Tomasz Pluszczyk - o zarządzaniu barwą w zastosowaniach cyfrowych
O szkoleniach Tomasza Pluszczyka pisaliśmy już wiele razy. Tym razem chcemy wspomnieć o jego nowym artykule na temat zarządzania barwami, m.in. przy edycji zdjęć do internetu.
Na stronie Tomasza Pluszczyka pojawił się nowy wpis, który z pewnością zainteresuje fotografów zajmujących się poprawianiem swoich zdjęć. Autor stara się przykładowo wyjaśnić dlaczego kolory w Photoshopie są inne niż w przeglądarce internetowej, a także czemu to samo zdjęcie może wyglądać różnie w zależności od programu, którego się używa.
Obszerny artykuł nosi tytuł „Zarządzanie barwą w zastosowaniach cyfrowych - kompendium”, a znajdziecie go tutaj.
Fot. StartupStockPhotos, pixabay.com / CC0 Public Domain.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Nareszcie jakieś konkrety. Testowe obrazki niezłe i sugestywne, może otworzą oczy użytkownikom niekalibrowanych monitorów?
Proszę jeszcze uwypuklić różnicę w wyświetlaniu przestrzeni barwnej sRGB i Adobe RGB. A potem w konwersji na CMYK
Sorry za kolejność. Powinno być: Arobe RGB najszersza przestrzeń barw, potem sRGB, następnie CMYK (poligrafia, odbitki z labów i wydruki z drukarek)
Nie wiem jak pan Tomasz radzi sobie z zarządzaniem barwą, ale z zastosowaniami cyfrowymi bardzo średnio - większość objętości załączonego archiwum to cache programu Adobe Bridge :) A podobne plansze krążą w sieci od lat.
Panie Wacławie temat jes trudny. Wymaga dostępu do kalibrowanych monitorów referencyjnych. Gość próbuje coś z tym zrobić. Może Pan lepiej da radę?
Nie ma takiej potrzeby, wszystko już dawno zostało opracowane. Pierwszy z brzegu wątek na MVA.pl (2009 r.):
link
Po prostu sięgając po artykuł o hucznej nazwie "kompendium" liczyłem na coś więcej, niż kilka grafik sprawdzających, czy przeglądarka odczytuje dołączony do pliku graficznego profil kolorów oraz czy profil używanego monitora zainstalowano w systemie link
Możliwe?. W każdym razie Gość podszedł do sprawy bardziej praktycznie.
Temat był również wałkowany niezliczone ilości razy na forum Optyczne. Mam nawet wrażenie, że autor czasami niemal dokładnie cytuje wpisy z tych wątków... :)
No cóż... Lokalnie gość wypisuje jakieś banialuki. Jeśli chodzi o złącze HDMI, to chyba dobrze by mu zrobiło, jakby zajrzał do Wikipedii i przeczytał. I zrozumiał. Ja miałem pecha, na moje wykłady wpadał dziekan i niestety musiałem wiedzieć, co to barwa i na przykład jak się ma do widma światła.
A ja niezmiennie polecam webinarium Marcina Kałuży, linka dawałem nie raz, ale dla przypomnienia :)
link
o, fajnie, nie wiedziałem że na iphonie profile icc wreszcie działają
Panowie (i Panie), po co to gderanie?
mva owszem przybliża temat ale od strony techniczno-sprzętowo-monitorowej. Fajnie, że ktoś przybliża temat od strony foto czyli end-usera, a nie maniaka różnic w matrycach ;)
Każdy taki artykuł jest cenny, nawet po to aby uświadomić sobie co i jak i poszukać sobie dalej.
A może malkontenci wskażą linki do swoich utworów i artykułów lub innych dzieł jakie stworzyli dla potomności, którymi przyczynili się do rozjaśnienia tematu "zarządzania barwą"?
mkol, użyj wyszukiwarki na forum... :P Zresztą Czornyj (czyli Marcin Kałuża z linka mate) też się w kilku wątkach udzielał...
Pytanie zupełnie amatorskie czy nowe monitory 4k można już zastosować w fotografii dla mniej zamożnego amatora w cenie ok 3000zł ?
Słyszy się że do fotografii tylko monitory Eizo , Nec a inne np Dell ,BenQ ?
W tym modelu Dell P2715Q piszą tak :
"Prawie idealna precyzja kolorów.
Możesz uzyskać naturalne, jednolite kolory na różnych nośnikach, ponieważ każdy monitor jest fabrycznie skalibrowany zgodnie z paletą barw 99% sRGB"
Jest skalibrowany , 99% sRGB ,4K dla amatora cena przystępna wiec jak to jest, warto kupić ?
link
Drugi model w opisie równie ciekawy , zawodowiec wybiera najlepsze ale czy amator będzie widział aż taka różnice ?
link
Jak ktoś pracuje na 12-18 profilach to Della nie kupi ,a Benq ma tylko 2 profile i wątpliwe jednorodne podświetlenie .
Przykład: rec709 dzień noc ,DCI , sRGB internet dzień,sRGB wieczorem ,sRGB tekst ,sRGB 6 papierów +podświetlara ,AdobeRGB ... , Tylko SVII i CN6 + stabilizacja matrycy żeby co 2 tyg nie kalibrować .
Nie nazwałbym tego ciekawego artykułu banialukami... O nie! chociaż autor sugeruje się własnymi opiniami jak np hdmi a wiemy, że są różne kable hdmi te z pełną ilością żyłek i z okrojoną. Podobnie softwarowe profilowanie vs hardwarowego to trochę dyskusja z grupy audiofilsiej biwiring vs single wiring.... Dla mnie nic nowego podstawowe informacje czasem żywcem wzięte z instrukcji obsługi kalibratora.