Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Tomasz Pluszczyk - o zarządzaniu barwą w zastosowaniach cyfrowych

Tomasz Pluszczyk - o zarządzaniu barwą w zastosowaniach cyfrowych
28 czerwca
2016 15:43

O szkoleniach Tomasza Pluszczyka pisaliśmy już wiele razy. Tym razem chcemy wspomnieć o jego nowym artykule na temat zarządzania barwami, m.in. przy edycji zdjęć do internetu.

Na stronie Tomasza Pluszczyka pojawił się nowy wpis, który z pewnością zainteresuje fotografów zajmujących się poprawianiem swoich zdjęć. Autor stara się przykładowo wyjaśnić dlaczego kolory w Photoshopie są inne niż w przeglądarce internetowej, a także czemu to samo zdjęcie może wyglądać różnie w zależności od programu, którego się używa.

Obszerny artykuł nosi tytuł „Zarządzanie barwą w zastosowaniach cyfrowych - kompendium”, a znajdziecie go tutaj.


Fot. StartupStockPhotos, pixabay.com / CC0 Public Domain.


Komentarze czytelników (16)
  1. Piter
    Piter 28 czerwca 2016, 16:31

    Nareszcie jakieś konkrety. Testowe obrazki niezłe i sugestywne, może otworzą oczy użytkownikom niekalibrowanych monitorów?

  2. Piter
    Piter 28 czerwca 2016, 16:40

    Proszę jeszcze uwypuklić różnicę w wyświetlaniu przestrzeni barwnej sRGB i Adobe RGB. A potem w konwersji na CMYK

  3. Piter
    Piter 28 czerwca 2016, 16:46

    Sorry za kolejność. Powinno być: Arobe RGB najszersza przestrzeń barw, potem sRGB, następnie CMYK (poligrafia, odbitki z labów i wydruki z drukarek)

  4. Wacław Ś.
    Wacław Ś. 28 czerwca 2016, 17:03

    Nie wiem jak pan Tomasz radzi sobie z zarządzaniem barwą, ale z zastosowaniami cyfrowymi bardzo średnio - większość objętości załączonego archiwum to cache programu Adobe Bridge :) A podobne plansze krążą w sieci od lat.

  5. Piter
    Piter 28 czerwca 2016, 17:21

    Panie Wacławie temat jes trudny. Wymaga dostępu do kalibrowanych monitorów referencyjnych. Gość próbuje coś z tym zrobić. Może Pan lepiej da radę?

  6. Wacław Ś.
    Wacław Ś. 28 czerwca 2016, 17:36

    Nie ma takiej potrzeby, wszystko już dawno zostało opracowane. Pierwszy z brzegu wątek na MVA.pl (2009 r.):
    link
    Po prostu sięgając po artykuł o hucznej nazwie "kompendium" liczyłem na coś więcej, niż kilka grafik sprawdzających, czy przeglądarka odczytuje dołączony do pliku graficznego profil kolorów oraz czy profil używanego monitora zainstalowano w systemie link

  7. Piter
    Piter 28 czerwca 2016, 17:51

    Możliwe?. W każdym razie Gość podszedł do sprawy bardziej praktycznie.

  8. jaad75
    jaad75 28 czerwca 2016, 19:19

    Temat był również wałkowany niezliczone ilości razy na forum Optyczne. Mam nawet wrażenie, że autor czasami niemal dokładnie cytuje wpisy z tych wątków... :)

  9. baron13
    baron13 28 czerwca 2016, 20:05

    No cóż... Lokalnie gość wypisuje jakieś banialuki. Jeśli chodzi o złącze HDMI, to chyba dobrze by mu zrobiło, jakby zajrzał do Wikipedii i przeczytał. I zrozumiał. Ja miałem pecha, na moje wykłady wpadał dziekan i niestety musiałem wiedzieć, co to barwa i na przykład jak się ma do widma światła.

  10. mate
    mate 28 czerwca 2016, 21:07

    A ja niezmiennie polecam webinarium Marcina Kałuży, linka dawałem nie raz, ale dla przypomnienia :)
    link

  11. szuu
    szuu 28 czerwca 2016, 22:01

    o, fajnie, nie wiedziałem że na iphonie profile icc wreszcie działają

  12. mkol
    mkol 28 czerwca 2016, 22:14

    Panowie (i Panie), po co to gderanie?
    mva owszem przybliża temat ale od strony techniczno-sprzętowo-monitorowej. Fajnie, że ktoś przybliża temat od strony foto czyli end-usera, a nie maniaka różnic w matrycach ;)
    Każdy taki artykuł jest cenny, nawet po to aby uświadomić sobie co i jak i poszukać sobie dalej.
    A może malkontenci wskażą linki do swoich utworów i artykułów lub innych dzieł jakie stworzyli dla potomności, którymi przyczynili się do rozjaśnienia tematu "zarządzania barwą"?

  13. jaad75
    jaad75 28 czerwca 2016, 22:47

    mkol, użyj wyszukiwarki na forum... :P Zresztą Czornyj (czyli Marcin Kałuża z linka mate) też się w kilku wątkach udzielał...

  14. ttomasz
    ttomasz 29 czerwca 2016, 00:02

    Pytanie zupełnie amatorskie czy nowe monitory 4k można już zastosować w fotografii dla mniej zamożnego amatora w cenie ok 3000zł ?
    Słyszy się że do fotografii tylko monitory Eizo , Nec a inne np Dell ,BenQ ?

    W tym modelu Dell P2715Q piszą tak :
    "Prawie idealna precyzja kolorów.
    Możesz uzyskać naturalne, jednolite kolory na różnych nośnikach, ponieważ każdy monitor jest fabrycznie skalibrowany zgodnie z paletą barw 99% sRGB"

    Jest skalibrowany , 99% sRGB ,4K dla amatora cena przystępna wiec jak to jest, warto kupić ?

    link

    Drugi model w opisie równie ciekawy , zawodowiec wybiera najlepsze ale czy amator będzie widział aż taka różnice ?

    link

  15. veto
    veto 1 lipca 2016, 15:29

    Jak ktoś pracuje na 12-18 profilach to Della nie kupi ,a Benq ma tylko 2 profile i wątpliwe jednorodne podświetlenie .
    Przykład: rec709 dzień noc ,DCI , sRGB internet dzień,sRGB wieczorem ,sRGB tekst ,sRGB 6 papierów +podświetlara ,AdobeRGB ... , Tylko SVII i CN6 + stabilizacja matrycy żeby co 2 tyg nie kalibrować .

  16. filorp
    filorp 2 lipca 2016, 12:51

    Nie nazwałbym tego ciekawego artykułu banialukami... O nie! chociaż autor sugeruje się własnymi opiniami jak np hdmi a wiemy, że są różne kable hdmi te z pełną ilością żyłek i z okrojoną. Podobnie softwarowe profilowanie vs hardwarowego to trochę dyskusja z grupy audiofilsiej biwiring vs single wiring.... Dla mnie nic nowego podstawowe informacje czasem żywcem wzięte z instrukcji obsługi kalibratora.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.