przewrócił wszystko do góry nogami a foto społeczność rozwarstwiła się i ciężko czasem zrozumieć potrzeby z krańców tej przestrzeni.
@qqrq z hartkorowym może niekoniecznie ale taki link spełnia moje wymagania z nawiązką ;)
Ale bardziej hartkorowy też można uzyskać link
@dARTi: Zalety obiektywu bardzo dobrego optycznie i wady szkła manualnego. Zazwyczaj jest tak, że jak mam obiektyw to się okazuje, co z tym można zrobić i jestem w fazie że poznaję możliwości jakie daje. Z pewnością daje obrazek bardzo wysokiej jakości, z pewnością jest wymagający jeśli chodzi o obsługę na pełnej dziurze, trzeba bardzo uważnie ostrzyć.
@baron13 To nie jest wada obiektywu manualnego tylko niedoskonałość lustrzanki. Z moich doświadczeń wynika, że z manuala mam 100% trafień ostrości w punkt pomimo, że używam tylko pełnej dziury a ze szkieł AF jednak mniej. Nie mówię o sytuacji kiedy model się poruszy w momencie robienia zdjęcia. Oczywiście nie robię sportu ale i tam z peakingiem można sobie radzić bardzo skutecznie. Ja głównie robię portrety i mam pewność 100% że nie zamieniłbym szkła manualnego na AF bo przy takiej głębi ostrości jak w tym Samyangu istotne jest nawet to czy automatyka złapie na rzęsę czy na źrenicę.
@baron13 "Akurat dałem za wygraną i kupiłem Samyanga 135 mm."
widziałem test, osiągi robią wrażenie. Swego czasu patrzyłem na Zeissa 135, ale cóż, wolałbym mieć AF. Jako protezę kupiłem na razie FD135/2.5 za 90 eurusów i zapiąłem do A7. I póki co jest ok, szkło jest ostre, po przymknięciu o 1 działkę żyletka i ma niebanalny bokeh. Może sony/zeiss się sprężą i zrobią jakiegoś batisa 135, to młody system i mają parcie na rozwój. Na canona to przestałem już liczyć, najpierw wyjdzie sigma i minie jeszcze ze 2 lata zanim się ogarną.
@Nickifor, ja bym się tak nie przejmował, niech dzieciaki filmują i w 16k/120p daj im Boże zdrowia. Pozapychają w pół roku swoje 500-terabajtowe dyski a fotografii i tak z tego nie będzie. Nie zgadzam się jednak że ona zginie, nie zginie bo nadal są ludzie którzy chcą tworzyć i są ludzie którzy chcą oglądać dobre zdjęcia. Fotografia to zawsze była nisza. Ludzi uzdolnionych w każdej dziedzinie jest promil. Tylko kiedyś ta nisza była izolowana, a dziś tonie jak wszystko inne w ogromnym szumie informacyjnym. Stąd wrażenie że jej nie ma.
Michel11 kwietnia 2016, 11:07@***s*** przecież RX100IV ma wi-fi...
Do sterowania lamp bezprzewodowych????
Po kiego to w RX100? :O
Po tego ze jakaś konsekwencją mogłaby byc. 8 lat temu wyzwalania lamp bezprzewodowo w Sony jako jedynej wtedy firmie na rynku to sterowanie było nawet w najtańszych modelach, we wszystkich modelach. A teraz nie ma tego topowy aparat za 5kilozlotych.
Aaaa, do lamp...
Ale po kiego to w RX100, że zacytuję klasyka? No i czy 8 lat temu było w kieszonkowych kompaktach? I'm wątping...
link
Na głównej onetu
Artykuł/reklama na głównej zatytułowany jest "Aparaty cyfrowe odchodzą w zapomnienie"
"Profesjonalne zdjęcia smartfonem? Dzięki S7 nareszcie jest to możliwe!"
Juz sam tytul wskazuje ze artykol dla fejsowych zawodowców którzy nie wiedza co to fotografia. Teksty pokroju wspanialy bokeh dzięki najjasniejszemu obiektywowi (no tak jaśniejszy o 0.1 od najjaśniejszego do tej pory). Umożliwia robienie ciasnych portretów z przyjemnym rozmyciem tla...serio??!! Ogniskowa nie wiem ile ma ten aparat ale cos kolo 30mm nadaje się do ciasnych portretów!? Przyjemne rozmycie tle? Na m43 z obiektywem 2.8 rozmycie będzie 100 razy przyjemniejsze....
Tekst typowo marketingowy mający malo wspólnego z prawda...
No a gdzie synchronizacja Samsunga S7 z lampami studyjnymi?
S7 jest tak zaj***listy ze jego użytkownicy mówią: lampy sa dla frajerów:)
ciszy
12 kwietnia 2016, 10:52
"Profesjonalne zdjęcia smartfonem? Dzięki S7 nareszcie jest to możliwe!"
Juz sam tytul wskazuje ze artykol dla fejsowych zawodowców którzy nie wiedza co to fotografia. Teksty pokroju wspanialy bokeh dzięki najjasniejszemu obiektywowi (no tak jaśniejszy o 0.1 od najjaśniejszego do tej pory). Umożliwia robienie ciasnych portretów z przyjemnym rozmyciem tla...serio??!! Ogniskowa nie wiem ile ma ten aparat ale cos kolo 30mm nadaje się do ciasnych portretów!? Przyjemne rozmycie tle? Na m43 z obiektywem 2.8 rozmycie będzie 100 razy przyjemniejsze....
Tekst typowo marketingowy mający malo wspólnego z prawda...
============
Niekoniecznie. Jak twierdzi niejaki kojut jemu zdjecia z 4/3 wychodzą takie same jak ze średniego formatu bo ekwiwalent GO to bzdura.
Skoro tak to analogicznie z komórki też moga wyjść jak z 4/3 :)
F1,7 to F1,7 he he.
"Jak twierdzi niejaki kojut jemu zdjecia z 4/3 wychodzą takie same jak ze średniego formatu"
Pokaż mi, kretynie, gdzie i kiedy takie coś stwierdzilem.
"bo ekwiwalent GO to bzdura."
Bo jest. Bo nie da się, nawet w przybliżeniu, przeliczyć rozkładu nieostrości między różnymi rozmiarami materiału rejestrującego- jeśli, oczywiscie jest mowa o tzw. płytkiej głębi ostrości.
"F1,7 to F1,7"
Dokładnie tak.
O ho szykuje się dyskusja. Tak 1.7 to 1.7 tyle ze 1.7 na tym smartfonie a 1.7 na FF da zupelnie inny obraz. Co do przeliczenia wiadomo nie jest to idealne odwzorowanie ale można porównać, można powiedzieć ze wyglądać będzie mniej więcej tak i tak. Wiadomo ze 35 1.4 na aps-c nie jest w 100% takie samo jak 50 f2 na FF jest w ~to samo. Dla jedenych jest to wielka różnica dla innych nie.
@ Betelgeuse "Aparaty cyfrowe odchodzą w zapomnienie"
bo dokładnie to się dzieje, chodzi oczywiście o aparaty kompaktowe, również te z wymienną optyką czyli u43. Mówiłem o tym już z rok temu, telefony wygryzą z rynku wszelkie takie zabawki, no i proszę. f/1.7, full profesjonal... ;-)
f1.7 to f1.7, to prawda, ale nie zapominaj, że to obiektyw 4mm ogniskową, czyli dziurka ma fizycznie 2,35mm średnicy, więc żeby uzyskac tym czymś jakikolwiek bokeh trzeba znacznie zblizyc się do fotografowanego obiektu, żeby te 2,35mm miały jakiś realny wymiar w stosunku do fotofrafowanego obiektu.